Fabian Lorand (34 de ani)
Functia/Firma: administrator, Geiger Transilvania;
Experienta profesionala: 10 ani in domeniul constructiilor de infrastructura.
Membra a grupului de firme Geiger, cu un portofoliu de circa 20 de proiecte regionale, avand valori cuprinse intre 0,3 milioane de euro si 6 milioane de euro (aflate in executie in prezent), compania Geiger Transilvania - din localitatea Cristesti, judetul Mures - se afla in etapa de ofertare a unor obiective de anvergura pe plan intern, precum constructia unei piste de aeroport si a unor centre de management al deseurilor. Societatea este, totodata, un important furnizor de agregate minerale pentru judetele Sibiu si Mures, cu o productie anuala de peste 1,2 milioane de tone, inregistrand in ultimii ani cifre de afaceri totale cuprinse intre 25 milioane de euro si 45 milioane de euro.
- Cum va desfasurati activitatea in contextul actual?
- Desi perspectivele de dezvoltare pentru anul 2013 nu sunt cu mult mai sumbre decat cele din anul curent, contrar estimarilor de involutie a economiei si, in special, a domeniului constructiilor de infrastructura, ne ingrijoreaza lipsa unei strategii si a unor programe de investitii, exprimate macar prin intentii si obiective clare din partea autoritatilor locale si, mai ales, centrale. In absenta unei strategii de actiune si a unui plan coerent de programe de investitii pe termen mediu, prin resursele economice proprii, situatia actuala a pietei autohtone nu ofera niciun semnal de redresare in perioada viitoare. In conditiile date, singura solutie pe care o avem consta in stabilirea unei liste cu prioritati si abordarea proiectelor finantate din surse nerambursabile, chiar si acestea avand nevoie de timp pentru a genera rezultate, mai ales ca, pentru o serie de astfel de investitii, ce ar trebui demarate in intervalul 2013-2014, inca nu au fost efectuate studiile de fezabilitate sau proiectele tehnice aferente.
- Ce strategie ati adoptat pentru evitarea efectelor negative?
- In vederea optimizarii activitatii, am aplicat masuri privind reducerea riscurilor si a creantelor cu achitare incerta, in special in relatia contractuala cu investitorii privati. Totodata, daca situatia a impus, am recurs la verificarea bonitatii clientilor privati sau a fondurilor disponibile pentru proiectele lansate de beneficiarii din mediul public. Asa cum era de asteptat, selectia a generat o diminuare a cifrei de afaceri, insa a contribuit la reducerea pierderilor din creante neincasate. De asemenea, am optat pentru centralizarea unor servicii interne si pentru optimizarea productiei, in perioada urmatoare intentionand sa abordam mai agresiv proiectele edilitare si din domeniul mediului. Compania noastra are in vedere continuarea dezvoltarii performantelor proprii in ceea ce priveste executia lucrarilor, chiar daca factorul calitativ si respectarea conditiilor contractuale, precum si a termenelor nu mai reprezinta elemente referentiale ale pietei de profil.
- Care sunt problemele actuale ale economiei autohtone?
- Consideram ca in legislatia actuala in domeniul achizitiilor publice nu se aplica suficiente sanctiuni firmelor care comit abuzuri, dar se blocheaza in totalitate activitatea constructorilor de buna credinta sau proiectele de infrastructura, unde problemele sunt de ordin obiectiv. Calitatea proiectarii pentru lucrarile de infrastructura lasa deseori de dorit, fapt ce genereaza probleme in relatia dintre beneficiar si constructor, imbunatatirea acestor aspecte pe cale legislativa putand aduce beneficii rapide sectorului specific. De asemenea, standardele de proiectare si uzantele in proiectele de interes local sau judetean se afla la un nivel mediocru. Influenta factorilor politici in activitatea de dezvoltare a infrastructurii, in ceea ce priveste stabilirea obiectivelor prioritare si a strategiilor pe termen lung, este inadmisibil de puternica, iar schimbarile dese la nivel de management al institutiilor responsabile de investitii nu numai ca nu aduc beneficii, ci inhiba elaborarea unor planuri coerente pe termen lung. Mai mult, se invoca deseori lipsa fondurilor, inainte de a se identifica un management eficient, ce poate contura o strategie de dezvoltare pe baza resurselor curente.