Termenul pentru reluarea discutiilor privind modul in care se va realiza certificarea societatilor de constructii a fost prorogat pentru anul 2021, insa data exacta nu a fost inca stabilita de autoritati. Chiar daca ministerele implicate in aceste proceduri, MLPDA si Ministerul Transporturilor, principalii ordonatori de credite ai proiectelor publice, au elaborat planuri privind certificarea companiilor de constructii, reprezentantii constructorilor spun ca acestea vizeaza mai degraba o certificare formala, de inregistrare a companiilor, care ar urma sa fie realizata de autoritati.
Cea mai recenta incercare de a promova un act normativ in acest sens a fost initiata in august 2020 de catre CNAIR, cu participarea Ministerului Transporturilor, Ministerului Lucrarilor Publice, Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice si a mediul de afaceri.
"Ultima intalnire, care trebuia sa aiba loc pe 15 septembrie 2020, a fost amanata, urmand a se reprograma. Suntem in decembrie si Ministerul Transporturilor nu a reusit sa reprogrameze aceasta intalnire. Exista doua probleme importante in care nu am cazut de acord:
1. Ministerul doreste sa se faca o certificare formala, practic o inregistrare a firmelor intr-un registru in care sa se gaseasca date publice despre firme, date care exista oricum pe site-urile oficiale. Noi dorim sa facem o evaluare complexa a firmelor, finalizata cu atribuirea unor certificate, prin care sa se stabileasca niveluri de competente, pe domenii de activitate.
2. Ministerele doresc ca organismul de certificare sa fie alcatuit din reprezentanti ai ministerului, lucru pe care nu il putem accepta. In aceasta varianta, actiunea s-ar politiza, iar statul nu are personal - nici numeric, nici pregatit profesional - pentru a face aceasta activitate continuu", spune Adriana Iftime, directorul general al Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC).
Reprezentantii constructorilor propun ca organismul de certificare sa fie alcatuit din profesionisti, reprezentanti ai asociatiilor patronale si profesionale, ai mediului academic, un reprezentant al Inspectoratului de Stat in Constructii si un reprezentant al ministerului.
"Certificarea profesionala a firmelor de constructii este o problema foarte veche, este dorita de majoritatea firmelor de constructii, pentru ca ar transparentiza foarte mult piata. Primele demersuri au fost facute de mediul privat catre Guvern in anul 1998 si iata ca, dupa 22 de ani, inca vorbim despre faptul ca nu avem actul normativ. Exista baza legala pentru constituirea unui sistem de certificare atat in Legea nr. 10/1995 - Legea calitatii in constructii, care prevede ca certificarea firmelor face parte din sistemul de calitate, cat si in Legea nr. 98/2016 - legea achizitiilor publice", a precizat Adriana Iftime.
La randul lor, reprezentantii ministerelor constientizeaza necesitatea unui asemenea demers. "La MLPDA avem in vedere un program de certificare a companiilor de constructii. Avem nevoie de calitate in domeniul constructiilor. In trecut, in momentul in care ministerul a incercat sa vina cu aceasta certificare au fost solicitari de prorogare a termenelor. Asadar, termenul este prorogat pana in 2021, dar chiar daca acest termen este prorogat suntem in curs de dezbatere interna pentru a veni cu solutii pentru certificarea, firmelor. Cred ca este foarte important ca, atunci cand vorbim de o firma de constructii, sa stim ca aceasta vine cu specialisti acreditati, cu experienta. Astazi fiecare firma ar trebui sa aiba minim un inginer angajat si din pacate, nu prea se intampla acest lucru. Mai mult decat atat, muncitorii sunt destul de nepregatiti, nu se mai transmite intre generatii meseria, tinerii nu mai sunt atrasi de domeniul constructiilor, desi in anumite regiuni ale tarii salarizarea este destul de ridicata in sector. Ar fi necesara, mai intai, o certificare a firmelor care executa lucrari publice. Trebuie sa ne asiguram ca sistemul de calitate in constructii functioneaza. Asadar, vom avea discutii intense, pentru ca sunt sigur ca si patronatele din constructii vor fi interesate de acest aspect si cred ca este timpul sa devenim tot mai profesionisti, tot mai implicati in domeniile unde activam cu totii", a declarat ing. Horea-Arthur Sarlea, Subsecretar de Stat in cadrul MLPDA.