CBRE, liderul pietei de consultanta imobiliara, lanseaza in Romania o gama de servicii omnichannel pentru retailerii care vor o adaptare rapida la noul context de piata prin extinderea spatiilor industriale. Serviciile omichannel sunt prezente deja de trei ani in reteaua globala CBRE, cel mai des fiind intalnite in Statele Unite si Marea Britanie iar pandemia de Covid-19 a accelerat sinergia dintre retail si industrial peste tot in lume.
„Traim intr-o lume omnichannel atat la nivel individual, cat si la nivel de business, astfel ca serviciile noastre devin si ele omnichannel. Scopul lansarii de astazi este acela de a deservi consumatorul final si de a raspunde nevoilor acestuia, oriunde se afla, offline sau online. Indiferent de mediul de interactiune cu produsele clientilor nostri, solutia de real estate ramane esentiala pentru a ajunge aproape de consumator”, a declarat Razvan Iorgu, managing director, CBRE Romania.
Noua gama de servicii lansata de CBRE Romania prin echipele multidisciplinare de retail si industrial integreaza solutiile deja oferite retailerilor in cei peste 17 ani de experienta a echipei locale. Astfel, pe langa achizitiile de terenuri, leasing, optimizare de portofoliu, fuziuni si achizitii si property management, serviciile omnichannel faciliteaza accesul chiriasilor la solutii tipice pentru sectorul industrial.
Decizia strategica a CBRE vine intr-un moment cheie, trimestrul al patrulea avand o importanta majora in cuantumul vanzarilor anuale de retail online. Perioada octombrie - decembrie genereaza peste 35% din vanzarile totale de retail online, datorita campaniilor de Black Friday si de Craciun, situatie care se reflecta inclusiv intr-o nevoie temporara mai mare pentru spatii industriale.
„Consumatorul petrece tot mai mult timp in online. Sectorul de ecommerce creste rapid iar datele noastre indica o dublare a ratei de vanzari online de la 7 la 15% in maximum cinci ani. La randul sau, dinamica prezentei consumatorului in magazinele fizice aduce cu sine o nevoie de eficientizare si optimizare stocuri, in timp real. Nevoia de spatii de depozitare devine un factor cheie pentru a deservi consumatorul: timpii de livrare la comanda online si experienta de cumparare in spatiul fizic depind de calitatea procesului logistic. Pentru a va face o idee asupra cererii, va pot spune ca 5 din 10 retaileri cu care discutam ne solicita detalii atat pentru spatii de retail, cat si pentru industrial”, a adaugat Razvan Iorgu.
Echipa de retail a CBRE Romania, condusa de Carmen Ravon, a consiliat tranzactii cu branduri internationale din diferite domenii de activitate, de la fashion (Peek & Cloppenburg, grupul Inditex, Victoria’s Secret, C&A, LC Waikiki), accesorii si echipamente sportive (Decathlon, Sportisimo), la FMCG (Nespresso, Burger King, Starbucks, McDonald’s), fiind totodata implicata in tranzactii de fuziuni si achizitii, cum ar fi preluarea retelei de supermarketuri Maya de catre lantul Profi.
Pe piata de industrial, prin echipa coordonata de Andrei Jerca, CBRE a consiliat tranzactii de inchiriere cu spatii de depozitare pentru numerosi retaileri offline si online, pentru companii de distributie, transport si logistica, precum si tranzactii cu spatii industriale pentru companii din productie. Printre clientii recenti ai departamentului de industrial se numara Carrefour, PepsiCo, Sameday, NDB Logistics, DS Smith si E Van Wijk.
Carmen Ravon si Andrei Jerca au o experienta in real estate de peste 13 ani fiecare, perioada in care au lucrat atat in consultanta, cat si in dezvoltare, respectiv administrare de spatii imobiliare.
Piata spatiilor industriale moderne din Romania urmeaza sa depaseasca nivelul de 5 mil. mp pana la finalul anului, arata datele CBRE. Raportat la populatia Romaniei, acest volum reprezinta un stoc industrial de 260 mp per mia de locuitori, sub nivelul din regiune (347 mp per mia de locuitori in Ungaria sau 510 mp per mia de locuitori in Polonia), cu potential de crestere in continuare. In ceea ce priveste spatiile de retail, potrivit CBRE, stocul de retail modern era estimat la finalul trimestrului al treilea la 3,84 mil. mp de centre comerciale si parcuri de retail.