Piata industriala si de logistica a inregistrat un nou an record atat in ceea ce priveste cererea, cat si oferta, activitatea de dezvoltare concentrandu-se in special in Bucuresti-Ilfov si in regiunea de Vest, insa in ultimii ani a fost remarcata o diversificare a zonelor care au beneficiat de investitii in proiecte de spatii de depozitare, diversificare impulsionata de cererea sustinuta mai ales de firmele de logistica si de cele de retail.
Stocul spatiilor industriale si logistice din Romania a ajuns la finalul anului trecut la 6,45 milioane de metri patrati, mai mult de 90% dintre aceste spatii fiind situate in Bucuresti si in regiunile Vest, Sud-Muntenia, Nord-Vest si Centru, potrivit raportului Romania Industrial & Logistics Market, realizat de firma de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
Regiunea Bucuresti-Ilfov are in prezent un stoc de peste 3,24 milioane de metri patrati de spatii depozitare, avand o pondere de peste 50% in stocul total, aceasta fiind urmata de regiunea de Vest (963.200 mp), Sud-Muntenia (640.400 mp), Nord-Vest (597.300 mp) si Centru (566.000 mp).
Cel mai putin dezvoltate regiuni din punct de vedere al spatiilor industriale si logistice construite sunt Nord-Est si Sud-Est (~119.000 mp fiecare) si Sud-Vest Oltenia (200.800 mp), aceste zone fiind printre cele mai recente piete tintite de dezvoltatori, aspect demonstrat de cresterea spectaculoasa a stocului incepand cu anul 2019.
Potentialul acestor zone este ridicat, avand in vedere ca spatiile din proiectele dezvoltate au fost absorbite aproape integral, astfel ca ratele de ocupare sunt de peste 95%.
De altfel, la nivelul intregii tari stocul este ocupat in proportie de aproximativ 95%, ceea ce arata pe de o parte cererea sustinuta, cerere care in ultimii 3 ani s-a ridicat la peste 3 milioane de metri patrati, iar pe de alta parte, reflecta abordarea dezvoltatorilor de a construi mai putin speculativ, si mai mult pe baza de contracte de preinchiriere.
Andrei Brinzea, Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield: “Ultimii trei ani au demonstrat atractivitatea pietei locale, atat din perspectiva chiriasilor, cat si din cea a dezvoltatorilor de spatii industriale si logistice. Bucurestiul si regiunea de Vest raman principalele zone de interes, fiind cele mai importante huburi logistice din tara, insa ne bucuram sa vedem o diversificare a destinatiilor pentru noi investitii, astfel ca in prezent toate regiunile geografice ale tarii beneficiaza de proiecte logistice moderne. Din punctul nostru de vedere, planurile de expansiune ale dezvoltatorilor vor continua si chiar se vor intensifica pe masura ce reteaua de autostrazi se va extinde considerabil in zone fara astfel de constructii majore de infrastructura si ne referim aici in principal la A7 Ploiesti-Siret sau A8 Targu-Mures – Iasi.”
In 2022 au fost livrate spatii noi cu o suprafata de 834.000 de metri patrati, in timp ce pentru 2023 dezvoltatorii au anuntat proiecte noi cu o suprafata totala inchiriabila de peste 450.000 mp in toata Romania. Cu toate acestea, avand in vedere dinamica activitatii de dezvoltare pe acest segment, oferta noua din 2023 ar putea fi mai mare decat planurile anuntate de dezvoltatori la inceputul anului.
In aceste circumstante, tinand cont ritmul dezvoltarilor din ultimii ani si de evolutia pozitiva a cererii, este de asteptat ca stocul spatiilor logistice si industriale din Romania sa depaseasca pragul de 7 milioane de metri patrati pana la finalul acestui an.
Chiar daca majorarea costurilor de dezvoltare si cresterea preturilor energiei si a terenurilor au continuat sa puna presiune asupra chiriilor solicitate de noile proiecte, nivelul de referinta s-a mentinut la 4,25 - 4,50 euro/mp/luna, pretul fiind stabilit in functie de diverse criterii precum momentul ocuparii, suprafata sau specificatiile tehnice.
In urmatoarele luni, ne asteptam sa vedem cresteri marginale ale chiriei, datorata abordarilor conservatoare ale dezvoltatorilor care construiesc proiecte mai putin speculative si, de asemenea, datorita unei cereri consistente de spatii noi. Piata ocupantilor ramane competitiva, si vedem totodata un interes din ce in ce mai mare pentru noi unitati de productie.