Anul 2022 s-a incheiat pentru compania de constructii Bog'Art cu o cifra de afaceri de aproximativ 110 milioane de euro, iar pentru anul 2023 estimarile indica o crestere de aproximativ 30% a productiei, avand in vedere contractele in derulare si proiectele realizate. In prezent, Bog'Art are in derulare 35 de proiecte localizate in mai multe zone ale tarii, cu o suprafata desfasurata de aproximativ 200.000 mp, portofoliul total de contracte ajungand la 400 de milioane de euro. Potrivit lui Sorin Greu, directorul general al companiei, evolutia semnificativa a cifrei de afaceri este rezultatul eforturilor sustinute de echipa si al strategiilor bine puse la punct, printre care si extinderea portofoliului de proiecte din sectorul public. In continuare, strategia companiei presupune dezvoltarea expertizei in infrastructura. In plus, Bog'Art anunta ca va face primii pasi catre constructiile edilitare, prin implicarea in realizarea de statii de epurare si pompare, retele termice, precum si de canalizare si de alimentare cu apa.
Interviu cu Sorin Greu (53 de ani), director general Bog'Art si specialist cu o experienta profesionala de 27 de ani in domeniul constructiilor.
- Cum a evoluat activitatea de constructii in primele 6 luni din 2023 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in continuare?
- In primele 6 luni din 2023, piata de constructii a cunoscut o crestere usoara, datorata in special investitiilor in infrastructura si proiectelor edilitare, lucrari finantate in mare parte din fonduri europene si din bani publici. Aceasta tendinta pozitiva estimam ca se va mentine si in a doua jumatate a anului, oportunitatile de proiecte fiind destul de multe. In perspectiva, anii 2024 si 2025 vor fi caracterizati de o dezvoltare continua a sectorului constructiilor, in care investitiile in infrastructura, sectorul spitalicesc si cel edilitar, vor juca un rol important.
- La ce proiecte lucrati, in aceasta perioada?
- Proiectul "Realizare infrastructura Bazei 57 Aeriana Mihail Kogalniceanu", la care participam in asociere cu Aduro si Strabag, este cel mai important proiect de investitii al anului pentru Bog'Art si are in vedere modernizarea si imbunatatirea capacitatii de interventie a fortelor aeriene din Romania.
Tot in domeniul aeroportuar, dupa realizarea mult asteptatului Aeroport de la Brasov-Ghimbav, inaugurat in data de 15 iunie, in acest moment contribuim la dezvoltarea si extinderea a inca 4 aeroporturi din tara. Amintim aici aeroporturile din Cluj si Sibiu, ce reprezinta doua proiecte de mare interes pentru noi, din punct de vedere atat al importantei si impactului acestora atat la nivel national, cat si ingineresc. Tot aici putem mentiona Aeroportul din Satu Mare, ce ne ofera ocazia de a realiza atat extinderea si modernizarea terminalului existent, cat si reabilitarea pistei de decolare si aterizare a avioanelor.
In ultimii 3 ani, am implementat si dezvoltat in cadrul companiei noastre Departamentul de infrastructura, iar dintre primele realizari putem preciza aici Pasajul Berceni, inaugurat in data de 25 iunie, unde Bog'Art a avut calitatea de subantreprenor declarat, precum si proiectul Pasajul Denivelat Suprateran Podul Grant, in care tocmai am pornit la drum in calitate de antreprenor general.
In domeniul spitalicesc, avem contracte incheiate si lucrari in derulare pentru Spitalul Sinaia, Blocul chirurgical politrauma din cadrul Spitalului Militar din Sibiu, Sectia de Ortopedie, precum si pentru prima Banca de Tesuturi din Romania, din cadrul Spitalului Clinic Colentina.
Nu in ultimul rand, tot in cadrul lucrarilor publice, suntem implicati in contracte cadru cu Primaria sectorului 4, proiecte ce vizeaza unitati de invatamant, amenajari urbane si reabilitari termice.
In sectorul privat un proiect foarte important pentru noi este cladirea U-Center 2 pe care o vom finaliza la finalul lunii august. Proiectul, cu o suprafata masiva de 53.300 mp, reprezinta etapa a doua a ansamblului U-Center, dezvoltat de Forte Partners in zona Parcului Tineretului, din Bucuresti.
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Avand o acoperire nationala a santierelor, asigurarea la timp a fortei de munca si a personalului specializat in derularea proiectelor este destul de dificila, si este resimtita mai mult in anumite zone geografice ale tarii. Speram ca aceasta situatie sa nu fie ingreunata si mai mult de o reducere sau chiar de eliminarea facilitatilor fiscale din IT, agricultura si constructii, asa cum intentioneaza guvernul sa o faca, deoarece ar insemna sa implementam strategii de recrutare si retentie a angajatilor cu niste costuri anuale foarte mari ca sa putem atrage si sa mentinem in companie specialistii competenti si motivati.
O alta provocare in managementul proiectelor actuale, este asigurarea unui cashflow fara deficit pe toata durata proiectului. Acest lucru este adesea ingreunat de procedurile financiare complexe aplicate in executia proiectului si presupun o planificare si monitorizare foarte atenta a fluxului de numerar, pentru a putea asigura la timp resursele necesare finalizarii proiectelor in termenii contractuali.
Intr-o perioada in care interesul pentru investitiile din sectorul public este in continua crestere, lipsa de predictibilitate in ceea ce priveste contractarea de lucrari noi, ca urmare a duratei lungi a procesului de ofertare si atribuire a licitatiilor constituie, de asemenea, o provocare si poate duce la costuri suplimentare pentru companie.
- Ce proiecte aveti in plan in directia digitalizarii/automatizarii activitatii?
- In prezent, avem in derulare un proiect intern care presupune digitalizarea proceselor companiei, menit sa aduca beneficii importante sistemului nostru operational si angajatilor nostri, prin utilizarea unei platforme informatice unice, dezvoltata de echipa IT Bog'Art, in care vor putea fi regasite si utilizate in timp real toate informatiile de care au nevoie in activitatea pe care o desfasoara. Aceasta platforma va fi o solutie inovatoare pentru intreaga companie, oferind un mediu de lucru modern si eficient. In plus, va permite o mai buna comunicare intre departamente si o mai buna gestionare a proiectelor, economisind timpul petrecut in gasirea si circularea informatiilor. Proiectul se va intinde pe o perioada de 2 ani si suntem increzatori ca ne va ajuta sa obtinem avantajele competitive de care avem nevoie pentru a ne consolida in continuare pozitia pe piata din Romania.
Mai mult, data fiind digitalizarea proceselor interne, dar si a factorilor externi cu care interactionam zilnic, vom continua sa dezvoltam infrastructura digitala a companiei, prin oferirea de solutii si mai sigure impotriva atacurilor cibernetice. Aceasta investitie in securitatea cibernetica este esentiala pentru protejarea datelor companiei, precum si a informatiilor confidentiale ale clientilor nostri.