In prezent, societatea ACI Cluj SA are in derulare 11 proiecte pe plan autohton, fiind implicata, totodata, intr-o lucrare din Germania. Lucrarile pe care firma le executa la nivel intern vizeaza obiective de constructii industriale, de infrastructura, de instalatii, precum si extinderi, restaurari sau reabilitari, in timp ce obiectivul din afara granitelor tarii face parte din categoria instalatiilor. O lucrare reprezentativa pentru companie este constituita de depozitul pentru produse farmaceutice Terapia Ranbaxy (din Cluj-Napoca), in cadrul caruia va fi introdus, in premiera pe piata nationala, un nou sistem de montaj al peretilor prefabricati.
Interviu cu Dorin Aschilean, director general al ACI Cluj SA.
- In ce directie estimati ca vor evolua afacerile firmei in acest an?
- Din perspectiva veniturilor, pentru anul in curs ne-am propus mentinerea cifrei de afaceri inregistrate in exercitiul financiar precedent, cand am incasat 93,8 milioane de lei. In vederea dezvoltarii viitoare a companiei, avem in vedere continuarea investitiilor in tehnologie si in sanatatea si securitatea muncii, concomitent cu imbunatatirea conditiilor de lucru. Totodata, ne-am propus sa continuam procesul de extindere a activitatii in afara granitelor tarii, in special in Uniunea Europeana si in Africa. Actualmente, toate lucrarile pe care le contractam sunt adjudecate prin participarea la licitatii, atat publice, cat si din mediul privat, gradul de concretizare in raport cu numarul ofertelor trimise fiind de circa 17%.
- Cum s-a derulat activitatea companiei in perioada recesiunii?
- Recesiunea, ce a afectat considerabil piata constructiilor in ultimii ani, a generat o scadere a investitiilor din domeniu pe termen indelungat, o crestere a acestora nefiind asteptata in curand, cel mai probabil putand spera la inscrierea pietei pe un trend ascendent in circa trei ani. Criza economica a avut un oarecare impact si asupra societatii noastre, in vederea diminuarii efectelor negative anticipate fiind implementate o serie de masuri preventive. In acest sens, ne-am asigurat suficiente linii de credit pentru a ne facilita mentinerea constanta a productiei pentru o perioada minima de sase luni, reducand astfel riscul de intarziere a platilor. De asemenea, ne-am axat pe proiecte din domeniul privat - circa 60% din totalul lucrarilor contractate - ce au avut finantare asigurata, in timp ce, in cazul proiectelor publice adjudecate, fondurile pentru investitii proveneau preponderent din surse comunitare.
- Prezentati motivele pentru care vizati extinderea in strainatate.
- Una dintre dificultatile pe care le intampinam in prezent in derularea activitatii pe plan intern este generata de lipsa investitiilor in constructii. In paralel, ne confruntam cu probleme din cauza sistemului de achizitii publice, unde criteriul principal de atribuire a contractelor si anume pretul cel mai scazut, afecteaza negativ atat companiile din domeniul antreprizei, cat si calitatea lucrarilor. O situatie des-intalnita de asemenea, este reprezentata de eligibilitatea firmelor care participa la licitatii, unde lipsa unor reguli de clasificare a acestora in functie de experienta si cunostinte faciliteaza accesul si chiar castigarea contractelor de catre operatori care nu au posibilitatea de a executa lucrarile. Astfel, o serie de proiecte publice ajung sa fie sistate inainte de a fi finalizate.