Cea de-a zecea editie a studiului „Evolutia afacerilor din Romania” realizat de Valoria in parteneriat cu Doingbusiness.ro aduce perspectiva modului in care managerii au ajustat acu prognozele realizate la inceputul anului 2021.
„Revenirea in V a economiei incepe sa fie pusa sub semnul intrebarii de directorii companiilor din Romania. Este prima oara in ultimele trei editii cand perceptia privind evolutia favorabila a mediului de afaceri arata un recul. Certitudinea confirmata de BNR si validata de respondenti privind cresterea inflatiei, estimarile referitoare la evolutia numarului de angajati si a investitiilor demonstreaza inceputul unei crize de incredere in economie. Contributori importanti la aceasta pierdere sunt criza politica, efectele pandemiei, lipsa fortei de munca calificate, scumpirea energiei, cresterea preturilor, criza lanturilor de aprovizionare si a materiilor prime.”, spune Constantin Magdalina (foto), Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.
Prognoza privind evolutia cifrei de afaceri
Fata de prognoza de la inceputul anului, perspectiva de crestere a companiilor este usor mai pozitiva acum, la finalul lui 2021. Dintre companiile respondente 18% in semestrul al doilea, fata de 22% in semestrul intai, se asteapta la cifre de afaceri mai mici, iar 5%, fata de 13% anterior se asteapta la stagnare. Totusi, 22% dintre companii prognozeaza ca cifra lor de afaceri sa creasca cu 5%-10% in 2021, urmate de 17% care au bugetat o crestere de 10%-20%. Pe de alta parte, procentul companiilor care estimeaza cresteri de peste 20% este de 18%, fata de 12% la inceputul anului.
La nivel de industrii, o crestere a cifrei de 10%-20% este previzionata de 28% dintre companiile de productie industriala, 29% dintre firmele de servicii profesionale, 42% dintre firmele de IT si de 49% dintre cele din industria farmaceutica si de sanatate.
Prognoza privind evolutia profitului
Previziunile privind evolutia profitului din a doua parte a anului 2021 se aliniaza tendintei privind cifra de afaceri, fiind de asemenea usor mai pozitive. Desi acum 33% dintre companii (fata de 26% la inceputul lui 2021) se asteapta ca profitul lor sa creasca cu 1%-5% in acest an, vedem o scadere semnificativa pe palierul 10%-20%, de la 15% la 8%. Insa creste de la 6% la 21% procentul companiilor care spun ca profitul lor va fi mai mare cu peste 20% in acest an. De asemenea procentul companiilor care prevad o scadere a profitului se reduce de la 22% in prima parte a anului la 18% in prezent.
La nivel de industrii, o crestere a profitului de 10%-20% este prognozata de 29% dintre firmele de servicii profesionale, 34% de media si publicitate, 43% din IT, 45% din agricultura si alimentatie si 51% dintre cele din industria farmaceutica si de sanatate.
Prognoza privind evolutia investitiilor
Din rezultatele analizei observam ca aproape se dubleaza procentul companiilor care spun ca si-au redus investitiile in 2021, de la 9% in prima parte a anului la 17% in cea de-a doua. Mai mult, procentul firmelor care au stagnat nivelul investitiilor in acest an a crescut de la 27% la 39%, iar procentul celor care au realizat investitii mai mari a scazut cu 4 puncte procentuale, de la 56% in prima parte a anului la 52% in acest moment.
Pe de alta parte, la nivel de industrii, studiul arata clar ca cele mai multe firme din comert (26%), energie si utilitati (33%), din IT (37%), agricultura si alimentatie (54%), precum si din industria farmaceutica si de sanatate (55%) spun ca au crescut investitiile cu 10%-20% in acest an.
Prognoza privind evolutia numarului de angajati si a salariilor
In studiul realizat la inceputul anului 2021 am vazut ca 26% dintre companiile respondente se asteptau la o stagnare a numarului de angajati, iar acum, la final de an, acest procent este de 48%. La acest inceput de an 26% dintre companii spuneau ca se asteapta la cresterea numarului de angajati, dar numai 37% au realizat acest lucru. Pe de alta parte, datele arata ca procentul companiilor care au redus numarul de angajati in 2021 a fost de 15% fata de 28%, cat se estima la inceputul anului.
Totodata rezultatele studiului arata ca 36% dintre firmele de comert, 37% dintre cele de tehnologia informatiei si 25% dintre cele din industria farmaceutica si sanatate au avut cresteri ale numarului angajatilor de 10%-20% in 2021, iar 33% dintre firmele de constructii si 27% din agricultura au avut cresteri de 20%-30%.
Daca la inceputul anului 2021, 36% dintre companiile respondente nu previzionau cresteri salariale, maximul ultimilor 5 ani, la aceasta editie a studiului procentul acestor companii a scazut la 15%. In schimb creste de la 17% la 28% procentul companiilor care spun ca au crescut salariile cu 5%-10% in acest an si de la 4% la 22% procentul celor care au crescut salariile cu 10%-20% in 2021. Pe de alta parte, 34% dintre firmele din productie industriala, 37% din IT si 35% din constructii si imobilire au crescut salariile cu 10%-20% in acest an.
Top 5 provocari si oportunitati
Cele mai importante provocari pentru companii din anul 2021, asa cum au fost relevate de raspunsurile directorilor si managerilor la acest studiu, au fost urmatoarele: cresterea costurilor (68%), lipsa fortei de munca specializate (57%), mentinerea fluxului de numerar (48%), optimizarea lantului de aprovizionare (46%) si schimbarea comportamentelor consumatorilor (41%).
De asemenea, conform managerilor respondenti, cele mai importante oportunitati ale anului 2021 pentru companiile romanesti au fost: realizarea de noi produse/servicii si accesarea de noi canale de vanzare (48%), digitalizarea si automatizarea (43%), extinderea pe piete externe (34%), accesarea de fonduri nerambursabile (31%) si piata de e-commerce in crestere (24%).
„Potrivit rezultatelor studiului Evolutia prognzata a afacerilor din Romania, nivelul de optimism sau pesimism difera in functie de industrie. Raspunsurile oferite de liderii companiilor din Romania, arata ca sunt industrii care trec printr-o perioada de crestere accelerata cum sunt industria agricultura, industria de IT, serviciile profesionale, dar si industrii care traverseaza o perioada dificila. Ingrijorarile exprimate de manageri vizeaza lipsa fortei de munca, cresterea costurilor si a ratei inflatiei, in timp ce oportunitatile privesc noi produse si servicii, noi canale de vanzare, digitalizarea si automatizarea, si extinderea pe pietele externe.”, spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania si Doingbusiness.ro, co-autor al studiului. Studiul complet poate fi accesat aici!