Marea majoritate (82%) a respondentilor la un sondaj realizat de PwC Romania au accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale scadente la 31 martie si se califica sa aplice pentru amnistia fiscala reglementata de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 69/2020. Sondajul a fost efectuat in cadrul unui eveniment online la care au participat 104 reprezentanti ai unor companii.
Intrebati daca au obligatii bugetare accesorii nestinse aferente unor obligatii bugetare principale scadente la 31 martie 2020, cei chestionati au raspuns astfel: 32% au astfel de obligatii pe care le-au declarat si inca nu le-au stins, 32% au astfel de obligatii stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la 31 martie 2020, 18% au aceste obligatii stabilite prin declaratie rectificativa depusa de la 1 aprilie 2020 pana in prezent si tot 18% au obligatii stinse pana la acea data, dar cu intarziere fata de scadenta.
"Noutatea actualei amnistii fiscale este aceea ca vizeaza, in principiu, toti contribuabilii, persoane fizice sau juridice, precum si accesoriile nestinse pentru toate tipurile de obligatii fiscale si bugetare. Speram ca acest mecanism va genera mai multe lichiditati companiilor aflate in dificultate si va fi un imbold pentru a-si relua activitatea. In acelasi timp, trebuie sa ne asiguram ca toti contribuabilii vor avea un tratament fiscal echitabil si, din acest motiv, exista consultari cu MFP si ANAF care lucreaza in prezent la un document de clarificare a modului cum va fi pusa in practica masura", a declarat Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale si juridice, PwC Romania (foto).
In consecinta se preconizeaza ca vor beneficia de anularea accesoriilor in principal cei care vor depune cererea de anulare pana la 15 decembrie 2020 si vor stinge atat obligatiile fiscale principale restante la 31 martie 2020, cat si obligatiile fiscale principale si accesorii cu scadenta cuprinsa intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare. De asemenea, se anuleaza si accesoriile aferente diferentelor de obligatii fiscale principale scadente la 31 martie 2020 si care sunt impuse prin decizie de impunere comunicata urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a actului normativ. Conditia este ca aceste diferente sa fie stinse pana la termenul legal de plata, iar cererea de anulare sa fie depusa in 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
"Aceasta ordonanta este o sansa si pentru cei care nu au reusit sa initieze si/sau finalizeze cu succes amnistia anterioara si fata de timpul si energia pe care le implica a fi consumate, este preferabila preluarea noii variante decat initierea unei dispute juridice, chiar daca este una pentru o solutie dreapta. Experienta vechii reglementari, insa, dovedeste ca procedura de aplicare a amnistiei, desi pare simpla, poate genera probleme, astfel incat se poate intampla ca necorelari intre declaratii si plati chiar in privinta unor sume mici sa compromita aplicarea sa. Din acest motiv se impune o analiza foarte atenta", a spus Dan Dascalu, Partener coordonator litigii fiscale, D&B David si Baias.
El a precizat ca un aspect important care a generat dezbateri vizeaza raspunsul la intrebarea ce anume are in vedere ipoteza depunerii declaratiilor rectificative in termen de 10 zile de la intrarea in vigoare a OUG nr. 69/2020 pentru contribuabilii care ar urma sa fie supusi dupa aceasta data unei inspectii fiscale. "A fost exprimata recent opinia ca aceasta ipoteza ar viza orice inspectii fiscale initiate dupa intrarea in vigoare a ordonantei, ceea ce ar lipsi, practic, de orice efecte juridice declaratiile rectificative depuse de contribuabilii la o data cand inca nu sunt supusi unei inspectii fiscale. De aceea, vom discuta in continuare cu autoritatile fiscale care in acest moment pregatesc un act de aplicare a ordonantei, pentru a clarifica aceste aspecte si a elimina riscurile unei asemenea interpretari eronate, care ar putea compromite astfel scopul ordonantei", a explicat Dan Dascalu.
In cadrul sondajului, 53% dintre respondenti au spus ca au creante scadente aferente perioadei de pana la 31 martie pentru care intentioneaza sa depuna declaratii rectificative sau declaratii fiscale.
Totodata, 92% se asteapta la stabilirea unor diferente de obligatii fiscale suplimentare anterioare perioadei de pana la 31 martie 2020 intr-o inspectie fiscala sau de verificare a situatiei personale.
"Vedem ca sunt controale in curs, inclusiv controale demarate pe perioada starii de urgenta si de alerta si ne asteptam ca si in perioada urmatoare sa fie initiat un val intens de controale. Trebuie avut in vedere faptul ca abordarea autoritatilor este diferita fata de acum cinci ani. Din acest motiv, este importanta revizuirea perioadelor trecute, analiza schimbarilor la nivelul modelului de business - pentru ca practica arata ca modul de operare a companiilor s-a modificat de-a lungul timpului, inclusiv in timpul pandemiei, si aceste modificari pot atrage riscuri fiscale -, evaluarea politicilor preturilor de transfer, etc. De asemenea, este necesara o radiografie a tratamentelor fiscale aplicate in ultimii ani si, acolo unde este cazul, ar trebui sa aiba loc corectii si, eventual, sa fie solicitata amnistia fiscala. Astfel, poate fi diminuat riscul fiscal in cazul unei inspectii viitoare", spune Ruxandra Tarlescu, Partener servicii fiscale, PwC Romania.
*** Sondajul a fost realizat in cadrul evenimentului online „Amnistia fiscala reglementata de OUG nr. 69/2020" organizat de PwC Romania, pe 22 mai.