Aproape 60% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC Romania, in cadrul unui eveniment online, arata ca principalele avantaje ale implementarii SAF-T (Standard Audit File - Tax) pentru administratia fiscala vor fi identificarea corecta si sanctionarea ferma a comportamentelor neconforme. De asemenea, 47% dintre respondenti se asteapta ca perioada de derulare a inspectiei fiscale sa scada, iar gradul de colectare a taxelor sa creasca.
Raportul SAF-T, fisierul standard de raportare, ar urma sa fie implementat anul viitor, potrivit unui anunt recent al ANAF, fiind in prima etapa un program pilot pentru marii contribuabili. Ulterior, noul format de raportare ar trebui sa devina obligatoriu pentru toate companiile inregistrate in scopuri de TVA. SAF-T reprezinta un set de raportari periodice de informatii, intr-un format predefinit, pe baza informatiilor din evidentele contribuabililor, din aria impozitelor directe si celor indirecte aplicabile la nivelul persoanelor juridice. Pentru ca informatia este standardizata, vor fi cerute aceleasi date, in acelasi format, care vor putea fi citite foarte usor de catre autoritatea fiscala. La ce trebuie, deci, sa se astepte companiile?
Potrivit sondajului PwC Romania, 76% dintre companii cred ca timpul necesar conformarii fiscale se va reduce, 34% se asteapta la diminuarea potentialelor erori umane aparute in procesul de conformare fiscala si 23% la generalizarea rambursarilor de TVA cu control ulterior.
In ceea ce priveste costurile, 90% dintre companii estimeaza ca vor avea costuri aditionale cu adaptarea sistemului de contabilitate, 50% cu adaptarea altor sisteme IT si 29% costuri suplimentare cu resursa umana. Sondajul a fost realizat in randul a 64 de companii din diverse domenii de activitate, si a inclus mai multe variante de raspuns pentru fiecare intrebare.
”Infrastructura ANAF nu este inca pregatita sa faca fata noilor provocari ceea ce ingreuneaza intregul proces de colectare a taxelor si genereaza riscuri de neincasare. Aceasta situatie are un impact cu atat mai mare in contextul actual in care veniturile fiscale sunt volatile, costurile si cheltuielile din cauza crizei sanitare cresc. Din aceste motive, ne intrebam ce se va intampla: vom vedea o crestere a taxelor sau o imbunatatire a colectarii si o reducere a evaziunii fiscale. Consideram ca raspunsul ar trebui sa fie ameliorarea colectarii taxelor existente, iar implementarea SAF-T, care ar urma sa aiba loc anul viitor, ar fi o parghie eficienta in aceasta directie”, spune Daniel Anghel, Partener si Liderul Departamentului de Servicii Fiscale si Juridice, PwC Romania.
SAF-T a fost deja implementat cu rezultate bune in colectare de mai multe state: Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Franta, Austria, Luxemburg si Spania.
Exemplele Poloniei si Lituaniei
SAF-T este un standard creat si promovat de OECD care lasa la latitudinea fiecarui stat modul de implementare si nivelul de detaliu al informatiilor ce vor fi transmise.
”Un exemplu de succes este cel al Poloniei care s-a bazat pe trei piloni: legislatie moderna, administrare fiscala eficienta si o colaborare stransa cu mediul de afaceri. Dupa un lung sir de consultari, Polonia a implementat sapte structuri de date care trebuie transmise de catre contribuabili pe format SAF-T: inregistrari contabile, extrase de cont, inventar, jurnale de TVA, facturi, contul de profit si pierdere din perspectiva fiscala si evidenta veniturilor. Doar jurnalele de TVA trebuie depuse lunar, in timp ce celelalte sunt transmise doar la solicitarea expresa a autoritatilor fiscale. Obligatia de conformare cu SAF-T le revine tuturor companiilor inregistrate in scopuri de TVA in Polonia”, a aratat Anca Macovei, Senior Tax Manager PwC Romania.
Spre deosebire de Polonia, in Lituania companiile trebuie sa depuna informatiile doar la cererea autoritatilor, iar bancile si celelalte companii care activeaza in sectorul serviciilor financiare nu trebuie sa raporteze prin SAF-T.
Pasi de urmat inainte si dupa implementarea SAF-T
”SAF-T a fost conceput de OECD ca un standard minim de schimb de informatii intre autoritatile fiscale si contribuabili, oferind avantaje ambelor parti, in sensul in care se va usura procesul de identificare a comportamentelor abuzive si va creste rapiditatea derularii inspectiilor fiscale. Chiar daca nu stim care va fi decizia ANAF privind modul de implementare a SAF-T, sunt cateva lucruri pe care companiile le pot face inainte, avand ca exemplu ce s-a intamplat in celelalte state. Fiind vorba despre o solutie informatica, trebuie vazut in primul rand ce date se gasesc in acest moment in sistemele informatice (ex. ERP), pentru a putea actiona in momentul in care standardul romanesc al SAF-T va fi publicat. Un ghid in acest sens poate fi schema de date a OECD”, a spus Bogdan Matei, Tax Manager PwC Romania.
Astfel inainte de implementarea SAF-T este necesar sa identificati acele sisteme din care provin datele originale, daca in timpul procesului de pregatire a declaratiilor fiscale utilizati date agregate, sa identificati rapoarte sau extrase de date din aceste sisteme sau baze de date, de la care puteti obtine datele necesare si sa verificati politicile contabile, precum si sa cunoasteti bine sistemele care va genereaza registrele contabile.
Puncte forte si puncte slabe ale SAF-T
Punctele slabe ale implementarii SAF-T sunt costurile initiale mari de implementare pentru contribuabili si pentru administratia fiscala si schimbarea legislatiei.
Punctele forte vizeaza eficientizarea inspectiilor fiscale, uniformizarea abordarii in cadrul inspectiilor fiscale, minimizarea erorilor umane la nivel de date.
Obstacole pot fi analiza ineficienta sau raportari eronate daca structura SAF-T este neclara, in timp ce oportunitatile sunt cresterea colectarii taxelor, transmiterea facila a datelor, generalizarea rambursarilor TVA cu control ulterior, conformarea mai usoara, proceduri transparente care sa elimine inechitatile, competitia loiala in randul contribuabililor.
Sondajul si declaratiile au fost facute in cadrul evenimentului online PwC Romania, „SAF-T, noul mod de raportare catre ANAF din 2021. Cum ar trebui sa functioneze, ce beneficii are si cum ne pregatim?”, la care au participat 120 de companii.