Legislatia pentru sustinerea finantarilor corporate trebuie sa fie adaptata la realitatea actuala a pietei de creditare, pentru a diminua riscurile si a sustine potentialul maxim al finantarilor, arata o analiza a casei de avocatura PeliPartners.
„Unele cadre legislative nu au reusit sa tina pasul cu dezvoltarea pietei de creditare si de multe ori ajung sa franeze potentialul unei finantari. Este cazul Legii Societatilor, care, la mai bine de 30 de ani de la intrarea in vigoare si in ciuda nenumaratelor modificari, nu este o lege in pas cu realitatile afacerilor de astazi”, a explicat Carmen Peli, partener PeliPartners si coordonatoarea practicii de Banking & Finance.
Analiza PeliPartners arata ca, desi contextul economic nu este favorabil, bancile inregistreaza trenduri pozitive in zona de finantare corporate. Energia, agricultura si constructiile se numara printre domeniile care beneficiaza de finantari semnificative, in timp ce alte domenii sunt in atentia bancilor prin prisma potentialului mare de crestere.
Nevoia de finantare a capitalului de lucru este tot mai mare, pe fondul cresterii inflatiei si a costurilor de productie. In acest sens, bancile recomanda inclusiv metode de creditare mai putin populare, precum factoring, care reduc riscurile si costurile unei companii.
Legislatia care nu a fost adaptata nevoilor actuale de pe piata de creditare se traduce in riscuri pe care companiile trebuie sa si le asume sau care trebuie evitate prin structuri juridice complicate.
Companiile sunt reglementate exclusiv ca entitati individuale, fara un cadru legislativ clar care sa priveasca modalitatile de a oferi sau beneficia de sprijinul grupului din care fac parte, ceea ce afecteaza activitatile grupurilor de companii dintr-o perspectiva investitionala si operationala mai ampla.
Astfel, in multe tranzactii bancile ofera finantare unor grupuri de companii, tinand cont de situatii financiare consolidate si de perspective sau planuri de afaceri agregate. Societatea-mama poate cauta sa obtina finantare in conditii mai avantajoase financiar pentru mai multe din societatile pe care le controleaza si care fie sunt simple societasi de proiect, fie au activitate in sinergie cu alte societati din acelasi grup.
„Este firesc in aceste conditii ca pachetul de garantii agreat cu banca sa cuprinda active aflate in patrimoniul mai multor societati, pentru constituirea carora sunt deci necesare decizii ale mai multor societati din grup. Or, Legea Societatilor reglementeaza conflicte de interes atat pentru administratori, cat si pentru asociatii sau actionarii care voteaza in cadrul organelor societare - aceste reguli privind conflictele de interes ar trebui revizuite pentru a permite desfasurarea cu celeritate si fara risc artificial a finantarilor de grup”, a explicat Carmen Peli.
Un alt exemplu are in vedere finantarea tranzactiilor de achizitii de societati. Legea Societatilor cuprinde o interdictie de creditare, respectiv de constituire de garantii, pentru societatea achizitionata. Din acest motiv, in practica, tranzactiile de finantare a achizitiei unei societati pot avea o structura complicata, in care atat bancile, cat si cumparatorul (debitor) isi asuma riscuri, ceea ce mareste costul acestui tip de finantari. Prin clarificarea si limitarea interdictiei la anumite tipuri de tranzactii sau societati, sau prin instituirea unei liste de exceptii bine gandite, finantarile achizitiilor pot beneficia de structuri mai usor de implementat, cu costuri reduse. De altfel, in multe din statele membre ale Uniunii Europene aplicabilitatea acestei restrictii este limitata expres prin lege.
Analiza PeliPartners arata ca, in acest context, legislatia ar trebui sa prevada conceptul de grup prin reglementarea relatiilor dintre afiliati, sa elimine restrictiile privind garantiile ce pot fi utilizate in cadrul finantarilor pentru achizitia de companii, sa limiteze raspunderea asociatilor si administratorilor pentru operatiunile intra grup, respectiv sa clarifice sfera de aplicare a raspunderii acestora.
Modificarea Legii Societatilor reprezinta, atat pentru practicienii dreptului, cat si pentru mediul de business, o preocupare constanta si se lucreaza continuu la un set de propuneri legislative menite sa modernizeze cu adevarat cadrul legislativ.