Solutionarea conflictelor dintre angajatori si salariati se poate realiza prin procedura concilierii apeland la un avocat sau alt consultant extern. Scopul acesteia este de a reduce incarcarea instantelor de judecata pe rolul carora sunt inregistrate aproximativ 100.000 de dosare noi/an privind conflicte intre angajatori si salariati.
La finalul saptamanii trecute a intrat in vigoare o noua Lege de modificare a Codului Muncii, prin care sunt introduse amendamente in privinta procedurii cercetarii disciplinare a salariatilor si a conflictelor de munca.
Astfel, partile pot include in Contractul de Munca, la data incheierii acestuia sau pe parcursul executarii, prin semnarea unui act aditional, ca orice conflict rezultand intre angajator si salariat sa fie solutionat prin procedura concilierii, pe cale amiabila. In cadrul acestei proceduri de conciliere, oricare dintre parti poate fi asistata de un consultant extern specializat in legislatia muncii sau un reprezentant al sindicatului. Scopul acesteia este de a reduce incarcarea instantelor de judecata, pe rolul carora sunt inregistrate aproximativ 100.000 de dosare noi/an privind conflicte intre angajatori si salariati.
Consultantul extern specializat in legislatia muncii care poate solutiona conflictul de munca prin conciliere, poate fi un avocat, expert in legislatia muncii sau mediator specializat in legislatia muncii. Onorariul acestuia va fi suportat de catre parti, conform intelegerii.
Deschiderea procedurii concilierii se va realiza in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii invitatiei scrise catre ambele parti.
Procedura cercetarii disciplinare poate fi realizata de catre o persoana, o comisie sau un consultant extern specializat in legislatia muncii, desemnati de catre angajator. Ca si in cadrul procedurii concilierii, si in ipoteza cercetarii disciplinare, salariatul poate fi asistat de un consultant extern specializat in legislatia muncii sau un reprezentant al sindicatului.
Codul Municii modificat include faptul ca activitatea de resurse umane si salarizare poate fi organizata: intern (prin asumare de catre angajator a acestor atributii), prin desemnarea unuia sau mai multor angajati cu atributii prin fisa postului in acest sens sau prin contracte cu furnizori externi, caz in care aceste servicii vor fi coordonate de catre un expert in legislatia muncii. In anul 2016 aproximativ 88% din numarul profesionistilor din Romania aveau mai putin de 10 salariati, acestia cumuland 21% din numarul total al salariatilor din economie.