In sedinta Guvernului din data de 9 septembrie a.c., membrii Executivului au aprobat un proiect de lege privind instituirea unui mecanism de verificare ex ante, in scopul prevenirii conflictului de interese in procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica initiata prin sistemul electronic de achizitii publice (SEAP), astfel incat aceste conflicte de interese sa poata fi inlaturate fara a fi afectate respectivele proceduri, dupa cum informeaza oficialii autoritatii centrale.
„Proiectul de act normativ propune constituirea, in cadrul Agentiei Nationale de Integritate (ANI), a unui sistem informatic integrat pentru prevenirea si identificarea potentialelor conflicte de interese, denumit Sistemul Preventie. Acesta va functiona pe baza datelor din formularele de integritate prelucrate, potrivit legii, de SEAP, in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica. Potrivit proiectului de lege, mecanismul de verificare ex ante se exercita de catre ANI, prin Sistemul Preventie si activitatea specifica a inspectorilor de integritate, prin raportare exclusiva la persoanele prevazute in art. 1 din Legea nr. 176/2010 privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare”, informeaza un comunicat al Guvernului.
Formularul de integritate va face parte din documentatia de atribuire
Potrivit acestui proiect de lege, autoritatile contractante vor avea obligatia de a asigura completarea si actualizarea unui formular de integritate, care face parte din documentatia de atribuire, atat inainte de transmiterea spre publicare in SEAP a acesteia, cat si pe parcursul derularii procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica. De asemenea, fiecare autoritate contractanta are obligatia de a desemna, prin act administrativ, una sau mai multe persoane responsabile cu completarea, actualizarea sau modificarea formularelor de integritate aferente autoritatii respective. Conform Guvernului, proiectul legislativ instituie termene pentru completarea, actualizarea sau modificarea formularului de integritate, in functie de situatii si de momentul procedurii. De exemplu, completarea sectiunii a doua a formularului de integritate trebuie facuta in termen de cinci zile de la deschiderea ofertelor, in caz contrar generandu-se o alerta in cadrul SEAP, atat catre autoritatea contractanta, cat si catre ANI.
„Sistemul Preventie preia informatiile colectate in mod automat in formularele de integritate din interconectarea cu SEAP si determina emiterea unor notificari privind potentialele conflicte de interese. Daca in urma analizei specifice inspectorii de integritate detecteaza elemente ale unui potential conflict de interese, acestia sunt obligati ca, in maximum trei zile lucratoare de la data primirii completarii sectiunii a doua a formularului, sa transmita avertismentul de integritate emis de Sistemul Preventie. Avertismentul de integritate emis de ANI este disponibil prin intermediul SEAP autoritatilor contractante, precum si autoritatilor cu atributii de verificare, monitorizare si control a procedurii de achizitie publica. Totodata, ANI are obligatia de a comunica avertismentul, prin mijloace electronice, persoanei responsabile cu completarea, actualizarea sau modificarea formularelor de integritate, care este obligata sa-l transmita de indata persoanei vizate, precum si conducatorului autoritatii contractante. In sarcina acestuia din urma intra dispunerea tuturor masurilor necesare pentru evitarea conflictului de interese”, explica membrii Guvernului.
Potrivit viitoarei legi, neluarea de masuri, ca urmare a primirii unui avertisment de integritate, sau necomunicarea masurilor dispuse declanseaza din oficiu procedura de evaluare a conflictului de interese, dupa finalizarea procedurii de atribuire, exclusiv la persoanele fata de care sunt incidente prevederile Legii nr. 176/2010. Proiectul de act normativ face precizarea expresa potrivit careia lipsa unui avertisment de integritate sau lipsa unei masuri dispuse de conducatorul autoritatii contractante, ca urmare a emiterii unui avertisment de integritate nu impiedica desfasurarea de proceduri de identificare, evaluare, cercetare si tragere la raspundere – civila, disciplinara, administrativa, contraventionala sau penala – a persoanelor fata de care se constata incalcari ale prevederilor legale. De asemenea, proiectul de lege nu aduce atingere aplicarii altor prevederi legale privind prevenirea conflictului de interese, iar procedurile in vigoare de verificare a procesului de achizitie publica sunt si raman aplicabile, dupa cum avertizeaza reprezentantii Executivului.
***
Proiectul a fost elaborat in cadrul unui grup de lucru constituit la ANI, din care au facut parte experti ai ANI, Ministerului Justitiei, Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, Ministerului Fondurilor Europene, ai Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Unitatii pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, ai Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, ai Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei din cadrul Ministerului pentru Societatea Informationala, ai Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) si ai Departamentului pentru Lupta Antifrauda – (DLAF) din cadrul Guvernului Romaniei.
Agentia Nationala de Integritate a avut in derulare, in perioada 7 decembrie 2013 – 7 iulie 2015, proiectul denumit „PREVENT – Sistem informatic integrat de prevenire a conflictelor de interese in achizitiile publice”. Pe parcursul derularii proiectului, au fost duse la indeplinire o serie de obiective, printre care s-a aflat si implementarea unui sistem informatic de prevenire a conflictului de interese, prin care se urmareste imbunatatirea furnizarii de servicii privind emiterea unui avertisment de integritate autoritatilor contractante implicate in proiectele cu finantare europeana in care apar cazuri de conflict de interese, eficientizarea si cresterea transparentei in comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice desfasurate de ANI etc. Informatii suplimentare, la www.gov.ro