Incepand cu 1 ianuarie 2022 va intra in vigoare o noua lege privind vanzarile de bunuri catre consumatorii online si prin mijloace clasice. Aceasta este in stadiul de proiect si se afla in dezbatere publica.
Scopul acestei noi legi, care transpune o Directiva UE din anul 2019, este de a armoniza diferentele nationale in privinta vanzarii de bunuri, avand in vedere ca in prezent vanzarile online constituie majoritatea vanzarilor transfrontaliere din Uniunea Europeana.
Vanzatorul va raspunde fata de consumator pentru neconformitatile existente in momentul livrarii bunurilor si care sunt constatate in termen de 5 ani de la acea data. In plus, orice neconformitate care va fi constatata in termen de 2 ani de la data la care bunurile au fost livrate, se va prezuma a fi existat deja la momentul livrarii bunurilor, pana cand contrariul va fi dovedit.
Reparatiile sau inlocuirile trebuie sa fie remediate intr-un termen care nu va depasi 15 zile calendaristice de la data la care vanzatorul a fost informat cu privire la neconformitate. Dispozitiile prin care se deroga de la prevederile legii nu sunt obligatorii pentru consumator.
Noua lege este aplicabila si vanzarii bunurilor cu elemente digitale care necesita un continut digital sau un serviciu digital pentru a isi indeplini functiile. Vanzatorul are dreptul de a se indrepta impotriva persoanelor din lantul anterior de tranzactii prin solicitarea de masuri corective.
Vanzatorii au obligatia de a pune la dispozitia consumatorilor informatii privind drepturile care le revin in temeiul noii Legi.
ANPC poate aplica sanctiuni contraventionale care pot ajunge pana la 50.000 lei.
*** Articol realizat de dr. Daniel Moreanu, avocat si doctor in drept.