Sunt disponibile granturi de capital de lucru finantate din fonduri europene, in cuantum de 350 milioane de euro. Una dintre conditii este detinerea unui Certificat de Situatie de Urgenta (CSU). Termenul de obtinere al Certificatelor a fost prelungit pentru perioada 1 august - 15 septembrie 2020.
Certificatele de Situatie de Urgenta (CSU) emise de Ministerul Economiei au fost reglementate inca din 16 martie 2020, de la inceputul declararii starii de urgenta in contextul pandemiei Covid-19. Ulterior, au fost acordate anumite facilitati companiilor care au obtinut astfel de Certificate, precum: facilitati de natura comerciala (e.g., amanarea platii chiriei si a utilitatilor sau scutirea platii penalitatilor contractuale), in domeniul bancar (e.g., suspendarea platii ratelor) sau fiscal (e.g., scutirea de la plata impozitului specific unor activitati).
Emiterea acestor Certificate cunoaste doua (2) forme: tip 1 (albastru) si tip 2 (galben).
Conform unui articol publicat de noi la inceputul lunii mai, dupa o luna de la data la care platforma Ministerului Economiei care emite Certificatele a devenit operationala, un numar de aproximativ 43.000 de societati au aplicat pentru obtinerea acestora.
Termenul in care puteau fi obtinute aceste Certificate a expirat la data de 15 iunie 2020, fiind de curand prelungit pentru perioada 1 august - 15 septembrie 2020. Aceste Certificate pot fi emise companiilor care au inregistrat o diminuare a veniturilor sau incasarilor cu minimum 25% in lunile martie, aprilie sau mai 2020, fata de media lunilor ianuarie si februarie 2020.
Dupa cum am anticipat, prin alte acte normative urmeaza sa fie acordate beneficii sau facilitati in baza Certificatelor obtinute. Astfel, au fost alocate granturi pentru capital de lucru in valoare de 350 milioane de euro, finantate din fonduri europene, una dintre conditii fiind obtinerea Certificatului de Situatie de Urgenta.
La zi, un numar de aproximativ 60.000 de companii au aplicat pentru obtinerea Certificatelor, insa un numar important dintre acestea au fost revocate. Asadar, dupa cum am mentionat si in trecut, pe langa indeplinirea conditiilor legale este important ca depunerea documentatiei sa fie realizata in mod corect pentru a evita riscul revocarii Certificatului.
*** Articol realizat de Daniel Moreanu, avocat si doctor in drept.