Intr-o perioada in care mediul de afaceri se confrunta cu provocarile raportarii SAF-T, pentru care primele termene de raportare au intrat in linie dreapta (la 31 iulie 2022 vor avea obligatia depunerii declaratiei 406 un numar de 3.280 companii), alte doua proiecte asumate de autoritatile fiscale in reformele incluse in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) devin o prioritate pe agenda tuturor companiilor, mai devreme decat se anticipa.
Pe langa SAF-T, exista doua noi cerinte de conformare fiscala, care se aplica tuturor contribuabililor (mari, mijlocii si mici) incepand cu 1 iulie 2022 – RO e-Factura si RO e-Transport, respectiv doua proiecte in sfera digitalizarii administratiei fiscale, prin care autoritatile urmaresc imbunatatirea gradului de colectare a TVA, respectiv prevenirea si combaterea evaziunii fiscale in sectoare predispuse la risc fiscal.
"In cazul SAF-T, apreciem faptul ca exista o vizibilitate trasata de autoritatile fiscale, care au publicat un Ghid, cu scopul de a indruma companiile in pregatirea noii declaratii, precum si o lista de intrebari si raspunsuri specifice. De asemenea, acestia au oferit o perioada de gratie rezonabila, de 6 luni, pentru prima raportare, data fiind noutatea si complexitatea acestei noi obligatii. Pe de alta parte, in legatura cu celelalte doua noi instrumente, RO e-Factura si RO e-Transport, care trebuie implementate cu caracter obligatoriu in aproape o luna de zile (incepand cu 1 iulie 2022), autoritatile fiscale intarzie sa transmita clarificari si raspunsuri specifice la intrebarile care pot aparea in practica, asadar, in acest moment, exista o lista lunga de intrebari, insa putine raspunsuri", a mentionat Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars Romania.
Potrivit specialistilor, daca urmarim procesul de implementare a sistemului RO e-Factura, desi proiectul a fost anuntat in spatiul public de mai bine de doi ani de zile, sesizam mai degraba o lipsa de predictibilitate din partea legiuitorului, care a adus multiple modificari acestui proiect. Initial, se dorea ca sistemul sa fie aplicat cu caracter obligatoriu in relatia companii - autoritati publice (business to government - B2G), apoi a fost introdus obligatoriu de la 1 iulie 2022 pentru tranzactiile dintre companii (business to business - B2B), dar pentru anumite produse considerate cu risc fiscal ridicat, iar saptamana trecuta, legiuitorul ne-a surprins cu alte modificari, care aduc noi semne de intrebare. Astfel, se prevede ca facturarea electronica devine obligatorie in relatia B2G incepand cu 1 iulie, indiferent de tipul de tranzactii. Mai mult, se precizeaza faptul ca in 30 de zile de la data la care Romania va obtine aprobarea de la Comisia Europeana pentru implementarea facturarii electronice, ANAF va publica un ordin prin care va stabili data de la care facturarea electronica se va aplica cu caracter generalizat pentru tranzactiile B2B. Pe de alta parte, ordonanta de urgenta care a introdus obligatia facturarii electronice pentru produsele cu risc fiscal ridicat incepand cu 1 iulie nu a fost inca aprobata prin lege, astfel incat companiile nu au inca certitudinea daca sau cum se vor aplica aceste prevederi.
Acesta este un proiect care necesita implementari la nivelul sistemelor ERP, integrari automatizate, o redefinire a procedurilor de emitere si primire a facturilor si noi procese de validare - aspecte dificil si costisitor de implementat pe termen scurt, intr-o perioada in care mediul de afaceri aloca resurse tehnice, umane si financiare importante pentru implementarea SAF-T. Astfel, observam faptul ca in vederea indeplinirii obligatiilor declarative, devine iminenta alocarea unei resurse specializate in IT, care sa colaboreze cu echipa financiar-contabila a oricarei companii.
La nivelul emitentului (emiterea si transmiterea facturii utilizand sistemul RO e-Factura), legislatia nu prevede nicio sanctiune de neconformare pentru acesta.
Exista un risc pentru beneficiar daca furnizorul nu isi indeplineste obligatiile si prin urmare nu emite si transmite factura prin sistemul pus de la dispozitie de Ministerul Finantelor? Poate fi pus sub semnul intrebarii dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiei respective?
In acest moment, exista multe dileme practice, in special in legatura cu modalitatea de comunicare a facturilor prin acest nou sistem, care presupune acordarea de acces in Spatiul Virtual Privat (SPV), acces care conform functionalitatii actuale a SPV nu poate fi acordat. Practic, angajatul care va avea acces in SPV-ul companiei, va putea vizualiza toate informatiile acesteia (e.g. declaratii depuse, recipise, raspunsuri la anumite solicitari etc). Aceeasi problema apare si in cazul sistemului RO e-Transport, care poate fi accesat tot numai prin intermediul SPV. In practica, este dificil de gestionat o astfel de raportare, pentru care datele, in general, sunt administrate de catre persoanele din departamentul de logistica. In plus, pentru acest nou sistem, prin care fiscul va monitoriza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, nu avem inca o procedura de aplicare publicata in Monitorul Oficial, in conditiile in care exista amenzi foarte mari aplicabile incepand cu 1 iulie, spun specialistii de la Mazars.
"Daca ne uitam la lista de produse pentru care e-Factura devine obligatorie (legume si fructe, bauturi alcoolice, imbracaminte si incaltaminte, produse minerale, respectiv constructii noi), observam un impact de amploare in zona de retail. Vorbim de tranzactii derulate in timp real, pentru care clientii platesc bunurile la momentul achizitiei, iar factura serveste drept document pentru inregistrarea in contabilitate si deducerea TVA", a mentionat Alexandru Stanciu, Tax Senior Manager, Mazars Romania.
Atat timp cat ne referim la o factura care devine conforma abia dupa ce este disponibila in sistemul RO e-Factura si trece de o serie de validari, va fi imposibil de pus la dispozitia clientului factura la momentul achizitiei. Implicit, acesta nu are garantia ca furnizorul ii va transmite ulterior o factura conforma. Pe de alta parte, nu putem vorbi de un grad redus de fiscalizare in cazul unor tranzactii in care comerciantii oricum au obligatia de a emite bonuri fiscale care, mai mult, sunt transmise in timp real catre ANAF. Cu toate acestea, legislatia nu prevede exceptii pentru astfel de situatii. Ramane de asemenea dilema bonurilor fiscale care au inscrise codurile de inregistrare fiscala ale beneficiarilor si sunt, conform legislatiei, recunoscute drept facturi simplificate.
Cum vor putea acestea sa fie transmise din punct de vedere tehnic in sistemul RO e-Factura?
Un alt aspect neclarificat de autoritati face referire la cum poate un furnizor sa emita exclusiv e-Facturi incepand cu 1 iulie, respectiv ce se intampla daca transmite in sistem facturi care nu contin produse din lista publicata de ANAF. In practica, este dificil de configurat si gestionat un sistem de facturare, astfel incat acesta sa emita si sa transmita facturile, in functie de codurile tarifare ale produselor facturate.
Dincolo de lista lunga de intrebari pentru care mediul de afaceri asteapta raspunsuri din partea autoritatilor in perioada imediat urmatoare, cea mai importanta provocare ramane cu siguranta reducerea deficitului de incasare a TVA. Va restarta intr-adevar e-Factura sistemul fiscal din Romania si vor reusi autoritatile printr-un instrument asa cum este definit la momentul actual sa imbunatateasca colectarea TVA cu 5% pana in anul 2026?