Reprezentantii afacerilor de familie din Europa raman optimisti cu privire la viitor, intr-o perioada in care incertitudinile economice si geopolitice se amplifica. Inovatia, formarea profesionala, educatia si diversificarea sunt prioritati esentiale, pe masura ce liderii se adapteaza la o lume in continua schimbare, iar planificarea succesiunii este din ce in ce mai prezenta in planurile lor de viitor.
Acestea sunt printre principalele concluzii celei de-a 8-a editii a Barometrului European pentru Afaceri de Familie, un sondaj al intreprinderilor familiale din Europa dezvoltat de KPMG Enterprise si European Family Business (EFB). Cercetatorii au intervievat 1.613 directori de afaceri de familie din 27 de tari europene, inclusiv Romania, pentru raportul din acest an.
„Afacerile de familie din Europa se confrunta cu razboaiele comerciale, incertitudinea geopolitica, temerile de recesiune, populismul in crestere, Brexit si criza climatica. Cu ani in urma, oricare dintre aceste probleme ar fi putut declansa o incetinire economica si un pesimism extins in afaceri, ”spune Jonathan Lavender, Presedinte KPMG Enterprise & Co-lider KPMG Enterprise Family Business. „Desi se confrunta cu numeroase provocari, reprezentantii afacerilor de familie raman optimisti in ceea ce priveste viitorul. Comunitatea de afaceri din Europa poate avea incredere ca vom depasi orice obstacol."
Aspecte cheie
- 62% dintre respondenti sunt increzatori sau foarte increzatori in perspectivele afacerii lor pentru urmatoarele 12 luni. Optimismul este deosebit de ridicat in randul intreprinderilor familiale din Irlanda (91%), Portugalia (78%) si Olanda (67%).
- 59% dintre respondenti au raportat o crestere a cifrei de afaceri in ultimele 12 luni, iar pentru 28% cifra de afaceri a ramas constanta.
- 72% spun ca inovatia este o prioritate esentiala pentru urmatorii 2 ani, impreuna cu educarea si formarea fortei de munca (64%) si diversificarea (50%).
- 63% dintre respondenti considera ca razboiul pentru talent este cea mai mare provocare in afaceri, in crestere fata de 53% anul trecut. 62% dintre respondenti au temeri legate de scaderea rentabilitatii, iar 60% sunt ingrijorati de schimbarile legislative.
- 37% dintre respondenti au raportat o crestere a activitatii internationale in ultimele 12 luni.
Succesiunea ramane o prioritate pentru afacerile de familie care privesc spre viitor
Succesiunea va deveni un subiect critic pentru intreprinderile de familie din toata Europa in urmatorii 5-10 ani. Se estimeaza ca 15,4 trilioane de dolari vor fi transferati in acest proces la nivel global pana in 2030, dintre care 3,2 miliarde USD in Europa.
Conform editiei 2019 a sondajului, 35 la suta dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza sa-si transfere proprietatea asupra afacerii catre generatia urmatoare si 33 la suta vor transmite si responsabilitatile de conducere. Doar 27 la suta afirma ca intentioneaza sa transfere responsabilitatile de supraveghere, sugerand ca generatia actuala de lideri ar dori sa pastreze controlul asupra afacerilor pentru o perioada mai lunga de timp.
In timp ce 84% dintre respondenti spun ca in prezent au un membru al familiei care ocupa rol de presedinte sau director general, doar 62 la suta considera ca un membru al familiei va ocupa acest rol in anii urmatori.
„Intreprinderile familiale mai vechi au membri ai familiei care se ocupa de afacere, dar acest lucru poate deveni mai putin comun in viitor. Necesitatea experientei externe va deveni din ce in ce mai evidenta pentru ca afacerile de familie sa navigheze intr-un mediu complex si in continua schimbare. Pe masura ce intreprinderile devin mai globalizate si mai digitale, conducerea executiva externa poate aduce experienta, abilitatile si perspectiva independenta necesare inovarii, astfel incat sa isi asume riscuri strategice si sa prospere ”, spune Tom McGinness, co-lider KPMG Enterprise Family Business.
Ramona Jurubita, Country Managing Partner, KPMG in Romania, afirma: “Acest studiu arata cat de importante sunt afacerile de familie in economia globala. Este o veste buna ca o majoritate clara dintre respondenti isi pastreaza increderea in viitor, desi se confrunta cu provocari geopolitice si economice, pe fondul unei cifre de afaceri in crestere in ultimele 12 luni.”
Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG in Romania, adauga: “Raportul arata ca multe dintre afacerile de familie sunt inovative si se concentreaza pe schimbarile necesare unui viitor prosper, iar multi lideri vor sa investeasca in dezvoltarea profesionala a angajatilor. Cu toate acestea, afacerile de familie se confrunta cu o provocare unica. Trebuie sa gaseasca echilibrul intre traditie si inovatie si sa inteleaga beneficiile pe care le poate aduce un profesionist din afara familiei pentru cresterea afacerii. Planificarea succesiunii este critica si nu ar trebui perceputa ca un eveniment izolat, ci mai degraba ca un proces de durata, pe masura ce noile generatii sunt incluse gradual in afacere.”
René Schöb, Partener, Head of Tax and Legal, KPMG in Romania, detaliaza: “Un element de maturitate in studiu releva ca 34% dintre liderii afacerilor de familie considera ca gestionarea riscurilor fiscale este un element esential in procesul de tranzitie intre generatii sau catre un nou management. Afacerile de familie au nevoi fiscale distincte, potential complexe, asadar este important sa beneficieze de consultanta fiscala adecvata astfel incat sa achite taxele corecte si sa evite surprizele neplacute.”
Madalina Racovitan, Partener, Family Business Leader & Head of People Services, KPMG in Romania, adauga: “Investitia in oameni este cruciala pentru succes in mediul competitiv de astazi, iar raportul arata ca afacerile de familie inteleg nevoia de dezvoltare a angajatilor cu abilitatile si cunostintele necesare intr-un mediu aflat in continua schimbare. Este cu atat mai important in contextul in care inovatia este perceputa ca esentiala pentru succesul afacerilor. Asadar, este incurajator ca 64% dintre liderii intervievati considera ca educatia si formarea profesionala a angajatilor sunt prioritati importante pentru urmatorii doi ani.
Intreprinderile familiale europene raman angajate in proiectul european
Pe masura ce se instaleaza o noua Comisie Europeana si Parlamentul UE, intreprinderile familiale europene se asteapta ca politicienii sa puna comertul pe agenda prioritatilor. Unul din trei respondenti (35 la suta) considera ca prioritatea esentiala a UE ar trebui sa fie finalizarea pietei unice europene, in timp ce 20% dintre acestia considera ca prioritatea UE ar trebui sa fie promovarea comertului liber.
Alte prioritati mentionate de liderii afacerilor de familie sunt transformarea sistemului de invatamant astfel incat sa pregateasca studentii Europei pentru locurile de munca ale viitorului, pentru schimbarile climatice si pentru reglementarea economiei digitale.
„Este incurajator sa observam o oarecare aliniere intre interesele intreprinderilor de familie si cele ale politicienilor europeni, prin faptul ca exista o ambitie comuna de imbratisare a reformelor necesare, schimburile comerciale ulterioare si finalizarea pietei unice. Afacerile doresc ca vocea sa le fie auzita pe masura ce reformele se vor concretiza ”, remarca Olaf Leurs, Tax Partner, Meijburg & Co, KPMG in Olanda.