Spre deosebire de piata constructiilor si domeniul imobiliar, grav afectate de recesiune si in care situatiile de insolventa nu mai constituie o noutate, prin diversitatea gamei de produse si servicii sectorul de bricolaj (DIY) a consemnat mai putine pierderi in primii ani ai recesiunii. Cu toate acestea, o serie de practicieni in domeniul administrarii judiciare a firmelor ce nu-si mai pot indeplini obligatiile de plata avertizeaza ca extinderea teritoriala din ultimii ani a retelelor ce promoveaza materiale de constructii, produse pentru gradinarit etc., in conditiile unei contractii accentuate a pietei de referinta, a dus la aparitia unor dificultati financiare ce ar putea ajunge la scadenta in acest an. In opinia expertilor, pierderile din activitatea curenta, determinate de intensificarea promotiilor necesare cresterii cotei de piata, coroborate cu nivelul investitional sporit impus de deschiderea unor noi magazine si depozite au dus la exacerbarea riscului insolventei pentru firmele din domeniu. De asemenea, faptul ca nu exista o segmentare a clientelei, iar cererea se axeaza cu precadere pe cel mai redus pret, astfel incat acest element a devenit singurul motiv pentru care consumatorii prefera un centru de bricolaj sau altul, constituie inca o premisa negativa pe baza careia se poate afirma ca actualele 12 luni constituie cea mai dificila perioada pentru operatorii pietei de bricolaj, de la declansarea crizei economice pana in prezent. In conformitate cu datele publicate pe portalul Ministerului Finantelor Publice si cu informatiile celor mai importante firme din domeniu, acest domeniu de activitate continua sa aiba un potential deosebit, in pofida problemelor specifice, mai ales ca reuneste peste 12.000 de angajati, ce lucreaza in 125 de magazine specializate, cifra de afaceri a operatorilor semnificativi depasind 6,8 miliarde lei in 2011.
Extinderea Bricostore, incredintata unui grup britanic
In sprijinul afirmatiilor reiterate de practicienii in insolventa poate fi luata in considerare si recenta preluare (survenita in aprilie 2013), de catre grupul britanic Kingfisher, a centrelor comerciale Bricostore, detinute de Group Bresson in Romania. Desi valoarea tranzactiei sau motivele reale ale acestui demers nu au fost anuntate, Philippe Bresson, fostul proprietar al companiei Bricostore Romania, a declarat ca „grupul Kingfisher a preluat compania Bricostore Romania pentru a continua dezvoltarea rapida a retelei in aceasta tara”, ceea ce ar putea insemna si faptul ca, din diverse motive, Group Bresson nu a mai dorit (sau nu a mai reusit) sa aloce fonduri pentru expansiunea pe plan local, in conditiile unei intensificari a competitiei. Potrivit unui comunicat referitor la achizitie (ce reprezinta o premiera pentru piata nationala de bricolaj), Bricostore se afla in clasamentul primilor cinci lideri nationali de profil, cu afaceri de 131 de milioane de euro in 2012, iar grupul britanic „intentioneaza ca, pe termen lung, sa efectueze investitii in vederea majorarii numarului de magazine la 50 de unitati”. Estimata, dupa cum se arata anterior, la o valoare de peste 1,5 miliarde euro, piata de bricolaj din tara noastra a fost, in ultimul timp, afectata de efectele crizei economico-financiare, analistii domeniului respectiv preconizand ca vanzarile din 2011 dintr-un centru comercial specific s-au redus de la 12,1 milioane de euro (in anul anterior) la 11,5 milioane de euro (-4,5%). Evitarea unei posibile situatii dificile pentru Bricostore, care ar fi putut surveni in 2013, a fost recunoscuta implicit de Philippe Bresson, fostul proprietar al subsidiarei din Romania, care a declarat ca „Bricostore se afla pe locul al doilea pe piata locala de tip DIY, cu o crestere a cifrei de afaceri de 4% in 2012, in conditiile in care cei mai multi dintre concurentii nostri au inregistrat vanzari in scadere in aceeasi perioada. Pentru a atinge obiectivul initial al strategiei de afaceri, ce vizeaza atingerea pozitiei de lider, se impune coroborarea fortei financiare a grupului Kingfisher cu pregatirea profesionala a echipelor de angajati”.