RO EN
Coșul este gol

IANCU GUDA: 60% dintre companiile nou infiintate sunt de tip „transfer de activitate”

In ultimele patru articole am fost preocupat sa inteleg dinamica varstei actionarilor si a companiilor care inregistreaza venituri peste 1 milion de EUR. Aceste firme reprezinta o pondere numerica de 4% din totalul mediului de afaceri, si concentreaza 84% din totalul veniturilor inregistrate de toate companiile active in Romania. Printre multe altele, am concluzionat ca strategia prin care companiile genereaza randamente pentru actionarii acestora este influentata semnificativ de varsta actionarilor si momentul infiintarii firmei.
In acest articol mi-am propus sa analizez evolutia maturitatii mediului de afaceri activ in Romania in ultimii zece ani, prin evidentierea fenomenului distrugerii creative si a ratei reale de antreprenoriat. Intr-o economie de piata capitalista cu o istorie de aproape trei decenii, mediul de afaceri romanesc pare sa fie intr-o continua incercare si decalaj din ce in ce mai mare comparativ cu economiile dezvoltate. Desi avem o economie de piata de aproape trei decenii, durata medie de viata a unei companii active in Romania este de aproximativ zece ani. Analizand distributia companiilor active in Romania in functie de anul infiintarii (vezi ilustrarea din graficul urmator), constat ca avem un mediu de afaceri embrionar, in conditiile in care aproape jumatate dintre acestea sunt infiintate incepand cu anul 2009. Practic, una din doua firme active in Romania este infiintata dupa impactul pe plan local al crizei financiare globale din perioada 2007-2008, fiind astfel predispusa la un comportament emotional in urmatoarea perioada de recesiune si ajustare economica. La capatul celalalt, doar doua din zece companii active in Romania sunt infiintate inainte de anul 2000 (nucleul companiilor mature). Spre exemplu, din cele 6.900 de companii infiintate in 1990, primul an de capitalism, doar 49 mai sunt active in momentul de fata, dintre acestea 13 nu inregistreaza venituri si doar 14 firme au raportat o cifra de afaceri peste 1 milion de EUR (majoritatea acestora fiind predispuse la activitati si prestari de servicii catre stat, avand in vedere obiectul de activitate, respectiv lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor).
Mergand mai departe, observam ca structura de finantare si eficienta companiilor active in Romania este puternic corelata cu experienta acumulata in timp. Astfel, dupa cum se observa in cifrele ilustrate in tabelul urmator, companiile infiintate inainte de anul 2000 reprezinta doar 21% din totalul firmelor active in Romania, dar genereaza 44% din totalul activelor detinute de companiile locale, 61% din capitalurile proprii, cel mai ridicat grad de capitalizare (aproximativ 40%) si cel mai ridicat nivel al profiturilor nete (aproape 5%).
Graficul urmator exprima si mai clar aceasta concluzie, unde observam cele doua variabile, gradul de capitalizare si rata profitului net, in functie de anul inregistrarii companiilor active. Devine evident faptul ca experienta acumulata in timp se reflecta asupra cresterii solvabilitatii si performantei companiilor active in Romania. Pacat ca doar 20% din companiile active in momentul de fata se regasesc in acest segment…
Regenerarea distructiva vs Distrugerea creativa
Unul din motivele principale care limiteaza maturizarea mediului de afaceri activ in Romania este acela ca foarte multe companii isi inceteaza activitatea prea repede, iar numarul inmatricularilor de firme noi nu este suficient pentru a compensa iesirile din sistem. Astfel, in loc sa observam un fenomen al distrugerii creative, vedem o regenerare distructiva a mediului de afaceri. In perioada de boom, imediat dupa aderarea in UE, mediul de afaceri romanesc inregistra o medie de doua SRL-uri nou inregistrate la fiecare companie care isi intrerupea activitatea. Impactul crizei financiare pe plan local a fost masiv, si a inversat acest raport, astfel incat in perioada 2009-2017 mediul de afaceri romanesc a inregistrat o medie de 2,05 companii care isi intrerup activitatea pentru fiecare SRL nou inregistrat.
Chiar daca acest raport a scazut la 1,34 pe parcursul anului 2017, comparativ cu nivelul de 2,21 inregistrat in 2016, primele cinci luni ale anului curent reflecta o noua crestere. Astfel, intreruperile de activitate au crescut cu 18% in perioada Ianuarie-Mai din anul curent, comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, in timp ce inmatricularile de SRL-uri au scazut cu 6%, raportul dintre intreruperi si inmatriculari crescand la 2,15, peste media ultimilor zece ani.
Pe langa provocarea raportului cantitativ, o alta presiune asupra mediului de afaceri cauzata de procesul distrugerii creative este diferenta de calibru: companiile care isi intrerup activitatea au o durata medie de viata de 10 ani, o cifra de afaceri medie de aproape 4 milioane RON si 20 de salariati. Teoretic, o companie nou inregistrata incepe de la zero. Procesul regenerarii distructive, cuplat cu durata redusa de viata a unei companii, explica antreprenoriatul modest din Romania. Dupa Serbia, Romania inregistreaza cel mai scazut raport din Europa Centrala si de Est al numarului de companii la 1.000 de locuitori, respectiv 23. Totusi, aceasta nu inseamna ca “rata de antreprenoriat” din Romania este doar de 2,3%. Prin “rata de antreprenoriat” intelegem numarul de persoane fizice care au fost actionari la cel putin o companie, raportat la numarul populatiei din Romania. Astfel, conform inregistrarilor oficiale la Registrul Comertului, aproximativ 3,22 milioane persoane fizice au detinut, in calitate de actionar direct, cel putin o companie in Romania. Dintre acestia, aproximativ 8% sunt persoane fizice din strainatate. Astfel, inseamna ca raman 2,96 milioane romani care au detinut cel putin o companie in Romania, ceea ce implica o rata de actionariat de aproape 15%, una dintre cele mai ridicate din Europa Centrala si de Est.
Cum se explica acest paradox: Romania inregistreaza una dintre cele mai ridicate rate de antreprenoriat, dar, in acelasi timp, si cel mai scazut raport al numarului de companii raportat la populatia totala. Cred ca fenomenul este explicat de urmatorii factori:
- Antreprenorul roman este unul dintre cei mai “combinativi” din regiune, media numarului de actionari implicati intr-o companie din mediul de afaceri romanesc fiind de 2,5 persoane fizice;
- Structura demografica: numarul de persoane apte efectiv sa fie implicate intr-o companie a scazut semnificativ in ultimii 20 de ani. Astfel, conform cifrelor publicate de INS, totalul populatiei din grupa de varsta 20-60 de ani din Romania era de 12,3 milioane in anul 1990, in timp ce numarul acestora a scazut la 11,6 milioane in anul 2011 (conform ultimului recensamant), dar probabil nivelul real al celor care sunt in Romania astazi este de maxim 9 milioane;
- Practica transferului de activitate de la o companie la alta: 6 din 10 companii nou inregistrate sunt detinute de actionari care au mai avut alte companii in trecut, sau sunt implicati direct / indirect intr-un grup de companii care activeaza in paralel cu firma subiect. Astfel, nu vorbim de companii noi, ci de acelasi persoane care desfasoara relativ aceeasi activitate pe o companie diferita;
- Durata de viata foarte scurta a companiilor noi: jumatate din companiile nou infiintate isi intrerup activitatea intre 5-10 ani de la momentul inregistrarii

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter