Mentinerea controlului asupra companiei este unul dintre cele mai importante obiective pe termen lung ale celor care detin afaceri de familie, insa numai 41% dintre acestia au incredere in planurile lor de succesiune, potrivit celei mai recente editii a studiului Deloitte Global Family Business, efectuat in randul a aproximativ 800 de companii din 58 de tari din toata lumea, inclusiv din Romania. Cu toate ca 68% dintre cei care conduc afaceri de familie spun ca intentioneaza sa pastreze businessul in familie, doar 26% au un plan clar de succesiune pentru pozitia de director general si chiar mai putini dintre ei, pentru celelalte pozitii din top management.
Majoritatea managerilor intervievati considera esentiala abordarea pe termen lung, bazata pe viziune, cultura si valori comune, care pot ajuta familia sa mentina controlul asupra afacerii de-a lungul anilor. In consecinta, 65% din afacerile de familie considera ca valorile dupa care se ghideaza pe termen lung sunt mai importante decat rezultatele pe termen scurt. Cu toate acestea, 71% din afacerile de familie au planuri doar pentru urmatorii doi pana la cinci ani, iar 6% au declarat ca planurile lor acopera doar urmatorul an.
„Decalajul dintre obiectivele pe termen lung si planificarea pe termen scurt in randul afacerilor de familie poate fi recuperat doar cu ajutorul planurilor de succesiune. Desi proprietarii percep acest moment ca un eveniment indepartat, succesiunea este esentiala pentru stabilitatea afacerii, necesita o planificare amanuntita si o pregatire solida, intrucat este un proces de durata. In Romania, deja lucram cu clienti la pregatirea si implementarea transferului afacerii de la fondatori catre mostenitori”, a declarat Dinu Bumbacea, Partener coordonator Consultanta, Deloitte Romania, si liderul programului Deloitte Private, care se adreseaza companiilor private de toate dimensiunile, inclusiv antreprenorilor locali, IMM-urilor, startup-urilor si afacerilor de familie.
Conform studiului Deloitte, profitabilitatea reprezinta principalul obiectiv al afacerilor de familie pentru urmatoarele 12 luni, urmat de cresterea afacerii si dezvoltarea de noi produse si servicii. In acest context, aproximativ o treime dintre respondenti ar renunta la controlul asupra afacerii de familie in schimbul unui succes financiar mai mare pe termen lung.
Agilitatea in adaptarea la schimbarile din mediul de business este considerata de 61% dintre cei care detin afaceri de familie cel mai important element pentru succesul afacerii si durabilitatea acesteia. Capacitatea de inovare se situeaza pe locul al doilea, urmata de situatia financiara.
Studiul anual Deloitte Global Family Business, care a ajuns acum la cea de-a cincea editie, analizeaza perspectivele colectate de la sute de afaceri de familie asupra a patru domenii-cheie, si anume proprietatea, guvernanta, succesiunea si strategia.