In orice context socio-economic, dar cu atat mai mult in perioade ca cea pe care o traversam in prezent, fluxul de numerar este un aspect-cheie pentru orice afacere. Pentru contribuabilii care, datorita modelului de business, sunt in mod constant in situatia de a solicita rambursari de TVA de la bugetul statului, TVA devine o variabila importanta in gestiunea fluxului de numerar.
Solutii de TVA pentru optimizarea fluxului de numerar in astfel de cazuri exista inca din faza de conturare a politicii de achizitii. Este cunoscut faptul ca achizitiile de bunuri si servicii care beneficiaza de aplicarea TVA, prin mecanismul taxarii inverse, au un efect neutru asupra fluxului de numerar, ceea ce reprezinta un avantaj fata de situatia in care achizitiile presupun plata TVA catre furnizori si recuperarea ulterioara a TVA de la bugetul statului. De acelasi efect favorabil asupra fluxului de numerar se bucura si contribuabilii care, in baza unui certificat de amanare a platii TVA in vama, pot beneficia de aplicarea TVA prin mecanismul taxarii inverse in legatura cu importurile realizate. Acest aspect este valabil si in cazul contribuabililor care au obtinut un certificat de operator economic autorizat (AEO) sau celor care detin autorizatie pentru procedura de vamuire la domiciliu.
Ajustarea bazei de impozitare pentru creantele neincasate si recuperarea de la bugetul statului a taxei aferente este o alta solutie care aduce un plus de lichiditati furnizorilor de bunuri si prestatorilor de servicii.
Daca, totusi, contribuabilul ajunge sa solicite rambursari de TVA de la bugetul statului, scenariul optim este ca rambursarea sa se realizeze cu control ulterior (nu dupa derularea unei inspectii fiscale), ceea ce permite solutionarea mult mai rapida a cererii de rambursare. Conditiile in care un contribuabil poate beneficia de o rambursare de TVA cu control ulterior sunt multiple si depind de numerosi factori, printre care marimea si conduita fiscala a contribuabilului. O relaxare temporara a acestor conditii in cazul contribuabililor mijlocii, dar mai ales in cazul contribuabililor mici si al nerezidentilor, a fost determinata de intrarea in vigoare a OUG 48/2020.
Este important de subliniat ca orice rambursare de TVA cu control ulterior se face sub rezerva verificarii ulterioare a contribuabilului de catre organele fiscale, iar posibilitatea de a beneficia in mod repetat de rambursari de TVA cu control ulterior depinde si de rezultatele controalelor fiscale. Astfel, contribuabilii trebuie sa fie mereu pregatiti pentru un control de TVA si trebuie sa isi gestioneze obligatiile de TVA in asa fel incat constatarile organelor fiscale sa fie minime.
Nu in ultimul rand, e important de avut in vedere activitatea de control derulata de ANAF in perioada starii de urgenta, activitate care a fost temporizata in mod vizibil ca urmare a masurilor de distantare sociala si a dificultatilor practice de derulare a inspectiilor la sediul contribuabilului. Desi inspectia fiscala la distanta nu a fost reglementata, derularea unei inspectii la distanta nu este imposibila si poate fi o solutie atat pentru autoritati cat si pentru contribuabilii care pot organiza si gestiona interactiunea cu inspectorii si furnizarea de documente si informatii prin mijloace electronice.
Acestea sunt principalele idei discutate in cadrul celui mai recent webinar EY, care a abordat subiecte precum solutionarea cererilor de rambursare a TVA si derularea inspectiilor de TVA in perioada starii de urgenta, solutiile din perspectiva TVA si conduita fiscala recomandata contribuabililor pentru ameliorarea fluxul de numerar si obtinerea rambursarii de TVA cu control ulterior.
Panelul webinarului a fost alcatuit din experti din Departamentul de impozite indirecte al EY Romania si din Departamentul de politici si controverse fiscale al EY Law Romania: Ioana Iorgulescu - Partener Asociat, Cristina Galin - Manager Senior, Nina Sava - Manager Senior, Catalina Cambei - Manager si Calin Stan - Avocat, Senior Manager
EY Romania organizeaza in aceasta perioada o serie de webinarii in contextul epidemiei COVID-19, pentru a sprijini mediul de afaceri din Romania. In cadrul webinariilor, reprezentantii EY Romania dezbat cele mai noi si relevante informatii din domeniul juridic si fiscal, audit si consultanta in afaceri. Mai multe detalii despre webinariile EY: https://www.ey.com/ro_ro/webcasts