Contribuabilii romani care se confrunta cu dificultati in privinta obtinerii dreptului de deducere a TVA primesc un sprijin important din partea Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), prin decizia emisa recent in cauza C-430/19 - C.F. SRL impotriva Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Unul din cele mai importante aspecte stabilite prin decizie este acela ca dreptul de deducere a TVA nu trebuie conditionat de prezentarea unor documente suplimentare fata de factura fiscala.
In cauza mentionata, contribuabilului i-a fost refuzat dreptul de deducere a TVA pentru o serie de achizitii din cauza comportamentului pretins inadecvat al furnizorilor si pentru ca nu a putut prezenta alte documente justificative in afara facturii fiscale.
CJUE confirma insa faptul ca dreptul de deducere a TVA nu poate fi refuzat daca beneficiarul achizitiei nu detine alte documente suplimentare in afara de factura, doar in baza unor simple banuieli de frauda din partea administratiei fiscale, nesustinute de dovezi care sa ateste ca tranzactia in cauza nu s-a realizat efectiv.
Acesta este un subiect intens dezbatut in cadrul controalelor in Romania, abordarea inspectorilor fiscali din practica fiind aceea de a respinge dreptul de deducere daca contribuabilul nu prezinta documente suplimentare pentru achizitiile sale.
Un alt aspect pozitiv al deciziei CJUE este acela ca forul european se refera atat la achizitii de bunuri, cat si la achizitii de servicii. Precizarea este extrem de importanta avand in vedere practica autoritatilor locale de a solicita in mod repetitiv documente justificative diverse pentru a proba existenta anumitor prestari de servicii, care sunt analizate, de regula, pe baza unor criterii subiective. In plus, de cele mai multe ori, inspectorii fiscali considera ca aceste documente sunt insuficiente.
Decizia instantei europene analizeaza si importanta acordarii accesului contribuabilului la informatiile din dosarul sau administrativ, in baza carora se emite decizie de impunere. Conform Curtii, in cazul in care contribuabilul solicita date din dosar, dar este refuzat, decizia de impunere emisa la finalul inspectiei fiscale ar trebui sa fie nula de drept, daca se demonstreaza ca finalitatea controlului ar fi fost diferita, in situatia in care contribuabilul ar fi avut acces la date.
Ce urmeaza la nivel local?
Decizia CJUE reprezinta, asadar, o extensie naturala a prerogativelor dreptului de deducere bazat pe principii europene (proportionalitate, neutralitate si securitate juridica).
Cu toate acestea, practica nationala nu a tinut cont in multe circumstante de principiile europene, confirmate constant de jurisprudenta europeana. Or acest comportament al autoritatii fiscale, valabil inca din 2007, este de natura sa limiteze, ba chiar sa faca imposibila sau excesiv de dificila exercitarea dreptului de deducere a TVA pentru anumiti contribuabili de buna-credinta.
Ca urmare a deciziei CJUE, ar fi firesc ca autoritatile fiscale centrale (Ministerul Finantelor Publice, ANAF - structura centrala) sa ia o pozitie ferma in linie cu ordinea juridica europeana, pentru a evita, dupa mai mult de un deceniu de la aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, abordari considerate nejustificate la cel mai inalt nivel al justitiei europene.
O atitudine ferma in aceasta directie din partea autoritatilor centrale, pe langa faptul ca ar crea un nivel de certitudine necesar atat contribuabililor, cat si administratiei fiscale, stabilind premisele unei intrari in normalitate, ar elimina si anumite practici incorecte ale inspectorilor fiscali, des intalnite in relatia cu contribuabilii. Este vorba in mod special de plasarea in aceeasi categorie a documentelor necesare justificarii dreptului de deducere a cheltuielilor din perspectiva impozitului pe profit si a celor necesare in vederea justificarii deducerii TVA, practica, evident, ilegala.
In concluzie, este esential ca decizia CJUE sa fie urmata de adoptarea unor reglementari clare, care sa stabileasca, fara a lasa loc la interpretari, faptul ca factura fiscala este singurul document necesar in vederea deducerii TVA.
*** Material de opinie de Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania