Facilitatile fiscale oferite societatilor prin adoptarea OUG nr. 69/2020, care reglementeaza amnistia fiscala, se aplica si pentru obligatiile principale datorate la Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), cum sunt contributia de 2 RON/kg aplicata in cazul neindeplinirii tintelor anuale de reciclare/ valorificare a deseurilor de ambalaje, cea de 4 RON/kg, aferenta neindeplinirii obiectivului anual de colectare a deseurilor de echipamente electrice si electronice si bateriilor uzate sau contributia datorata pentru pungile de transport introduse pe piata etc.
Astfel, toate societatile care vor plati integral catre AFM pana la data de 15 decembrie anul acesta obligatiile bugetare principale restante la 31 martie inclusiv, precum si cele cu termene de plata intre 1 aprilie 2020 si 15 decembrie 2020, vor putea beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente acestor obligatii principale, in anumite conditii.
Pe scurt, de amnistia accesoriilor obligatiilor bugetare principale vor putea beneficia chiar si societatile aflate in insolventa sau care inregistreaza obligatii de plata accesorii nestinse aferente unor obligatii principale stinse. In acest sens, debitorii trebuie sa notifice in scris AFM intentia de a beneficia de anularea obligatiilor accesorii.
Vorbim despre patru tipuri de facilitati fiscale ce pot fi solicitate de catre orice societate care indeplineste conditiile prevazute de ordonanta.
Prima categorie de facilitati oferite de Guvern se refera la anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv, pentru contribuabilii care la aceasta data au in sold atat obligatii bugetare principale, cat si accesorii. Pentru a putea obtine amnistia, societatile trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii: sa fi stins toate obligatiile bugetare principale restante la 31 martie 2020, pana la data depunerii cererii. De asemenea, societatile trebuie sa achite toate obligatiile bugetare principale si accesoriile aferente cu termene de plata intre 1 aprilie 2020 si data depunerii cererii de anulare, iar toate declaratiile fiscale sa fie depuse, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Cu alte cuvinte, la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, contribuabilul nu trebuie sa mai aiba niciun fel de datorie, in afara accesoriilor care se anuleaza.
Cea de-a doua categorie vizeaza tot anularea accesoriilor, dar a celor aferente obligatiilor bugetare principale declarate suplimentar de contribuabil prin Declaratie rectificativa (acea declaratie prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare zilei de 31 martie 2020, inclusiv).Pentru a putea obtine aceasta amnistie, in plus fata de conditiile precizate mai sus, societatile au obligatia de a depune declaratia rectificativa incepand cu 1 aprilie 2020 si pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si sa stinga toate obligatiile bugetare principale individualizate in aceasta declaratie pana la data depunerii cererii.
De exemplu, presupunem ca un operator economic care introduce pe piata nationala bunuri ambalate si care are obligatia de a declara la Fondul pentru Mediu cantitatea de ambalaj de lemn aferenta partilor utilizati la transportul lor, a omis sa includa in declaratiile lunare acesti paleti. Insa, in urma unei analize interne detaliate a fluxurilor de bunuri ambalate introduse pe piata, operatorul economic realizeaza ca ar fi trebuit sa declare si aceste cantitati de ambalaje. Astfel, conform legii, va depune o Declaratie rectificativa pentru a rectifica situatiile sale interne si a declara corect cantitatile de ambalaje pentru care este responsabil. In acest caz, va opera anularea obligatiei de plata a dobanzilor si a penalitatilor de intarziere, ramanandu-i doar obligatia de a stinge datoria principala. Totodata recomandam ca aceasta analiza sa fie facuta nu doar pentru cantitatile de ambalaje introduse pe piata nationala, dar si pentru echipamentele electrice si electronice (EEE), baterii si acumulatori (B/A) etc. Acum est un moment oportun pentru a analiza intern acest flux de produse.
Cea de-a treia categorie de facilitati fiscale vizeaza anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare 31 martie 2020 inclusiv si stinse pana la aceasta data. Conditia principala in aceasta situatie este ca agentul economic sa aiba in sold doar acele accesorii si nicio alta datorie.
Ultima categorie de facilitati fiscale prevazuta de OUG 69/2020 se refera la anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv. Acestea trebuie sa fi fost stabilite prin Decizie de impunere emisa in urma unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a OUG 69/2020, si anume data de 14 mai 2020. Conditiile ce trebuie indeplinite impun, desigur, ca toate obligatiile bugetare principale sa fi fost stinse, iar cererea de anulare sa fie depusa in 90 de zile de la data comunicarii Deciziei, chiar daca inspectia nu este finalizata la 15 decembrie 2020.
Bine de stiut
Societatile care indeplinesc conditiile, in termenele prevazute de lege, si doresc sa beneficieze de aceste facilitati fiscale, urmeaza sa formuleze catre organul fiscal o notificare privind intentia de a beneficia de amnistia obligatiilor accesorii, urmata de o cerere privind anularea acestora. Referitor la aceasta notificare, pentru accesoriile ce formeaza obiectul anularii se instituie un regim special de administrare (amanare la plata in vederea anularii). Accesoriile amanate nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la 15 decembrie 2020, daca debitorul nu depune cerere de anulare.
Contribuabilii care nu notifica AFM pot beneficia si ei de amnistie, doar ca, in cazul lor accesoriile care pot fi anulate si care au fost stinse li se restituie la cerere.
Debitorii cu cereri de rambursare in curs de solutionare la data de 15 decembrie 2020, pentru care organele fiscale resping ulterior total/partial rambursarea, beneficiaza de amnistia fiscala, daca achita obligatiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate in cererea de rambursare, in 30 de zile de la data comunicarii deciziei prin care se respinge rambursarea.
Pentru perioada precedenta, respectiv pentru anul 2018, zilele acestea au fost publicate in Monitorul Oficial Procedura si Formularele prin care operatorii economici au putut solicita AFM facilitatile fiscale pentru perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 15 decembrie 2018. Vizate sunt si societatile care au facut obiectul unor inspectii fiscale si care au decizii de impunere aferente unor obligatii scadente la 31 decembrie 2018.
Ce, cum si cand faceti pentru a avea succes in anularea obligatiilor accesorii?
Important de precizat este faptul ca amnistia fiscala poate fi incidenta si in alte situatii exceptionale, in afara celor mentionate anterior.
Astfel, si contribuabilii pentru care au fost instituite popriri la data intrarii in vigoare a OUG 69/2020 pot beneficia de prevederile acestei ordonante. In acest sens, pentru a le permite sa beneficieze de anularea accesoriilor, se reglementeaza posibilitatea de a efectua plati din sumele indisponibilizate ca efect al popririi. Prin urmare, masura se va aplica temporar, pentru perioada cuprinsa intre 14 mai 2020 si 15 decembrie 2020 inclusiv. Totodata, masura se va aplica si pentru popririle infiintate anterior datei intrarii in vigoare a OUG 69/2020 - 14 mai 2020.
De asemenea, contribuabilii care la data intrarii in vigoare a OUG 69/2020 beneficiaza de esalonare la plata pot beneficia si de amnistia fiscala, daca indeplinesc conditiile impuse de lege, si doresc si mentinerea esalonarii la plata.
In acelasi sens, companiile care in 14 mai 2020 beneficiaza de esalonarea la plata potrivit Codului de procedura fiscala pot beneficia si de anularea tuturor accesoriilor, daca esalonarea la plata se finalizeaza pana la depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. In acest caz, accesoriile incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data intrarii in vigoare a OUG 69/2020 achitate odata cu plata ratei de esalonare se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Nu in ultimul rand, amnistia fiscala poate fi obtinuta si de contribuabilii cu obligatii de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii, la data de 31 martie 2020 inclusiv, daca acestia renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor. In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
Foarte important de retinut de catre debitorii care doresc sa beneficieze de aceasta amnistie fiscala este sa depuna notificarea privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor accesorii cat mai repede cu putinta. Nicio prevedere din OUG 69/2020 nu permite suspendarea executarii silite a obligatiilor bugetare principale pe motiv ca societatea intentioneaza sa-si stinga obligatiile principale la o data ulterioara, pentru a beneficia de amnistia celor accesorii.
Astfel, daca se demareaza o procedura de executare silita in care sunt executate inclusiv obligatii accesorii, amnistia fiscala va putea opera doar in privinta obligatiilor accesorii calculate dupa data depunerii notificarii anterior mentionate, astfel ca doar acestea vor putea fi restituite.
*** Articol realizat de Andreea Giovani (Senior Manager) - foto, Carmen Dan (Senior Consultant) si Andrei Iancu (Asociat Senior), la PwC Romania.