Potrivit informatiilor primite de la patronatele IMM-urilor locale, membre ale CNIPMMR, precum si din mass-media/transparenta decizionala, trecerea contributiilor de la angajator la salariat genereaza cresterea taxelor si impozitelor locale in multe localitati, cu afectarea semnificativa a mediului de afaceri si a IMM-urilor: - Taxele si impozitele locale in 2018 vor fi majorate cu 20% in municipiul Suceava, potrivit declaratiei din 16.11.2017 a primarului Ion Lungu, pentru a compensa partial pierderile de la bugetul local determinate de scaderea impozitului pe venit de la 16% la 10%, conform noilor masuri fiscale adoptate de Guvern (impozitele pe cladirile rezidentiale vor creste de la 0,08 la 0,10%, impozitele pe cladiri nerezidentiale vor creste de la 1,5 la 1,8%; cladirile care sunt utilizate ca sedii pentru activitati economice vor fi impozitate cu 0,5%, fata de 0,2%, cat este impozitul in prezent);
- Botosani: este avuta in vedere o crestere a taxelor locale in medie cu 18%;
- Taxele si impozitele locale vor fi majorate in 2018 cu 10-20% si in Vaslui: concret, de la 1 ianuarie 2018, impozitul va creste, in medie, cu 11% pentru cladiri rezidentiale, persoane fizice, cu aproxiamtiv 10% pentru terenuri intravilane cu constructii si in medie cu 20% pentru autoturisme, cu motivatia: ”Am analizat toate veniturile proprii si am ajuns la concluzia ca trebuia sa facem aceasta crestere de taxe si impozite, ca urmare a modificarii masei impozabile si a volumului acesteia. Trebuie asigurate sursele finantarii institutiilor din subordine si plata contractelor pe angajamentele pe care le avem in derulare astfel incat acestea sa fie finalizate. Totodata, sa nu uitam ca a crescut si costul utilitatilor, se va majora si salariul minim, iar toate acestea presupun costuri suplimentare la buget pe care trebuie sa le acoperim”, potrivit declaratiei primarului municipiului Vaslui, Vasile Paval;
- Bihor: Intre modificarile propuse pentru 2018 figureaza extinderea supraimpozitarii terenurilor neconstruite la toate strazile principale ale orasului, o suplimentare cu +50% la impozit si caselor care, desi au in strada retea de canalizare, nu sunt racordate la aceasta, cu racordarea la canalizare, impozitul pentru aceste imobile va creste cu aproximativ 60%. Se propune cresterea taxei speciale pentru promovarea turistica de la 2% la 3% din valoarea cazarii, platite de fiecare turist cazat in hotelurile oradene, cresterea de cinci ori a taxelor de desfacere pavaj, platibile de persoanele juridice, nu si de persoanele fizice. Astfel, pentru realizarea unui bransament, taxa actuala este de 100 de lei si va creste la 500 de lei. Pentru lucrari mai ample, pe retele, taxa este de 1.100 de lei pe km si va fi de 5.500 lei/km.
- Constanta: o Se propune o cota de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a cladirii pentru anul 2018, fata de 0,08 in 2017. o 45% crestere a taxei pe cladirile situate in zona A a municipiului Constanta - se solicita autoritatilor locale eliminarea majorarii nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal. Aceasta crestere pentru cladirile situate in zona A a municipiului Constanta este generata de modificarea nelegala prin cresterea cu 20% a bazei de impozitare stabilita de Codul Fiscal la care se adauga cresterea propusa de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice.
Cresterea cu 100% impozitului pe cladiri datorat de persoanele fizice pentru cladirile nerezidentiale - se solicita autoritatilor locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevazuta de Codul Fiscal. Se propune o crestere a impozitului, respectiv o cota de impozitare de 0,5% asupra valorii impozabile a cladirii fata de 0,25% cat a fost in 2017. Pentru acelasi impozit, Clujul are o cota de 0,2%, pe care o pastreaza si in 2018, la Brasov, Ploiesti si Iasi, tot de 0,2% iar la Craiova - 0,4%. o 15,4% crestere a impozitului pe cladiri datorat de persoanele juridice - se solicita autoritatilor locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorata. Se propune o cota de impozitare de 1,3%, maximul prevazut de Codul Fiscal, majorata cu 15,4% in timp ce Clujul are o cota de 1% nemajorata. o 15-20% crestere a impozitului pe teren datorat de catre persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub cladiri) fata de Cluj, Brasov, Iasi, Ploiesti - se solicita autoritatilor locale stabilirea urmatoarelor valori : 8.567 de lei/ha pentru zona A, 6.499 de lei/ha pentru zona B, 4.447 de lei/ha pentru zona C si 2.113 lei /ha pentru zona D. o
Se intentioneaza aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dubla fata de impozitul similar din Cluj, Brasov, Iasi, Oradea, Timisoara, Ploiesti - se solicita autoritatilor locale stabilirea acelorasi valori ale bazei de calcul ca cele propuse pentru persoanele fizice, si nu aplicarea valorilor maxime prevazute de Codul Fiscal. Se solicita autoritatilor locale eliminarea mentiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate in extravilanul municipiului Constanta cu cele din zona A. o 115% crestere a taxei de salubritate de la 3 lei/luna/persoana in 2017 la 7 lei/luna/persoana in 2018 - se solicita autoritatilor locale o taxa de 3,5 lei/luna/persoana.
- In acelasi timp, autoritatea locala ii incurajeaza pe cei care polueaza - pentru vehiculele cu capacitate cilindrica peste 4.800 cm3 stabilind impozitul minim de 4 lei/200cm3, desi valoarea data de Codul Fiscal este cuprinsa intre 4-6 lei/200 cm3, pe de alta parte, vehiculele cu capacitate cilindrica sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maximum - se solicita autoritatilor locale ca, respectand principiul cine polueaza mai mult plateste mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrica mai mare de 4.800 cm3 sa stabileasca cota maxima de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal. o Peste 400% crestere a taxei de concesionare locuri de veci. o 100% crestere a taxei pentru servicii de reclama si publicitate de la 1% in 2017 la 2% in 2018 exclusiv TVA - se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017.
- majorarea taxelor pentru afisaj in scop de reclama si publicitate:
a) in cazul unui afisaj situat in locul in care persoana deruleaza o activitate economica, taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate era de 27 de lei/an/m2 in 2017, pentru 2018 se propune 32 de lei/an/m2 - se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017.
b) in cazul oricarui alt panou, afisaj sau structura de afisaj, pentru reclama si publicitate, taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate era de 20 de lei/an/m2 in 2017, pentru 2018 se propune 23 de lei/an/m2 - se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017. o 20% crestere a taxei pentru aviz program de functionare - se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017.
Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1), taxa aviz program de functionare pentru unitatile ce desfasoara activitati de comercializare a produselor si serviciilor de piata care nu se regasesc in CAEN
- Rev 2 grupele 561
- Restaurante, 563
- Baruri si alte activitati de servire a bauturilor si 932
- alte activitati recreative si distractive, care era 80 de lei in 2017, va fi 100 de lei in 2018. o 4.000% crestere a taxei pentru eliberarea avizului program de functionare - se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017.
O regula noua se va aplica din 2018: prin exceptie de la alin. (1), pentru unitatile din statiunea Mamaia si Sat Vacanta ce desfasoara activitati care se regasesc in CAEN - Rev 2 codul 4711 si grupa 472, cu exceptia codului 4726 - comert cu amanuntul al produselor din tutun in magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de functionare se stabileste in suma de 8.000 de lei.
- 4.000% cresterea taxei de autorizare pentru desfasurarea de activitati temporare derulate in zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanta si statiunea Mamaia, care va ajunge de la 200 de lei la 8.000 de lei, pentru activitatile de inchiriere echipament sportiv, evenimente de tipul targurilor, festivaluri, altele decat cele non-profit, cu desfasurare de activitati comerciale si/sau alimentatie publica, pentru spectacole de circ, activitati de producere si/sau comercializare stradala de produse alimentare din utilaje specializate. Se solicita autoritatilor locale mentinerea taxei stabilite pentru anul 2017. - Bacau: cresc unele taxe pentru comercianti si de sase ori;
- Buzau: este avuta in vedere o crestere cu 10% a taxelor si impozitelor locale.
II. CNIPMMR nu sustine cresterea taxelor si impozitelor locale
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) nu sustine cresterea taxelor si impozitelor locale in 2018, sporirea fiscalitatii afectand in primul rand IMM-urile, dezvoltarea economica, investitiile private, cu efecte directe nivelului de trai, asupra locurilor de munca si veniturilor bugetare.
De asemenea, CNIPMMR atrage atentia ca veniturile din impozitele locale vor creste in 2018 si ca efect al evaluarii cladirilor, cota de impozit aplicandu-se la:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta.
Metoda de evaluare a cladirilor si terenurilor conform Codului fiscal a avut ca efect o crestere semnificativa a valorilor de impozitare, de cele mai multe ori aceste valori sunt situate cu mult peste valoarea de piata si puterea de cumparare din zona, fapt care conduce la situatia in care proprietarii se simt chiriasi in propriile imobile si prin plata unor impozite foarte mari, in cativa ani platind inca o data valoarea de dobandire a acestora.
O crestere a cotelor taxelor si impozitelor locale, concomitent cu cresterea valorii la care se aplica aceste cote, rezultata din evaluarea cladirilor, va reprezenta o dubla crestere a fiscalitatii, cu efecte negative semnificative asupra IMM-urilor si mediului de afaceri.
Autoritatile publice locale au obligatia sa aprobe strategii privind dezvoltarea economica si sa asigure masuri si actiuni pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii:
- Potrivit art. 36 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale: Consiliul local exercita urmatoarele categorii de atributii: b) atributii privind dezvoltarea economico-sociala a municipiului; (4) In exercitarea atributiilor prevazute la al. 2 lit.b, consiliul local: c) stabileste si aproba impozitele si taxele locale, in conditiile legii; e) aproba strategiile privind dezvoltarea economica;
- Potrivit art. 9 alin. (1) din Legea nr. 346 din 14 iulie 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii: Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, autoritatile administratiei publice locale, au obligatia sa elaboreze politici si sa asigure masuri si actiuni menite sa contribuie la protectia intreprinderilor mici si mijlocii in raporturile lor cu statul, in special prin simplificarea procedurilor administrative si prin prevenirea cresterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora fata de reglementarile in vigoare.
CNIPMMR solicita autoritatilor publice locale sa aprobe in 2018 strategii privind dezvoltarea economica si sa asigure masuri si actiuni pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, atragerea de investitii, dezvoltarea economica locala si reducerea birocratiei.
III. CNIPMMR solicita parlamentarilor sa voteze cresterea de la 71,5% la 100% a cotelor defalcate din impozitul pe venit care se transfera bugetelor locale pentru a nu creste fiscalitatea cetatenilor si a IMM-urilor
CNIPMMR sustine necesitatea cresterii de la 71,5% la 100% a cotei bugetelor locale din impozitul pe venit si amendamentul propus de UDMR cu urmatoarea forma: „In anul 2018, prin derogare de la prevederile art. 32 si art. 33 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, impozitul pe venit, cu exceptia impozitului din venituri de pensii, estimat a fi incasat la bugetul de stat se repartizeaza la nivelul fiecarei UAT, astfel:
a) 18% la bugetul local al judetului;
b) 66,8% la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea platitorii de impozit pe venit;
c) 15,2% intr-un cont distinct, deschis pe seama directiei generale regionale a finantelor publice/ administratiei judetene a finantelor publice, la trezoreria municipiului resedinta de judet”. Forma anterioara a articolului era: „In anul 2018, prin derogare de la prevederile art. 32 si art. 33 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, din impozitul pe venit estimat a fi incasat la bugetul de stat la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale se repartizeaza o cota de: a) 11,25% la bugetul local al judetului; b) 43% la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea platitorii de impozit pe venit; c) 17,25% int-un cont distinct, deschis pe seama directiei generale regionale a finantelor publice/ administratiei judetene a finantelor publice, la trezoreria municipiului resedinta de judet”.
Amendamentul a fost adoptat de Comisiile parlamentare reunite de buget-finante in data de 15.12.2017 (de reprezentantii PNL, USR, UDMR si cu votul Dlui Eugen Teodorovici senator PSD si va asigura compensarea diminuarii cotei de impozitare a impozitului pe venit de la 16% la 10%, prin cresterea de la 71,5% la 100% a cotei bugetelor locale din impozitul pe venit, ceea ce va permite autoritatilor publice locale sa nu creasca anul viitor sarcina fiscala a persoanelor fizice si a intreprinderilor aferenta taxelor si impozitelor locale.
IV. Actiuni locale ale membrilor CNIPMMR si bune practici
1. Participarea la dialogul social local si solicitarea de dezbateri publice pe tema bugetului local, initiate de patronatele IMM-uriolor locale
2. Proteste organizate (anexa - protest Constanta)
3. Taxe si impozite locale mentinute (fara crestere) in 2018: Cluj: Primarul a propus Consiliului Local aprobarea aceluiasi nivel al impozitelor si taxelor locale ca si in anul 2017, cu mentiunea ca bugetul local se va diminua cu 28 de milioane de euro rezulta din diminuarea cotelor din impozitul pe venit care revin municipiului, ce reprezinta o treime din bugetul de investitii.