Aproximativ 10% dintre companiile din Romania acceseaza servicii de corporate intelligence, atunci cand sunt implicate intr-o tranzactie, fie ca este vorba de o fuziune, fie de o achizitie, potrivit unei analize a Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului dedicata mediului de afaceri.
Tot mai frecvent, in procesele de fuziuni si achizitii (M&A), al treilea mare pas al companiilor, dupa contractarea echipelor de consultanta financiara si de legal, este sa acceseze serviciile unei companii de corporate & competitive intelligence. Obiectivul acesteia este de a realiza o actiune de tip „enhanced” sau „in depth” due diligence, adica documenteaza, in teren, confrunta realitatea seaca a cifrelor si a rapoartelor din statistici cu realitatea din teren, analizeaza conduita de business, reputatia companiei in randul partenerilor, cultura organizatiei si alte elemente de interes pentru clientul care a apelat la serviciile sale.
„Zona de intelligence pentru companii este o componenta cheie in procesul de luare a deciziilor de catre actionarii sau managementul companiilor. Cand o corporatie ia decizia de a investi in noi produse, servicii sau in alta companie, face acest lucru in urma unor studii, analize de piata, trenduri ale economiei etc. Deci, decizia se ia in baza unor informatii de natura economica.
Corporate Intelligence Agency livreaza partenerilor acel tip de informatie care aduce valoare adaugata in operatiunile zilnice ale companiei, indiferent de momentul in care este ea livrata: inaintea aparitiei unor noi produse, servicii sau investitii sau post-factum, atunci cand compania suspicioneaza ca este tinta unei agresiuni interne sau externe”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency.
Corporate intelligence, inseamna, inainte de toate, un ajutor nepretuit pentru investitorii locali, straini sau newcomers, care nu sunt familiarizati cu piata pe care doresc sa se dezvolte, si care vor sa inteleaga componentele cheie care caracterizeaza o piata concreta. Este o piata suport, dedicata exclusiv mediului de business, care urmareste sa eficientizeze procesele de dezvoltare si sa maximizeze protectia la risc.
Profesionalizarea mediului de business stimuleaza piata de corporate intelligence
Devenind o componenta cheie pentru multe companii mari, valoarea pietei locale de corporate intelligence s-a apropiat anul trecut de 10 milioane de euro, pe fondul cresterii interesului fata de astfel de servicii, in contextul profesionalizarii mediului de business si a constientizarii ca informatia livreaza cunoastere si reprezinta un instrument util si important in procesul de luare a deciziilor.
In Romania, clientii care folosesc cu precadere aceste tipuri de servicii sunt companii multinationale din industriile de retail, investment, banking, productie, farmaceutica, IT, oil & gas, constructii, logistica, asigurari, telecom etc.
„Aproape in fiecare luna avem solicitari din sectoare de activitate noi, lucru care ne confirma trendul ascendent al pietei si ne stimuleaza, in acelasi timp, profesionalismul si creativitatea in identificarea unor solutii care sa sprijine managementul in procesul de luare a deciziilor”, mai spune Dan Rusu, Senior Partner Corporate Intelligence Agency.
Pentru industriile care genereaza cele mai multe solicitari, Corporate Intelligence Agency a creat departamente specializate in cadrul companiei, cu investigatori si analisti care sunt familiarizati cu tiparele de operare ale fraudatorilor si experti care cunosc elementele de interes pentru clienti, in cazul proiectelor de due diligence.
Cand apeleaza companiile la servicii de corporate intelligence
In afara de firmele interesate de serviciile de tip inhanced due dilligence, in mod particular, companiile care acceseaza servicii de corporate intelligence o fac din nevoia de cunoastere referitoare la situatii, persoane sau companii de interes, cunoastere necesara in cadrul procesului decizional la nivelul companiei.
O alta categorie de clienti este interesata de imbunatatirea sistemelor de risk managament si compliance, si se confrunta cu fraude interne sau potentiale fraude interne, care risca sa le puna in pericol reputatia si patrimoniul.
In ultimii 3 ani, piata de corporate intelligence din Romania a cunoscut o deschidere mult mai mare fata de investitorii straini si fata de acele companii care navigheaza printre procese operationale complexe, printr-o multitudine de colaboratori si de competitori.
Ramane insa departe de pietele mature din Occident sau din spatiul Anglo-Saxon. Aici, companiile de corporate & competitive intelligence au traditie, unele avand istoric de 20-30 de ani, altele sunt listate la bursa, au birouri deschise in marile centre financiare, la Londra, New York, Zurich, Dubai etc. Mai mult, majoritatea clientilor companiilor de profil sunt entitati listate la bursa, unde reputatia brandului valoreaza, uneori, mai mult decat o pierdere financiara.