Piata de factoring se mentine la aproximativ acelasi nivel ca anul precedent, inregistrand o usoara scadere. Avand in vedere contextul economic, consideram acest rezultat de stabilizare la un nivel de 5 miliarde de euro in 2019 unul pozitiv, peste asteparile jucatorilor din piata. Datele reies din studiul de piata anual realizat de catre Asociatia Romana de Factoring (ARF).
Din punct de vedere al nivelului de afaceri al companiilor care au accesat finantari prin factoring in 2019, cea mai mare pondere o au cele cu cifra de afaceri cuprinsa intre 5 si 50 de milioane de euro (43%). Companiile cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro au reprezentat 35% din piata, in timp ce companiile cu un nivel al afacerilor sub 5 milioane de euro au rulat restul de 22% din volumul creantelor cesionate in factoring.
“Dupa ce in ultimii ani am inregistrat constant cresteri de doua cifre ale pietei de factoring, anul trecut piata si-a dovedit maturitatea, reusind sa atinga un nivel similar cu anul 2018, in conditiile unui inceput de an mai dificil. Evolutta anului 2019 ar fi fost probabil mai convingatoare daca nu ar fi fost afectata de factori externi, cum a fost cazul Ordonantei 114, adoptata la sfarsitul anului 2018. In plus, intrucat analiza rezultatelor pietei se realizeaza in euro, un impact suplimentar al cifrelor raportate a fost dat si de devalorizarea leului in raport cu cele mai importante valute, in special euro. In acelasi timp, trebuie sa subliniem aspectele pozitive ale evolutiei pietei. Dintre acestea, unul din elementele de baza ale ofertei de factoring, cu impact puternic in piata in ultimii ani, factoring-ului revers, a inregistrat o crestere de 7%, atingand aproape 1,4 miliarde de euro. Factoringul revers s-a dezvoltat puternic in ultmii ani, fiind foarte bine primit de piata, si asta pentru ca are o trasatura speciala, in sensul ca este propus furnizorilor de servicii si produse direct de catre beneficiarul acestora, impreuna cu institutia finantatoare”, declara Bogdan Rosu, presedinte ARF.
Anul trecut, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 3,9 miliarde de euro, la acelasi nivel ca in 2018. O crestere consistenta s-a inregistrat la nivelul factoringului extern, pe zona de import, unde procentual s-a inregistrat o crestere de 38%, in cifre absolute, nivelul operatiunilor trecand de 129 milioane de euro.
Din punct de vedere al principalelor sectoare de activitate, in care activeaza companiile care acceseaza finantari prin factoring, sectorul FMCG ramane si in 2019 pe locul 1, cu un volum de 987 milioane de euro, la acelasi nivel ca si in 2018. Pe locul 2 se afla sectorul „Metale, Chimicale, Apa, Reciclare”, cu 905 milioane de euro creante gestionate prin factoring. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, se situeaza domeniul intitulat generic „Autovehicule, Utilaje, Echipamente”, cu operatiuni de 629 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul 2018. O radiografie la nivel de produse ne arata ca factoringul domestic este dominat de sectorul FMCG si „Electronice si IT&C” (21%, respectiv 15% din totalul acestor tranzactii), in timp ce in cadrul tranzactiilor internationale, „Metale, Chimicale, Apa, Reciclare” contribuie cu peste 53%.
In contextul actual, ARF transmite si un mesaj de prudenta catre mediul economic
“Pe un scenariu in care mediile politic si economic se afla intr-o etapa de instabilitate prelungita, mediul privat ar putea fi impactat, poate mai mult ca in alti ani. Tendinta de depreciere continua a leului, criza resurselor umane, lipsa investitiilor majore ale statului si costurile excesive pentru mentinerea unui aparat administrativ inflatat sunt doar cateva din premisele suplimentare care vor afecta consistent cresterea economica si in acest an si implicit piata de factoring. In plan extern, efectele globale ale reducerii productiei industriale in China si alte zone afectate de noul Coronavirus, precum si o potentiala recesiune pe pietele principale ale exportatorilor romani, vor corecta cu siguranta estimarile. Ca de fiecare data ARF transmite un mesaj catre companiile din mediul privat sa abordeze cu precautie relatiile comerciale cu clientii si furnizorii si sa isi asigure sursele de finantare din timp si implicit conitnuitatea afacerii. Este foarte important pentru fiecare companie sa isi faca din timp analize si proiectii interne de business si sa gestioneze cu prudenta portofoliul de clienti, astfel incat fluctuatiile cererii sa nu le afecteze major activitatea. O parte dintre probleme vor pleca si de la gestionarea disponibilitatilor de numerar, multe dintre companii putand intra in blocaje chiar daca activeaza intr-un context favorabil al pietei, la un anumit moment. Un sprijin consistent in acest sens poate veni din zona institutiilor care ofera solutii de factoring, fie ca vorbim despre banci sau IFN-uri”, mai explica Bogdan Rosu.