Desi 65% dintre liderii de afaceri europeni sunt de acord cu faptul ca se confrunta cu cel mai provocator mediu de afaceri din toate timpurile, o proportie si mai mare, 77%, sunt increzatori in capacitatea organizatiilor lor de a accelera cresterea intr-o perioada de recesiune economica, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture.
Potrivit studiului “Accelerating Europe’s path to reinvention”, cresterea costurilor cu energia este principala problema care afecteaza marjele companiilor europene, mentionata de 19% dintre respondenti, urmata de perturbarile lantului de aprovizionare (14%).
In ciuda acestor provocari, 81% dintre liderii de afaceri europeni considera ca organizatiile lor sunt bine pozitionate pentru a beneficia de cresteri viitoare, dupa ce au supravietuit pandemiei.
Publicat cu ocazia reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, raportul analizeaza cele mai presante probleme cu care se confrunta companiile europene, punctele forte si punctele slabe ale acestora, precum si modul in care se pot reinventa pentru a se adapta continuu la o lume instabila, sporind in acelasi timp competitivitatea, accelerand cresterea si imbunatatind profitabilitatea.
"Rezilienta de care au dat dovada liderii de companii ar putea explica increderea de care dau dovada pentru a trece peste actualele dificultati, inclusiv criza energetica care afecteaza in mod deosebit Europa", a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture pentru Europa. "Cu toate acestea, miza pentru companiile europene este competitivitatea lor pe termen lung. Mediul macroeconomic din ce in ce mai volatil, combinat cu ritmul inovatiei tehnologice si cu necesitatea de a accelera tranzitia energetica, impune companiilor sa se angajeze intr-o strategie deliberata de reinventare continua a activitatii lor. Prin intermediul unei reinventari totale a companiei, firmele europene pot creste competitivitatea si prospera pe termen lung."
Tarile europene raman in urma, cu un deficit de investitii in tehnologie
Raportul, care analizeaza performanta financiara a aproape 3.000 de companii la nivel mondial, a constatat ca, desi companiile europene raporteaza o profitabilitate puternica, acestea inregistreaza o crestere mai lenta a veniturilor in comparatie cu cele din America de Nord si Asia-Pacific.
Pentru a intelege mai bine care este situatia companiilor europene, raportul analizeaza, de asemenea, modul in care acestea se comporta in comparatie cu cele din America de Nord si Asia-Pacific in sase domenii: talent, tehnologie, lant de aprovizionare si operatiuni, vanzari si clienti, lichiditati si costuri, si sustenabilitate.
Potrivit analizei, companiile europene au performante mai bune in ceea ce priveste sustenabilitatea, talentul si gestionarea lichiditatilor si a costurilor. Cu toate acestea, ele sunt semnificativ in urma in ceea ce priveste cresterea vanzarilor si utilizarea tehnologiei pentru a stimula cresterea cifrei de afaceri.
Companiile europene sunt, de asemenea, mai putin predispuse sa inoveze cu ajutorul tehnologiilor emergente, sa treaca la un model de afaceri bazat pe tehnologie si sa aiba o conducere competenta in domeniul digital, in comparatie cu companiile din America de Nord si Asia-Pacific.
"Profitabilitatea puternica a companiilor europene si modelul de crestere mai scazut sugereaza ca acestea sunt mai degraba inclinate sa extraga valoare din afacerile existente decat sa dezvolte altele noi", a declarat Michael Brueckner, Chief Strategy Officer al Accenture pentru Europa. "In timp ce optimizarea costurilor si maximizarea profitabilitatii curente sunt esentiale, trebuie avuta in vedere si generarea de lichiditati pentru a investi in viitor. De asemenea, ar trebui sa valorifice punctele forte in ceea ce priveste sustenabilitatea si experienta angajatilor, urmarind in acelasi timp oportunitatile de crestere bazate pe tehnologie."
Provocari extraordinare necesita reactii pe masura
Potrivit raportului, desi companiile europene au dobandit o rezistenta extraordinara in ultimii ani, ele trebuie acum sa se reinventeze pentru a face fata provocarilor unice cu care se confrunta.
Raportul sugereaza pasii strategici pe care companiile europene trebuie sa ii urmeze pentru a incepe reinventarea lor, concentrandu-se pe punctele forte in ceea ce priveste sustenabilitatea si talentul, abordand in acelasi timp deficitele lor in ceea ce priveste tehnologia si nevoile clientilor. Acesti pasi includ:
Construirea rapida a unui nucleu digital pentru a permite reinventarea modelului de afaceri: Promovarea unei transformari continue, comprimate si scalate, inclusiv prin stabilirea unei baze digitale care sa utilizeze cloud, date si inteligenta artificiala pentru a scala noi procese, inovatii si solutii in intreaga companie. Acesta este un efort continuu pentru a construi o platforma de reinventare prin programe de transformare care se finanteaza singure prin valoarea pe care o creeaza.
Accelerarea tranzitiei energetice: Colaborarea intre ecosisteme pentru a alinia economia europeana in jurul principiilor net zero si a principiilor circulare pentru competitivitate globala. Promovarea unei cooperari puternice intre industrie si guverne, a unor politici si stimulente pentru a uniformiza conditiile de concurenta la nivel mondial si pentru a accelera executia. Accelerarea parteneriatelor de decarbonizare transindustriale si promovarea adoptarii pe scara larga a solutiilor aflate la inceput de drum. Imbunatatirea eficientei energetice, nu numai pentru a naviga in criza energetica, ci si ca solutie pe termen lung pentru reducerea emisiilor si a costurilor.
Alinierea la noile nevoi ale clientilor: Observarea clientilor in contextul intregii lor vieti, folosind inteligenta umana si artificiala pentru a-i intelege pe acestia si motivatiile lor intr-un mod complet si dinamic. Rezolvarea nevoilor lor in schimbare prin inlocuirea ofertelor universale cu produse si servicii mai personalizate, parteneriate extinse si regandirea talentelor, a tehnologiei si a proceselor pentru a genera valoare si loialitate.
Strategia de talente, esentiala pentru strategia de afaceri: Pozitionarea oamenilor in centrul reinventarii companiei si desemnarea directorilor de resurse umane drept catalizatori ai schimbarii. Asigurarea conexiuni si colaborari puternice in cadrul departamentului de conducere (C-suite) si atragerea oamenilor in procesul de reinventare, creand noi modalitati de lucru. Accesarea si crearea de talente in moduri inovatoare, utilizand tehnologia si datele pentru a obtine o intelegere profunda si granulara a nevoilor de competente actuale si de generatie viitoare. Transmiterea unei culturi a incluziunii in intreaga organizatie, astfel incat oamenii de la toate nivelurile sa poata contribui la potentialul lor maxim, sustinuti de un sentiment puternic de apartenenta si de scop.
"In prezent, majoritatea companiilor isi reinventeaza anumite parti ale organizatiei", a adaugat Ollagnier. "Dar, pentru a reusi intr-un mediu de afaceri care este in prezent redefinit, vor trebui sa schimbe totul, de la modelele lor de operare pana la noile modalitati de lucru. Aceste vremuri fara precedent necesita un raspuns fara precedent din partea companiilor europene. Acest lucru va necesita o abordare indrazneata si vizionara a transformarii, care sa renunte la cele mai bune practici pentru a atinge o noua frontiera a performantei. Este un moment crucial pentru o Europa mai puternica."
Puteti explora raportul Accelerating Europe's path to reinvention in Accenture Foresight, noua noastra aplicatie de thought leadership, care ofera un feed personalizat cu toate rapoartele, studii de caz, bloguri, grafice de date interactive, podcast-uri si multe altele.