Peste 45 de senatori si deputati, din toate partidele parlamentare, au depus la Senat, pentru dezbatere, o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, care vizeaza includerea explicita a firmelor de consultanta in constructii in cadrul legii respective si introducerea unei noi sectiuni privind obligatiile si raspunderea companiilor respective, in mod similar celorlalti factori implicati. Mai precis, companiile si/sau persoanele care furnizeaza servicii de consultanta in constructii vor fi incluse in categoria responsabililor cu asigurarea calitatii lucrarilor si pot fi sanctionate cu amenzi de pana la 5 milioane de lei daca personalul acestora nu este expert in domeniu.
„Desi consultanta in constructii face parte din sistemul calitatii, consultantii nu figureaza nici printre factorii implicati, nici printre cei care trebuie sa-si asume responsabilitati concrete in asigurarea calitatii in constructii. Cu toate ca investitorii/beneficiarii semneaza contracte de consultanta in domeniul constructiilor si deleaga firmelor de consultanta integral competentele de verificare a respectarii calitatii de catre firma de proiectare si/sau de executie, consultantii nu pot fi trasi la raspundere”, se arata in expunerea de motive ce insoteste proiectul legislativ, inregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr. B161/2019 (prin adresa nr. BPI 289/2019, din 15 aprilie 2019). Actualmente, proiectul a fost trimis pentru punct de vedere la Guvern si asteapta avizele de la Consiliul Economic si Social si Consiliul Legislativ ale Senatului (cu termen la data de 17 mai 2019).
Initiatorii proiectului mai arata in expunerea de motive ca „practica actuala a demonstrat ca lacuna legislativa genereaza sincope cu efecte uneori grave asupra derularii investitiei si a calitatii constructiei finalizate. Astfel, firmele de consultanta fie nu au angajati pentru toate specialitatile pentru care isi asuma verificarile, fie specialistii pe care ii au lucreaza in baza unor contracte de munca (gen prestari de servicii) cu norma redusa. Aceasta stare de fapt conduce la imposibilitatea de a face verificari pe toata perioada programului de lucru a executantilor (cum ar fi programul prelungit, sambetele sau sarbatorile legale, zile in care pe santiere se lucreaza), consecinta fiind aparitia unor neconcordante in privinta calitatii cu cerintele proiectului sau cu prevederile legii privind calitatea in constructii. Desi este stipulata ca obligatie in contractele de consultanta, sesizarea investitorului asupra neconformitatilor si neconcordantelor constatate in proiecte si/sau in executie nu se intampla in numeroase cazuri, fapt ce poate conduce la prelungirea termenelor de executie, la necesitatea efectuarii de lucrari suplimentare, ceea ce antreneaza costuri suplimentare sau in cel mai grav scenariu constructiile receptionate vor fi realizate defectuos, iar din cauza viciilor ascunse, siguranta utilizatorilor este afectata. In virtutea contractelor de consultanta, obligatia de urmarire a executarii inseamna ca responsabilitatea intocmirii rapoartelor periodice (zilnice, lunare, trimestriale) revine acestor operatori economici, insa in practica majoritatea acestor rapoarte este intocmita de executanti dupa cum cred ei de cuviinta, fapt ce poate denatura realitatea din teren. Tot astfel, rapoartele trimestriale pe perioada garantiei de buna executie sunt tratate ca simpla formalitate, iar neconformitatile aparute in aceasta perioada sunt constatate abia in momentul receptiei finale, atunci cand beneficiarii sunt pusi in fata faptului implinit, rezultand o constructie executata in mod defectuos. Acesta reprezinta inceputul negocierilor extra-contractuale privind raspunderea si intinderea acesteia: cine este responsabil, cine reface lucrarile neconforme, care este partea executantului, care este partea proiectantului si cat mai este dispus beneficiarul sa plateasca. Nerespectarea termenelor de executie intermediare si a celui final constituie o alta problema des-intalnita in derularea lucrarilor de constructii, in special a celor finantate din fonduri europene. Astfel, utilizarea de catre consultanti a parghiilor de constrangere a proiectantului si/sau a executantului, cum ar fi aprobarea masuratorilor, aprobarea platilor, precum si raspunderea in solidar va reduce simtitor numarul cazurilor semnalate”.
In concluzie, dupa cum explica initiatorii proiectului legislativ, firmele de consultanta au un rol crucial in realizarea de constructii care sa respecte scopul Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii (cu modificarile si completarile ulterioare), astfel incat performantele de comportare a investitiilor realizate in exploatare sa fie optime, in scopul satisfacerii, pe intreaga durata de existenta, a exigentelor utilizatorilor si colectivitatilor. Pentru a pune in valoare importanta rolului consultantilor in constructii, cei peste 45 de parlamentari propun completarea Legii nr. 10/1995 prin includerea lor in randul factorilor implicati, precum si introducerea unei noi sectiuni privind obligatiile si raspunderea firmelor de consultanta, in mod similar celorlalti factori implicati. Pentru a descarca propunerea legislativa in forma initiatorului, cu expunerea de motive, click aici!