
Sanctiuni restrictive si documentatii suplimentare
Proiectul nu a fost adoptat de cele doua camere ale Parlamentului din cauza unor vicii procedurale (nu a fondului problematicii enuntate), punctul de vedere negativ al Guvenului invocand nerespectarea dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa, potrivit carora "este interzisa instituirea acelorasi reglementari in mai multe articole sau alineate din acelasi act normativ ori in doua sau mai multe acte normative". De aceea, se preconizeaza ca o viitoare eventuala initiativa legislativa va tine cont de observatiile conducerii Executivului. Consultand noile prevederi ale proiectului respins de Parlament, se observa faptul ca antreprenorii, precum si cei ce efectueaza lucrari in regie proprie ar fi trebuit, printre altele, sa:
* dispuna de un numar normat de lucratori desemnati pentru activitatea interna de prevenire a accidentelor de munca si care au atributii privind securitatea si sanatatea in munca;
* ia masurile corespunzatoare pentru ca in zonele cu un risc seismic ridicat accesul sa fie permis numai lucratorilor care poseda o fisa de aptitudini si care au primit si si-au insusit instructiunile adecvate;
* nu utilizeze in procesul de productie/executie persoane neinstruite din punctul de vedere al sanatatii si securitatii muncii sau fara contract individual de munca;
* recurga la externalizarea serviciilor de prevenire si protectie, transferand si o parte a responsabilitatii proprii, in cazul in care nu dispune de personal specializat in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
* intocmeasca declaratia prealabila privind deschiderea santierului si sa o comunice in termen de 15 zile de la data emiterii autorizatiei de construire catre autoritatile cu atributii de control, inclusiv catre Inspectoratele Teritoriale de Munca;
* completeze, in cazul lucrarilor de constructii-montaj, documentatia de executie cu un capitol special care sa cuprinda obligatiile tehnice, organizatorice, manageriale si financiare necesare pentru respectarea cerintelor de securitate si sanatate a muncii.
De asemenea, legiuitorul a propus ca, alaturi de angajator (de obicei, antreprenorii din constructii), sa prevada anumite obligatii si raspunderi si pentru celelalte persoane fizice sau juridice participante la procesul de productie (in calitate de beneficiar sau executant). Sanctiunile cu inchisoarea de la un an la doi ani sau cu amenda s-ar fi aplicat tuturor persoanelor implicate, care aveau indatorirea de a lua masuri de protectie, iar cele contraventionale s-ar fi majorat la sume cuprinse intre 9.000 de lei si 14.000 de lei. De asemenea, modificarile Legii privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii vizau ca in proiectul tehnic si detaliile de executie sa fie cuprinse in mod obligatoriu masurile tehnice si administrativ-manageriale privind securitatea, sanatatea si igiena in munca, in absenta acestora fiind imposibila executia propriu-zisa a lucrarilor. Totodata, s-a incercat, printr-o noua prevedere, ca, in cazul controalelor pe santierele de constructii, impreuna cu personalul Inspectoratului de Stat in Constructii si al inspectoratelor teritoriale, sa participe si reprezentantii Inspectiei Muncii. In acelasi timp, avizele/acordurile referitoare la asigurarea, bransarea si racordarea la infrastructura edilitara ar fi trebuit obtinute si de la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (marind numarul documentelor necesare in vederea eliberarii autorizatiei de construire). Este previzibil ca prevederile propuse sa fie implementate partial sau total in legislatia existenta prin intermediul altor mijloace de amendare a celor doua legi. Informatii suplimentare, la www.cdep.ro