Prin Programul Operational Regional (POR) 2014-2020, Regiunea Centru are alocata suma de 697,29 milioane de euro din FEDR, la care se adauga 139,03 milioane de euro contrapartida nationala pentru intreaga perioada de programare, buget ce nu are defalcari anuale. Cele mai mari sume sunt alocate pentru sprijinirea dezvoltarii urbane durabile (Axa Prioritara 4) - circa 163 milioane de euro - si pentru tranzitia catre o economie cu emisii scazute de carbon (AP 3) - 131,7 milioane de euro. Un buget semnificativ, de 92,2 milioane de euro, este alocat pentru infrastructura de transport rutier, in timp ce peste 118 milioane de euro s-au alocat pentru imbunatatirea competitivitatii IMM-urilor. In prezent, la nivelul Regiunii Centru s-au lansat, prin POR 2014-2020, 47 de apeluri de proiecte, din care 35 de apeluri sunt inchise si 12 deschise. Pentru alte trei apeluri, au fost lansate spre consultare publica Ghiduri specifice, urmand ca in perioada urmatoare sa fie lansate si Ghidurile finale. In total, in regiune s-au depus spre finantare 1.323 de cereri prin care s-au solicitat fonduri nerambursabile de 1,84 miliarde euro.
Interviu cu Simion Cretu, directorul general al Agentiei de Dezvoltare Regionala (ADR) Centru, manager cu o experienta profesionala de 36 de ani, din care 10 in administratia publica si alti 20 in dezvoltare regionala.
- Ce rata de absorbtie a fondurilor europene are, in prezent, ADR Centru?
- Trebuie sa clarificam, in primul rand, ce reprezinta rata de absorbtie. Dupa cum stiti, absorbtia nu reflecta stadiul lucrarilor sau de implementare a unui proiect, ci reflecta sumele decontate beneficiarului din bugetul POR 2014-2020. Astfel, desi beneficiarul poate avea derulate lucrari prevazute in proiect si poate efectua plati, acestea nu se vad in rata de absorbtie. Rata de absorbtie reflecta incheierea unui proces de implementare din proiect si se calculeaza din sumele decontate beneficiarilor de catre MDRAP (Autoritate de Management POR la nivel national). Decontarea se face dupa verificarea respectarii prevederilor legislative si procedurale, a documentelor de plata sau de rambursare trimise de beneficiar catre ADR Centru. Aceasta solicitare de plata sau de rambursare se poate transmite de beneficiar doar dupa prestarea serviciilor de catre terti sau executarea lucrarilor prevazute din proiecte.
Daca in precedenta perioada de programare, a carei implementare s-a incheiat la sfarsitul anului 2016, am avut un grad de absorbtie a fondurilor europene de peste 82,5%, acum din cele peste 1.300 de proiecte depuse pe prioritati, la ora actuala stadiul de contractare la nivelul Regiunii Centru arata astfel: 576 de contracte cu o valoare totala de 3,62 miliarde lei au fost semnate, 22 de contracte in valoare de 344,83 milioane de lei au fost transmise la Autoritatea de Management, iar alte 10 contracte, insumand 177,36 milioane de lei, se afla in lucru la ADR. Conform calculelor, gradul de contractare la finalul lunii martie 2019 a fost de 78,64%.
- Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, motivele pentru care se intarzie demararea proiectelor?
- In primul rand trebuie mentionat ca a fost o intarziere la nivel european in aprobarea Cadrului Financiar Multianual (CFM), ce reprezinta bugetul pe termen lung al UE, aprobat abia in 2 decembrie 2013 si revizuit in 2015, ca urmare a adoptarii cu intarziere a programelor UE gestionate in comun de Comisia Europeana si de statele membre. Apoi, Programul Operational Regional 2014-2020 a fost aprobat de catre Comisia Europeana in 23 iunie 2015. Astfel, apelurile de proiecte au inceput sa fie lansate din 2016 si primele proiecte au fost contractate in 2017.
Un al doilea criteriu este amploarea proiectelor, care in cazul autoritatilor publice locale (APL) au bugete mari, cu numeroase obiective si/sau suprafete. Una dintre cele mai costisitoare etape ca timp, din implementarea unui proiect, derulat de catre APL-uri, dar si de catre firmele mai mari, este derularea achizitiilor pentru contractarea firmelor care executa lucrari, proceduri ce dureaza circa un an din cauza faptului ca trebuie intocmite caietele de sarcini, preturile prevazute pentru lucrari sunt cele din cererea intocmita in urma cu cativa ani, pretul manoperei si al materiilor prime au crescut considerabil in aceasta perioada, nu se depun oferte sau se contesta procedurile, se reiau achizitiile cu modificarile necesare pentru a gasi ofertanti sau specialistii necesari etc.
La momentul actual, rata de absorbtie pe care o inregistram pe POR 2014-2020 vine din anumite proiecte ale APL unde deja sunt semnate contracte de lucrari sau servicii si o parte din ele, fiind realizate, s-au decontat beneficiarilor, precum si din proiectele firmelor din mediul privat, care presupun achizitii de servicii sau bunuri cu proceduri mai simple, precum si din decontarea unor servicii prevazute in proiectele mai mari.
- Ce probleme intampinati in procesul de atragere a fondurilor europene? S-au mai imbunatatit procedurile fata de perioada 2007-2013?
- Raportandu-ne la perioada 2007-2013, principalele probleme identificate la proiectele depuse spre finantare prin POR, au fost: intarzieri in derularea procedurilor de achizitii si incheierea contractelor; modificari ale proiectelor tehnice generate de neconcordantele cu realitatea din teren si intarzieri in executie cauzate de neintelegerile dintre firma de constructii si proiectant, respectiv beneficiar. Pentru actuala perioada de finantare, 2014-2020, principalele probleme pe care le putem mentiona pentru etapele derulate din implementarea programului sunt intarzierile generate de lansarile tardive ale depunerilor de proiecte pe axe si prioritati. In plus, inca intervin si probleme generate de regimul de proprietate, pentru proiectele din sectorul public. In ceea ce priveste procesul de depunere si evaluare a proiectelor depuse nu sunt probleme, acestea fiind realizate prin tot personalul de care dispunem, in asa fel incat sa nu existe intarzieri, desi volumul de munca este mare. Practic, proiectele depuse depasesc, prin suma solicitata, bugetul disponibil, iar in momentul in care se lanseaza orice noua prioritate de finantare organizam seminare de informare prin care transmitem informatiile celor ce pot depune proiecte, acoperind astfel gradul de solicitare.
Totodata, expertii in monitorizare evalueaza prin vizite la fata locului, stadiul si lucrarile executate, discuta cu beneficiarii referitor la solutiile aplicabile problemelor cu care se confrunta. Insa, beneficiarii au intr-adevar o problema legata de perioada care se scurge de la lansarea procedurilor de achizitie si pana la incheierea unui contract de lucrari, probleme concretizate in intarzieri. Lipsa unor specialisti sau a fortei de munca pentru constructori, preturi estimate la un curs euro mai mic, scumpirile din ultima perioada de pe piata muncii si a serviciilor conexe, toate acestea se reflecta in timpul de implementare a unui proiect, in reluari de proceduri si rata de absorbtie.
- Exista riscul pierderii de fonduri europene la nivelul regiunii?
- In acest moment nu exista acest risc. Necesarul de finantare este mai mare decat bugetul disponibil, la nivel regional. De asemenea, termenul limita de implementare a proiectelor finantate prin POR 2014-2020 este decembrie 2021, avand astfel timp suficient sa fie absorbite fondurile. In acelasi timp, din momentul contractarii firmelor de executie viteza de derulare a acestora intra pe fagas normal, iar procedurile de rambursare/ plata a sumelor se realizeaza destul de repede in cadrul ADR Centru si MDRAP.
- Cum vedeti, in acest moment, pregatirea pentru urmatoarea perioada de programare? De ce suma ar avea nevoie Regiunea pentru a se alinia la standardele asumate prin Tratatul de Aderare?
- Este incipienta inca o estimare a necesarului de finantare pentru perioada urmatoare. ADR Centru este, in prezent, in plin proces de monitorizare a Planului de Dezvoltare Regionala 2014-2020, ce contine analiza indicatorilor regionali. Pentru perioada 2014-2020 am elaborat si o Strategie de Dezvoltare a Regiunii Centru, informatii care au stat la baza identificarii si nevoilor de finantare. Daca pornim de la necesarul de finantare identificat din portofoliul de proiecte depuse de catre administratia publica locala pentru perioada 2014-2020, a caror valoare se ridica la un buget de fonduri nerambursabile de peste 6 miliarde euro, iar Regiunea Centru in aceasta perioada are alocate circa 800 milioane de euro, rezulta ca sunt necesare mult mai multe fonduri decat bugetul alocat. Chiar daca luam in calcul ca anumite proiecte finantate au rezolvat anumite probleme, sau ca din fonduri nationale poate au fost realizate si alte investitii, incepand cu 2014 au aparut alte proiecte importante, tehnologia s-a dezvoltat, infrastructura oraselor s-a modificat si noi oportunitati trebuie aplicate de catre administratie. Dupa finalizarea monitorizarii PDR, care estimam ca va avea loc la finalul acestui an, vom lansa din nou o solicitare catre reprezentantii administratiei publice locale de a isi actualiza fisele de proiecte in care vor mentiona obiectivele si bugetul necesar pentru investitii pe care ei le vad importate pentru dezvoltarea comunitatii si pentru prestarea unor servicii la standarde europene pentru cetateni.
Daca luam in considerare ca la discutiile de nivel european de pana acum s-a discutat marirea bugetului alocat Romaniei cu 8%, pe cale de consecinta, ar trebui sa creasca si bugetul Programelor Operationale si a celui Regional. Negocierile insa privind prioritatile si sumele necesare le realizeaza Guvernul Romaniei, pornind de la situatiile identificate si inaintate de catre ministerele ce au calitatea de Autoritati de Management pe aceste programe.