Marti, 22 octombrie 2019, au avut loc lucrari ale comisiilor permanente reunite ale Senatului si Camerei Deputatilor, iar ordinea de zi a celor de buget-finante a inclus, la primul punct, dezbaterea proiectului de lege L525/2019 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.12/2019 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019. Prin acest proiect legislativ, in forma propusa de Executiv, se procedeaza la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019, aprobat prin Legea nr.50/2019. Astfel, se preconizeaza majorarea bugetului de stat la venituri cu suma de 2.264 milioane lei, la cheltuieli cu suma de 736,9 milioane lei - credite de angajament si cu suma de 298,9 milioane lei - credite bugetare, in timp ce deficitul se diminueaza cu suma de 1.965,1 milioane lei.
Insa, deputatii si senatorii care formeaza majoritatea in ambele comisii au adus un amendament – ce va fi supus ulterior votului in plen, ca de altfel intregul proiect legislativ - prin care plafonul de contractare din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului, la solicitarea Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza (CNSP), pentru finantarea proiectelor de investitii in cadrul Fondului de Dezvoltare si Investitii (FDI), va creste de la 10 miliarde lei (cat au propus initial oficialii de la Palatul Victoria) la 25 miliarde lei. Totodata, in cadrul noului plafon, limita de tragere acordata din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului va creste de la 300 milioane lei la 500 milioane lei.
Prezent la discutii, secretarul de stat la Ministerul Finantelor Publice (MFP), Gyorgy Attila, a evitat sa exprime un punct oficial de vedere, intrucat disponibilitatile actuale ale Trezoreriei Statului nu sunt cunoscute cu exactitate, la nivelul respectiv, in acest moment, astfel incat specialistii MFP ar trebui ca, pe baza unor calcule, sa arate ulterior daca se poate sustine sau nu acest amendament.
Parlamentarii care au impus amendamentul respectiv motiveaza in prealabil ca majorarea fondurilor necesare pentru plafonul de contractare s-ar impune prin faptul ca, pana in prezent, s-au depus circa 3.600 de proiecte de finantare din Fondul de Dezvoltare si Investitii, din care s-au prelucrat nu mai putin de 2.496 proiecte, avand o valoare solicitata la finantare de 45,1 miliarde lei. Ponderea principala in domeniul prioritar principal o detine infrastructura (58%), urmata de sectorul de energie-gaz natural (19%) si de cel de apa-canalizare (17%). „Avand in vedere interesul deosebit pentru acest program guvernamental, propunem majorarea plafonului de contractare la 25 miliarde lei. Cele mai multe dintre proiectele depuse au deja autorizatie de construire si se pot efectua lucrari inca din acest an. Ca urmare, propunem majorarea plafonului de tragere, corespunzator plafonului de contractare propus, la 500 milioane lei”, arata parlamentarii care au impus amendamentul. Momentan, avizul (raportul) comun al Comisiei pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor si al Comisiei pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital a Senatului nu a fost dat publicitatii si ramane de vazut daca amendamentul respectiv va fi votat in plenul Parlamentului, mai ales ca, intre timp, acest proiect legislativ nu se afla in procedura de urgenta, iar stadiul sau este acela de „trimis pentru raport la comisiile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului”, urmand probabil sa mai fie amendat si in alte comisii. Deocamdata, s-au primit 12 avize comune (unele pozitive, altele negative), cel al comisiilor reunite de buget-finante urmand sa fie al 13-lea si mai sunt de primit inca 7 avize.