Guvernul a adoptat in sedinta din 27 octombrie trei proiecte de acte normative initiate de Ministerul Finantelor, care stabilesc:
masuri care sa sprijine finalizarea proiectelor europene ale unitatilor administrativ-teritoriale; masuri pentru gestionarea eficienta a patrimoniului si resurselor minerale si naturale aflate in proprietatea Statului Roman; masuri de eficientizare si reducere a cheltuielilor publice.
"Suntem in punctul in care mai multe proiecte finantate din fonduri externe, implementate de catre autoritatile administratiei publice locale, sunt blocate din lipsa de resurse financiare pentru a asigura cofinantarea proprie si finantarea cheltuielilor neeligibile asociate proiectelor. Tocmai de aceea am venit cu acest mecanism de imprumuturi din veniturile din privatizare, inregistrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, in limita sumei de 1 miliard de lei, pentru a oferi sanse pentru modernizarea infrastructurii, cum ar fi reabilitarea drumurilor, constructia de scoli si spitale sau dezvoltarea infrastructurii de transport public”, a explicat ministrul Marcel Bolos.
Masuri care sa previna blocarea santierelor
Proiectul de act normativ, initiat alaturi de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, stabileste conditiile prin care unitatile administrativ-teritoriale pot solicita Ministerului Finantelor contractarea de imprumuturi din venituri din privatizare in limita sumei de 1 miliard de lei pentru asigurarea cofinantarii proiectelor externe nerambursabile, inclusiv pentru finantarea cheltuielilor neeligibile asociate acestor proiecte.
Termenul-limita de depunere a documentelor este pana la 15 decembrie 2023 pentru a fi transmise Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale din cadrul MF. Mecanismul de acordare si derulare a imprumuturilor, precum si modul de reflectare a sumelor respective in bugetele institutiilor publice se aproba prin ordin al ministrului Finantelor, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in urmatoarele conditii:
- dobanda: ROBOR la 3 luni comunicata de Banca Nationala a Romaniei in ultima zi lucratoare a lunii anterioare autorizarii imprumutului, la care se adauga o marja in functie de scadenta imprumuturilor, rata dobanzii rezultata ramane fixa pe toata durata de derulare a imprumutului. Marja se stabileste astfel: 1 punct procentual pentru scadente de pana la 3 ani, inclusiv si 1,5 puncte procentuale pentru scadente intre 3 si 5 ani, inclusiv;
- perioada de rambursare: 1-5 ani, cu posibilitatea rambursarii anticipate, partial sau integral;
- valoarea maxima ce poate fi autorizata pentru o unitate administrativ-teritoriala este de: 10.000 mii lei pentru municipii; 25.000 mii lei pentru judete; nelimitat pentru comune si orase.
Un al doilea act normativ prevede masuri pentru administrarea eficienta a proprietatilor statului.
Valorificarea terenurilor nevalorificate ale statului
Actul normativ stabileste ca bunurile de natura cladirilor si a terenurilor aferente indiferent de destinatia acestora, echipamente incorporate in acestea, cladiri speciale, precum si orice alte bunuri imobile indiferent de natura acestora intrate in proprietatea privata a Statului Roman prin confiscare, ca urmare a unor hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, aflate in gestionarea ANAF, situate pe teritoriul unor unitati administrativ-teritoriale, pot fi transferate in domeniul public al acestora, fara plata.
"De asemenea, luam masuri pentru a prioritiza o serie de cheltuieli pana la finalul anului, in contextul evolutiei executiei bugetare din primele noua luni. Masurile gandite de Guvern nu inseamna sa reducem investitiile sau sa taiem din programele sociale esentiale, ci am avut in vedere o abordare mai atenta si planificata a cheltuielilor guvernamentale pentru a ne asigura ca suntem responsabili. Investitiile din fonduri europene nu sunt impactate in niciun fel si isi urmeaza bunul demers. Nu in ultimul rand, asiguram posibilitatea dezvoltarii de proiecte de investitii pe terenurile degradate/nevalorificate ale statului, gandindu-ne in perspectiva perioadei de programare 2021-2027”, a completat ministrul Finantelor.
Transferul bunurilor din domeniul public/privat al statului, in domeniul public/privat al unitatilor administrativ-teritoriale, inclusiv posibilitatea de transmitere a bunurilor confiscate, are ca scop dezvoltarea de proiecte investitionale pentru comunitatile locale, atat prin Politica de Coeziune, pentru implementarea Planului National de Redresare si Rezilienta, cat si pentru realizarea investitiilor din programe nationale finantate de la bugetul de stat sau investitii din surse proprii ale autoritatilor publice locale/judetene.
Prin actul normativ se introduc si noi reglementari privind redeventele pentru terenurile concesionate potrivit legii de catre Agentia Domeniilor Statului, in calitate de administrator al terenurilor proprietate publica a statului, care, pe baza de contract de concesiune, se vor indexa cu indicele pretului de consum pe anul 2022, daca nu este prevazut astfel prin contractele incheiate potrivit legii. Termenul de plata pentru redeventele actualizate este pana la data de 31 decembrie 2024.
Prioritizarea cheltuielilor bugetare
Evolutia executiei bugetare pe primele noua luni ale anului, arata ca ipotezele luate in calcul la elaborarea bugetului nu au fost cele care s-au si validat, iar ritmul de incasare al veniturilor este inferior celui prognozat, lucru ce impune aprobarea de masuri suplimentare de limitare a cheltuielilor, astel incat sa se asigure premisele incadrarii in tinta de deficit stabilita pentru acest an.
In lipsa unor masuri bugetare adoptate de urgenta, care sa conduca la limitarea si diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada ramasa pana la sfarsitul acestui an, tinta de deficit asumata poate fi depasita, cu consecinte imediate asupra cresterii costurilor finantarii deficitului bugetar, dar si indirect asupra fondurilor alocate pentru investitii in cadrul Politicii de Coeziune cat si asupra fondurilor alocate prin Planul National de Redresare si Rezilienta.
Principalele masuri cuprinse in proiectul de act normativ vizeaza:
- limitarea incheierii de angajamente legale pentru anumite categorii de cheltuieli, la nivelul autoritatilor si institutiilor publice cu sursa de finantare de la bugetul de stat, cu exceptia proiectelor finantate din fonduri europene;
- limitarea platilor efectuate in perioada noiembrie-decembrie 2023 la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri si servicii”, la cel mult la nivelul mediei platilor efectuate in perioada ianuarie-septembrie 2023 la acest titlu de cheltuieli;
- interzicerea finantarii din fonduri publice a organizarii de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competitii locale, festivitati, sarbatori tematice, cu exceptia zilelelor oficiale ale unitatilor administrativ-teritoriale, alte sarbatori publice stabilite prin lege, cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sfarsitul de an, precum si cele aferente Programului national ”Timisoara- Capitala Europeana a Culturii in anul 2023”. Eventualele cheltuieli de aceasta natura care depasesc plafonul stabilit anterior pot fi suportate din donatii si sponsorizari;
- amanarea platii pentru titlurile de plata emise de ANRP;
- reglementarea unor mecanisme bugetare temporare privind virarile de credite bugetare si de angajament, cu incadrare in bugetul aprobat.