Numarul contestatiilor formulate la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) de catre operatorii economici, evolutia anuala a acestora, obiectul contestatiilor formulate si complexitatea acestora, modul lor de solutionare, dar si numarul contestatiilor ramase definitive dupa solutionarea plangerilor formulate impotriva deciziilor emise de Consiliu reprezinta indicatorii cei mai importanti care pot fi utilizati in analiza activitatii desfasurata de institutie, dupa cum se precizeaza in cel mai recent raport al CNSC, ce reflecta activitatea din 2017.
„De la inceput trebuie precizat ca o analiza obiectiva a activitatii CNSC, bazata pe cifre oficiale, demonstreaza ca institutia noastra nu a constituit o piedica in calea absorbtiei fondurilor europene, ba din contra, a reprezentat un filtru eficient pentru prevenirea unui numar semnificativ de nereguli in cadrul procedurilor de achizitii publice derulate pe parcursul anului 2017, atat in cazul proiectelor finantate din fonduri nationale, cat si din fonduri europene. In intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie 2017, numarul contestatiilor (dosarelor) formulate de operatorii economici si inregistrate la CNSC a atins cifra de 4.782, insa un numar de 8 au fost scoase de pe rol, deoarece Consiliul si‑a declinat competenta legala de solutionare a acestora in conformitate cu legislatia in vigoare”, se precizeaza in raport.
Dupa cum arata oficialii CNSC, „din cele 4.774 de contestatii supuse efectiv solutionarii, in 245 de cazuri operatorii economici au renuntat la contestatii, ceea ce a reprezentat 5,13% (in anul 2016, din cele 2.990 de contestatii formulate de catre operatorii economici, s‑au inregistrat 172 de cazuri de renuntare la contestatii, ceea ce a insemnat un procent de 5,72% din totalul contestatiilor formulate la Consiliu de catre operatorii economici). Analizand evolutia contestatiilor formulate de operatorii economici la CNSC pe parcursul anului 2017 (4.782 de contestatii) cu dinamica procedurilor de contestatii formulate in anul 2016 (3.005), se observa ca pe parcursul anului 2017 numarul acestora a crescut cu 59,13% (+1.777 contestatii) in comparatie cu anul precedent. Facand o comparatie a evolutiei semestriale a contestatiilor formulate de operatorii economici si solutionate de CNSC in perioada 2016-2017, se observa ca, pe parcursul ultimului an, numarul acestora a fost mai mare comparativ cu anul precedent atat in primul, cat si in cel de‑al doilea semestru”.
Insa, activitatea CNSC nu se desfasoara numai in planul efectiv al solutionarii contestatiilor, ci si - asa cum explica presedintele institutiei, Silviu-Cristian Popa - inclusiv in ceea ce priveste promovarea unor mecanisme de unificare a practicii in domeniul achizitiilor publice. „Acest deziderat s‑a materializat prin redactarea in corpul Legii nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor a unor norme specifice. Astfel, la nivelul Consiliului, se organizeaza intalniri lunare ale membrilor, in care sunt discutate problemele de drept care au condus la pronuntarea de solutii diferite in cauze similare. De asemenea pot fi discutate aplicarea si interpretarea reglementarilor nou‑aparute. Problemele de drept prevazute sunt analizate, in prealabil, de catre unul sau mai multi membri ai Consiliului desemnat/desemnati de presedintele acestuia, care prezinta un studiu asupra acestora, cu referire si la practica la nivelul Consiliului si cea judiciara nationala si europeana, in care, in mod obligatoriu, isi expune/isi expun opinia motivata, studiu care se supune dezbaterii membrilor. Pentru unificarea practicii administrativ‑jurisdictionale, Consiliul organizeaza semestrial seminarii cu judecatori din cadrul instantelor judecatoresti si specialisti din cadrul ANAP, precum si cu alte categorii de experti. Pe fondul acestor prevederi legislative, in 2017 au avut loc doua seminarii de unificare a practicii administrativ‑jurisdictionale, organizate de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, unul in municipiul Targu Mures ‑ in parteneriat cu Institutul National al Magistraturii (INM) si cu sprijinul Curtii de Apel Targu Mures si celalalt in orasul Predeal - in parteneriat cu Ministerul Finantelor Publice, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR), Consiliul Concurentei si cu sprijinul Curtii de Apel Bucuresti (CAB)”, a subliniat Silviu-Cristian Popa. Pentru a descarca raportul integral, click aici!