Comisia Europeana a prezentat marti Planul de actiune privind energia eoliana europeana, pentru a se asigura ca tranzitia catre o energie curata merge mana in mana cu competitivitatea industriala si ca energia eoliana continua sa fie o poveste de succes europeana, se arata intr-un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres.
Atingerea obiectivului UE convenit recent, de a obtine cel putin 42,5% energie din surse regenerabile pana in 2030, cu ambitia de a ajunge la 45% din surse regenerabile, va necesita o dezvoltare masiva a capacitatii eoliene instalate, cu o crestere preconizata de la 204 GW in 2022 la peste 500 GW in 2030. Desi sectorul energiei eoliene este o poveste de succes istorica a UE, viitoarea sa traiectorie de crestere se confrunta cu o serie unica de provocari, cum ar fi cererea insuficienta si incerta, procesul lent si complex de autorizare, lipsa accesului la materii prime, inflatia ridicata si preturile ridicate la produsele de baza, conceperea nefavorabila a licitatiilor nationale, presiunea sporita din partea concurentilor internationali si riscurile in ceea ce priveste disponibilitatea unei forte de munca calificate.
Aceasta situatie necesita actiuni imediate. Din acest motiv, astfel cum a anuntat presedinta von der Leyen in discursul sau privind starea Uniunii de luna trecuta, Comisia Europeana lanseaza Planul de actiune privind energia eoliana europeana. Acesta va contribui la mentinerea unui lant de aprovizionare cu energie eoliana sanatos si competitiv, cu o rezerva clara si sigura de proiecte, care sa atraga finantarea necesara si sa concureze in conditii echitabile la nivel mondial. El este insotit de o comunicare privind realizarea obiectivelor ambitioase ale UE in materie de energie offshore, inclusiv energia eoliana, ca urmare a Strategiei UE privind energia din surse regenerabile offshore adoptate in urma cu trei ani.
Planul de actiune stabileste actiuni imediate care trebuie intreprinse impreuna de Comisie, de statele membre si de industrie, valorificand politicile si legislatia existente si axandu-se pe sase domenii principale.
Primul il reprezinta accelerarea implementarii prin cresterea previzibilitatii si un proces de autorizare mai rapid. Instalatiile eoliene adaugate in 2022 au adus o capacitate record, de 16 GW, ceea ce reprezinta o crestere cu 47% fata de 2021. Totusi, aceasta se situeaza cu mult sub nivelul de 37 GW/an necesar pentru atingerea obiectivului UE pentru 2030 privind energia din surse regenerabile. Comisia lanseaza impreuna cu statele membre initiativa "Accele-RES" pentru a asigura punerea rapida in aplicare a normelor revizuite ale UE privind energia din surse regenerabile, punand un accent mai mare pe digitalizarea proceselor de autorizare si pe asistenta tehnica acordata statelor membre. In plus, statele membre sunt incurajate sa sporeasca vizibilitatea rezervei de proiecte prin angajamente privind energia eoliana, calendare transparente ale licitatiilor si planificare pe termen lung. In cele din urma, Comisia va sprijini construirea necesara de retele electrice prin intermediul unui plan de actiune privind retelele, ulterior in cursul acestui an.
Al doilea segment vizeaza imbunatatirea conceperii licitatiilor. Pe baza propunerii de regulament privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete si a reformei organizarii pietei energiei electrice, Comisia va sprijini statele membre pentru a imbunatati licitatiile prin criterii bine concepute si obiective care recompenseaza echipamentele cu o valoare adaugata mai mare si se asigura ca proiectele sunt realizate pe deplin si la timp. In afara UE, proiectele Global Gateway vor utiliza intr-o masura mai mare standardele in materie de achizitii publice strategice. Planul de actiune prevede, de asemenea, o evaluare a riscurilor in materie de securitate cibernetica.
Accesul la finantare este al treilea domeniu. Pentru a accelera investitiile si finantarea productiei de energie eoliana in Europa, Comisia va facilita accesul la finantarea UE, in special prin Fondul pentru inovare, in timp ce Banca Europeana de Investitii (BEI) va pune la dispozitie garantii de diminuare a riscurilor. De asemenea, Comisia incurajeaza statele membre sa utilizeze pe deplin flexibilitatea oferita de Cadrul temporar modificat de criza si de tranzitie pentru masuri de ajutor de stat pentru a sprijini productia de energie eoliana din UE.
Al patrulea segment vizeaza un mediu international echitabil si competitiv. Pentru a se asigura ca sectorul energiei eoliene poate functiona in conditii de concurenta echitabile, Comisia monitorizeaza indeaproape posibilele practici comerciale neloiale care ii avantajeaza pe producatorii straini de energie eoliana si va continua sa utilizeze acordurile comerciale pentru a facilita accesul la pietele straine, promovand in acelasi timp adoptarea de standarde ale UE si internationale pentru acest sector. De asemenea, Comisia va colabora cu investitorii pentru a identifica si a inlatura obstacolele din calea investitiilor.
Competentele reprezinta al cincilea domeniu. Parteneriatele la scara larga pentru competente in domeniul surselor regenerabile de energie vor fi un forum esential pentru stimularea proiectelor de dezvoltare a competentelor. Prin regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, Comisia va facilita, de asemenea, lansarea academiilor europene de competente specifice industriei cu zero emisii nete - inclusiv a unei academii dedicate sectorului energiei eoliene, concepute pentru a sprijini actiunile statelor membre de perfectionare si recalificare a lucratorilor. Academiile vor elabora continut si materiale didactice si vor urmari formarea a 100 000 de cursanti in termen de trei ani de la infiintare.
Al saselea domeniu vizeaza implicarea industriei si angajamentele statelor membre. Comisia va colabora cu statele membre si cu industria energiei eoliene in vederea elaborarii unei Carte europene a energiei eoliene care sa imbunatateasca conditiile favorabile mentinerii competitivitatii industriei eoliene europene.
Se preconizeaza ca energia eoliana offshore va avea o contributie semnificativa la obiectivele UE in materie de clima si energie in anii urmatori. Pe baza Strategiei privind energia din surse regenerabile offshore din 2020, statele membre au convenit recent asupra unor noi obiective ambitioase pentru generarea de energie din surse regenerabile offshore pana in 2050, cu obiective intermediare pentru 2030 si 2040 pentru fiecare dintre cele cinci bazine maritime ale UE.
In 2022, capacitatea instalata offshore cumulata a UE-27 s-a ridicat la 16,3 GW. Aceasta inseamna ca, pentru a reduce decalajul dintre capacitatea de 111 GW la care s-au angajat statele membre si capacitatea din 2022, trebuie instalata in medie o capacitate de aproape 12 GW/an, adica de 10 ori mai mult decat noua capacitate de 1,2 GW instalata anul trecut.
Acesta este motivul pentru care Comisia isi dubleaza eforturile de a sprijini in mod specific sectorul energiei din surse regenerabile offshore, stabilind actiuni suplimentare prin care: sa consolideze infrastructura de retea si cooperarea regionala, sa accelereze procesul de autorizare, sa asigure amenajarea integrata a spatiului maritim, sa consolideze rezilienta infrastructurii, sa sustina cercetarea si inovarea si sa dezvolte lanturi de aprovizionare si competente.
Sursele regenerabile de energie reprezinta o componenta-cheie a planului UE de a atinge neutralitatea climatica pana in 2050 in cadrul Pactului verde european, precum si al planului REPowerEU de a recastiga independenta energetica si de a pune capat cat mai curand posibil importurilor de combustibili fosili din Rusia. UE a stabilit obiective legislative pentru o introducere accelerata a energiei din surse regenerabile prin intermediul Directivei revizuite privind energia din surse regenerabile in cadrul pachetului legislativ "Pregatiti pentru 55" si faciliteaza acest lucru prin Regulamentul TEN-E revizuit, consolidand cadrul pentru proiectele transfrontaliere, inclusiv retelele offshore.
In tranzitia catre o economie cu zero emisii nete, competitivitatea UE se va baza in mare masura pe capacitatea sa de a dezvolta si fabrica pe teritoriul sau tehnologiile curate care sa faca posibila aceasta tranzitie, inclusiv energia eoliana onshore si offshore. In acest an, Comisia a prezentat Planul industrial al Pactului verde si a propus in special regulamentul privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete si Actul privind materiile prime critice pentru a sprijini capacitatea interna de productie a tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete.