Cercetarea de piata "Sistemul bancar in perceptia romanilor: creditarea si incluziunea financiara a romanilor" a relevat trei profile ale debitorilor romani, 46,9% dintre consumatori fiind inclusi la profilul hiper utilizatorului, 37,7% la profilul utilizatorului de credite de nevoi personale si 15,4% la profilul utilizatorului de credit ipotecar. Cercetarea a fost realizata in luna iulie 2022 de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) si comandata de Asociatia Romana a Bancilor.
Gradul de incluziune financiara in randul adultilor a ajuns la 68% in Romania la jumatatea anului 2022, iar 31% dintre persoanele care utilizeaza produse si servicii bancare au declarat ca detin credite in momentul de fata. Cercetarea de piata arata ca 86% dintre debitori au declarat ca au accesat credite de la banci, 8% de la IFN (Institutii Financiare Nebancare), 5% de la ambele si 1% nu au raspuns. Rata creditelor neperformante a scazut pana la 2,87% in luna octombrie 2022. Bancile au aplicat masuri de sprijin pentru clientii aflati in dificultate financiara, inclusiv prin refinantarea creditelor.
Profilul utilizatorului de credite de nevoi personale
Consumatorul utilizator de credite de nevoi personale este mai degraba barbat, din mediul rural, cu studii elementare sau medii. 79% dintre respondentii incadrati la acest profil au accesat credite de nevoi personale si pentru 92% valoarea totala a tuturor creditelor pe care le-au contractat este sub 10.000 euro. In 94% dintre cazuri, creditele au fost contractate de la banca. Utilizatorii se declara, per total, foarte multumiti de interactiunea cu bancile, de la rapiditatea cu care au obtinut creditul pana la interactiunea cu personalul bancii, se arata in cercetarea de piata.
Comportamentul de plata a creditelor arata ca 77% dintre respondentii inclusi la acest profil reusesc sa isi plateasca ratele la zi, 27% au solicitat la un moment dat amanarea platii ratelor si 55% au optat pentru o refinantare.
Aproximativ 66% dintre utilizatorii incadrati la acest profil au venituri lunare de sub 4000 lei. 44% dintre persoanele incluse la acest profil traiesc in sudul Romaniei, iar 37% in regiunea Transilvania - Banat. Utilizatorul este mai putin digitalizat, interactioneaza cu o singura banca sau maxim doua, iar 50% isi tin evidenta in minte a veniturilor si cheltuielilor si doar 19% pe hartie. Desi 54% dintre utilizatori au smartphone in gospodarie si utilizeaza, 31% nu au si nu utilizeaza smartphone. Doar 17% folosesc aplicatii de Mobile/online banking si doar 2% au portofel electronic. Mai mult de jumatate dintre persoanele de la acest profil (54%) folosesc fie mai mult numerar, fie numai numerar in tranzactiile de zi cu zi.
Profilul hiper utilizatorului
Profilul hiper utilizatorului de credite arata ca acesta este barbat, locuieste in mediul urban si are studii medii. 50% dintre utilizatorii incadrati la acest profil au venituri lunare intre 4000 - 10.000 lei, iar 52% traiesc in regiunea de Sud a Romaniei si 34% in regiunea Transilvania - Banat. Aproximativ 76% dintre acestia au credit de nevoi personale si 16% au credit pentru produse luate in rate. Pentru 74% valoarea totala a tuturor creditelor pe care le-au accesat este sub 10.000 euro, iar pentru 24%, valoarea totala este intre 10.000 si 30.000 euro. Peste trei sferturi dintre persoanele de la acest profil (77%) au credite de la banca, 13% de la IFN si 10% de la ambele. Aproximativ 76% reusesc sa isi plateasca ratele la zi, iar 4% nu reusesc sa si le plateasca, dar 45% au optat pentru refinantare si 16% au solicitat la un moment dat amanarea platii ratelor.
Hiper utilizatorul are un grad mediu spre ridicat de digitalizare si foloseste intre una si trei banci. Aproximativ 38% dintre utilizatorii incadrati la acest profil tin evidenta veniturilor si cheltuielilor in minte, iar 20% utilizeaza o aplicatie de tip Internet / Mobile Banking in acest scop. 87% au smartphone in gospodarie si utilizeaza, 89% au aplicatii de Mobile/ online banking si 22% au portofel electronic. Dintre utilizatorii incadrati la acest profil, 48% fac plati folosind in egala masura numerar si card.
Profilul utilizatorului de credit ipotecar
Consumatorul utilizator de credit ipotecar/imobiliar este preponderent barbat din mediul urban cu studii superioare, iar 87% dintre acestia au venituri lunare de peste 4000 lei. Jumatate dintre persoanele incadrate la acest profil (50%) traiesc in sudul Romaniei si o treime (36%) in regiunea Transilvania - Banat. 94% dintre debitorii aferenti acestui profil au credit ipotecar/ imobiliar. Pentru 38% valoarea totala a tuturor creditelor pe care le au este intre 10.000 si 30.000 euro, pentru 36%, valoarea totala este intre 30.000 si 60.000 euro, iar 22% au credite de peste 60.000 euro.
Din analiza comportamentului de plata rezulta ca sunt cei mai buni platnici, 96% reusesc sa isi plateasca ratele la zi, doar 7% au solicitat la un moment dat amanarea platii ratelor si 29% au optat pentru o refinantare. Utilizatorii aferenti acestui profil au credite numai de la banca, in proportie de 99%, si folosesc de regula doua banci, dar si o singura institutie de credit sau trei banci.
Acesti utilizatori sunt puternic digitalizati, 96% fac plati folosind Internet/ Mobile Banking si 69% folosesc mai mult cardul pentru a face plati. Aproximativ 98% au smartphone in gospodarie si utilizeaza, 98% au aplicatii de mobile/ online banking si 47% au portofel electronic. 74% dintre utilizatori folosesc mai mult cardul sau numai cardul in tranzactiile de zi cu zi.
Profilul persoanelor inclinate in mod deosebit catre creditele ipotecare, dar si al hiper utilizatorilor se diferentiaza in primul rand in termeni de mediu de rezidenta, in raport cu celalalt cluster, avand de departe o aura urbana. In timp ce locuitorii din mediul rural au adesea acces la gospodaria familiei, cei din mediul urban sunt nevoiti sa acceseze imprumuturi pentru a se putea muta din gospodaria familiei.
Regiunea Sud (Muntenia) este mult mai predispusa in a genera profiluri ale utilizatorilor de credite ipotecare sau hiper utilizatorilor, iar acest aspect poate fi un descriptor economic, dar poate vorbi si despre un nivel de alfabetizare economica mai mare, potrivit cercetarii de piata. Totusi, nu este de neglijat ca in regiunea Sud intalnim si zona metropolitana a Bucurestiului, iar acest element genereaza cresterea nivelului de alfabetizare si de nevoi financiare.
Sondajul de opinie a fost realizat in luna iulie 2022 la solicitarea Asociatiei Romane a Bancilor si cu sprijinul Institutului Bancar Roman pe un esantion de 1.066 respondenti adulti care utilizeaza produse si servicii bancare, eroarea maxima tolerata fiind de +/- 3%.