Pentru contractele de achizitie publica atribuite in anul 2018, autoritatile/ entitatile contractante au publicat, pana la data de 11 martie 2019, un numar total de 18.643 de anunturi de atribuire aferente unor proceduri de achizitie publica initiate cu anunt de publicare prealabil, cu o valoare totala de 43,4 miliarde lei, potrivit celui mai recent raport ANAP. Dintre acestea, 84% au fost initiate si finalizate in acelasi an, respectiv 15.592 proceduri.
Raportat la numarul total al procedurilor de achizitie publica initiate in 2018 (fara a lua in calcul procedurile incheiate prin modalitatea speciala de atribuire acord-cadru), a rezultat un grad de finalizare a acestora de 89%, din care: 61% au fost finalizate prin atribuire de contract, restul de 28% fiind finalizate prin anulare. Diferenta de 11% o reprezinta procedurile de achizitie publica aflate in curs de desfasurare la data de 11 martie 2019, cand au fost extrase informatiile statistice.
Procentual, din totalul celor 18.643 proceduri de achizitie publica, in functie de valoarea estimata si tipul procedurii, 50,47% din proceduri s-au realizat prin licitatie deschisa, 46,16% prin procedura simplificata, 3,04% prin negociere competitiva, 0,22% prin licitatie restansa si 0,11% prin licitatie deschisa accelerata.
Analizand numarul si valoarea contractelor atribuite in anul 2018, comparativ cu numarul si valoarea celor din 2017, rezulta cresteri, atat numeric (+9,65%), cat mai ales valoric (+40,82%). Cea mai utilizata procedura, in intervalul analizat, a fost cea simplificata, numarul de contracte atribuite reprezentand 70,45% din totalul contractelor atribuite in anul 2018, valoarea acestora avand o pondere de 57,83% din total. Cea de-a doua procedura utilizata a fost licitatia deschisa, cu 29,17% din totalul contractelor atribuite in anul 2018, si o cota de 39,56% din valoarea totala atribuita. Analizand cele doua proceduri mai sus amintite, prin raportare la anul 2017, se constata faptul ca atat ponderea numerica, cat si cea valorica se mentin in anul 2018, aproximativ la aceleasi valori.
Numarul de contracte atribuite in anul 2018, fata de anul 2017, nu prezinta o crestere substantiala (+9,65%), in schimb valoarea atribuita a acestora inregistreaza o crestere spectaculoasa, de peste 40%. Aceasta crestere poate fi explicata prin faptul ca aproximativ 17% dintre contractele atribuite au avut valori de peste un milion de lei, spre deosebire de anul 2017, cand doar 9% dintre contractele atribuite au depasit aceasta valoare.
Ca si in ceilalti ani, pentru atribuirea contractelor incheiate in anul 2018, autoritatile/ entitatile contractante au utilizat, in cadrul procedurilor de achizitie publica aferente, criteriul de atribuire pretul cel mai scazut in cea mai mare proportie, respectiv 85,22%. Desi utilizarea acestui criteriu de atribuire nu inregistreaza scaderi semnificative de la an la an (95% in anul 2016, 92,25% in anul 2017), printr-o simpla vizualizare a valorilor calculate se observa faptul ca autoritatile contractante au tendinta de a-si modifica comportamentul, "alegand" si alte criterii de atribuire. Aceasta alegere este determinata, in primul rand, de modificarile legislative in materie, precum si de o evolutie a procesului de achizitie in intregimea sa, transpusa in virtutea principiului "calitate crescuta/ pret corect". In anul 2018, celelalte criterii de atribuire utilizate au reprezentat 14,78% din numarul total de proceduri finalizate prin atribuire de contract, distribuite astfel: 15% cel mai bun raport calitate-pret, 1% cel mai bun raport calitate-cost, 0.07% costul cel mai scazut.
In anul 2018, numarul procedurilor de achizitie publica pentru care autoritatile contractante au procedat la impartirea pe loturi a fost de 4.231, din totalul celor 18.643 de proceduri finalizate prin atribuirea unui contract de achizitie publica. Numarul contractelor de achizitie publica aferent celor 4.231 proceduri impartite pe loturi a fost de 14.616, reprezentand 50% din numarul total al contractelor atribuite in anul 2018. Scaderea semnificativa a numarului procedurilor de achizitie publica lotizate este consecinta directa a eliminarii acordurilor-cadru din calculul indicatorilor de monitorizare. Din datele statistice anterioare reiese faptul ca procedurile finalizate prin incheierea unui acord-cadru sunt cel mai des lotizate de catre autoritatile contractante. Raportand indicatorul la tipul contractului de achizitie publica, se observa faptul ca cele mai multe proceduri de achizitie publica impartite pe loturi raman in continuare cele de furnizare - 2.659, urmate de cele de servicii - 1.048, respectiv de lucrari - 524.
Eficienta achizitiilor publice - inclusiv implementare de contracte
In vederea analizarii eficientei si economicitatii procesului de achizitii publice in perioada de referinta a informatiilor continute in acest raport, Agentia Nationala de Achizitii Publice (ANAP) a calculat durata medie de derulare a procesului de achizitii publice pe anul 2018 si a etapelor subsecvente acestuia, respectiv perioada de pregatire a procedurilor si perioada de derulare a procedurilor. Durata medie a procesului de atribuire, in anul 2018, a fost de 95 de zile, fata de 91 de zile in anul 2017, cresterea relativa fiind nesemnificativa, de 4,4%. In 2018, autoritatile contractante au incheiat un contract de achizitie publica avand la baza o procedura simplificata, in aproximativ 3 luni de la transmiterea in sistem a primei documentatii de atribuire, in timp ce in cazul unui contract incheiat in baza unei licitatii deschise, in aproximativ 4 luni.
In anul 2018, durata medie de pregatire a unei proceduri de atribuire a fost de 13 zile. In functie de tipul procedurii utilizate de autoritatea contractanta, se poate observa ca, daca pentru licitatia deschisa accelerata timpul mediu de pregatire a procedurii de atribuire a fost de 6 zile (durata medie cea mai mica), in cazul dialogului competitiv (singura procedura pentru care a fost incheiat contract in anul 2018) autoritatea contractanta a avut nevoie de 34 de zile pentru pregatirea acestei proceduri. Aceste date pot indica faptul ca, in cazul dialogului competitiv, autoritatile contractante au nevoie de un timp mai mare pentru pregatirea unei proceduri cu grad de complexitate ridicat. Raportat la tipul de contract, timpul mediu de pregatire a procedurilor de achizitie publica a fost de 11 zile pentru contractele de furnizare, 13 zile pentru contractele de servicii, respectiv 16 zile pentru contractele de lucrari.
In ceea ce priveste durata medie de derulare a procedurii de atribuire, in 2018 aceasta a fost de 82 zile, calculata in baza datelor existente in ambele versiuni - SEAP/ SICAP. Raportat la tipul de contract, pentru perioada analizata, timpul mediu de pregatire a ofertelor a fost de 19 zile pentru contractele de furnizare, 23 de zile pentru cele de lucrari si 20 de zile pentru contractele de servicii. Timpul mediu pentru evaluarea ofertelor a fost de 37 de zile pentru contractele de furnizare, 54 de zile pentru cele de lucrari si 42 de zile in cazul serviciilor.
Durata procesului de achizitie publica este afectata de contestatiile depuse la CNSC, si/ sau de plangerile de la Curtile de Apel. Incheierea contractului de achizitie publica in anul 2018 a fost intarziata cu o durata medie cuprinsa intre 53 zile si 110 zile, in functie de numarul de contestatii si/ sau plangeri depuse la procedurile de achizitie publica.
Gradul de utilizare a mijloacelor electronice, pentru intregul proces de achizitie publica
Modernizarea sistemului de achizitii publice s-a realizat prin utilizarea mijloacelor electronice pentru derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, conducand la cresterea transparentei si eficientei acestora. Totodata, modernizarea sistemului de achizitie publica vizeaza, printre altele, reducerea birocratiei si scurtarea timpilor necesari desfasurarii procedurilor pentru atribuirea contractelor de furnizare/servicii/lucrari. Rezultatele obtinute in urma calcularii acestui indicator sunt relevante pentru sistemul de achizitii publice din Romania si reflecta faptul ca sunt apropiate de tinta prevazuta de prevederile directivelor europene. Astfel, datele obtinute indica faptul ca 99,53% dintre procedurile finalizate prin incheiere de contract in anul 2018 de catre autoritatile contractante din Romania, au fost derulate integral prin utilizarea mijloacelor electronice (online). Cele 18.555 proceduri derulate integral online cuprind un numar de 7.408 proceduri aferente contractelor de furnizare, 5.025 proceduri aferente contractelor de servicii, respectiv 6.122 de proceduri aferente contractelor de lucrari.
***
Extras din Analia Pietei de Constructii 2019, previziuni pentru 2020-2023, ce include si TOP 500 Antreprenori de Constructii. Pentru a accesa varianta integrala a analizei sectoriale a pietei de constructii din Romania in 2019 si perspective pentru 2020-2023, click aici!