RO EN
Coșul este gol

Agentia Nationala pentru Achizitii Publice, in plina reforma

Ultimii doi ani au reprezentat o perioada de ampla reforma in domeniul achizitiilor publice, de la adoptarea Strategiei Nationale in domeniul Achizitiilor Publice (SNAP) in anul 2015, la implementarea unui nou cadru legislativ in anul 2016, continuand cu o serie de masuri, menite sa sustina schimbarea de paradigma in sistem. In luna mai 2016, Parlamentul Romaniei a adoptat noul pachet legislativ, care transpune in legislatia nationala directivele Parlamentului European privind achizitiile publice, astfel ca, in prezent, sunt indeplinite o mare parte din masurile asumate prin strategie. Interviu cu Bogdan Puscas (38 de ani), presedinte ANAP. Managerul are o experienta de 13 ani in domeniul administratie publice.
 
-Ce alte initiative fac parte din schimbarile viitoare?
-Noul pachet legislativ este adaptat la realitatea si necesitatile actuale de dezvoltare a economiei si va reprezenta unul dintre elementele fundamentale ale procesului de reforma a sectorului de achizitii publice din Romania, care se va reflecta - implicit - in componenta de monitorizare si reglementare. Prin acesta se are in vedere reorganizarea functiilor de monitorizare si supervizare, prin crearea unei structuri la nivelul ANAP, structura care va permite in viitor verificarea si evaluarea sistemului de achizitii publice atat la nivel global, cat si la nivel de indicatori, prin care se vor monitoriza ponderea achizitiilor verzi, inovarea sau eficienta energetica. Totusi, datorita faptului ca domeniul achizitiilor publice se afla, la randul sau, in continua dezvoltare si transformare, cerintele de reglementare si monitorizare se pot schimba in functie de aparitia in practica a unor noi situatii.
 
-Care sunt lacunele actuale ale sistemului de achizitii publice?
-Din activitatea pe care o desfasuram la agentie am realizat faptul ca autoritatile contractante nu cunosc legislatia in domeniul achizitiilor publice, in sensul ca nu se documenteaza suficient asupra acesteia sau nu o interpreteaza adecvat. De asemenea, exista lacune in ceea ce priveste cunoasterea legislatiei tertiare. In acelasi timp, autoritatile contractante intampina dificultati in elaborarea documentatiilor de atribuire sau nu cunosc in totalitate functiile Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Constatand ca acestea se bazeaza foarte mult pe sprijinul ANAP in etapa de verificare a documentatiilor de atribuire si de emitere a punctelor de vedere, am considerat ca este necesara elaborarea unui document de politica publica unitara care sa vizeze profesionalizarea personalului cu responsabilitati in domeniu in cadrul ANAP.
 
-Care va fi impactul politicii publice de profesionalizare?
-Profesionalizarea personalului cu atributii in domeniu este o actiune imperios necesara, promovata chiar de Comisia Europeana, prin Recomandarea C6654, publicata la inceputul lunii octombrie 2017. Aceasta presupune elaborarea unei politici publice care sa creeze cadrul general si directiile de actiune in acest sens, pentru cel putin trei ani. Acest document este in curs de elaborare si presupune realizarea mai multor analize, colectarea unor date statistice, realizarea mai multor intalniri cu factorii implicati, definirea directiilor de actiune si eventuale modificari legislative. Pana in prezent nu a existat un astfel de document, adoptarea lui fiind indelung asteptata de catre toti cei din domeniu, deoarece va introduce pentru prima data un plan de cariera, impreuna cu o serie de schimbari, cum ar fi introducerea unui standard de calificare, instruirea pe mai multe trepte, formarea continua, dezvoltarea mai multor instrumente si metodologii care sa poata fi accesate online de catre specialisti. Impactul unui astfel de document se manifesta la nivel macro, avand efecte pe termen lung asupra intregului sistem, in acelasi moment in care vor fi vizibile si efectele reformei cu impact la nivelul cadrului legal si institutional.
 
- Ce rol va avea viitorul Oficiul National pentru Achizitii Centralizate?
-Crearea unei unitati de achizitii centralizate reprezinta una din masurile de impact in realizarea conditionalitatii orizontale ex-ante G4 Achizitii publice. Aceasta va fi organizata in cadrul Ministerului Finantelor Publice si va fi obligatorie pentru administratia centrala, intr-o prima etapa pentru achizitionarea anumitor bunuri si servicii. Principalele beneficii ale crearii unei astfel de unitati constau in realizarea de economii la buget si utilizarea eficienta a fondurilor, datorita simplificarii procedurilor de achizitie publica si reducerii costurilor asociate. De asemenea, aceasta va organiza procedurile de atribuire in numele autoritatilor contractante. Infiintarea unui astfel de organism inseamna - totodata - imbunatatirea transparentei, in sensul ca unitatea de achizitii centralizate va avea un rol important in combaterea coruptiei. Va fi, astfel, mai eficient pentru institutiile cu atributii de control sa supravegheze activitatea unui singur organism, comparativ cu monitorizarea a mii de autoritati contractante mici, amplasate pe teritoriul intregii tari. Realizarea achizitiilor publice prin intermediul unitatilor de achizitii centralizate reprezinta o practica uzuala la nivelul multor state membre ale Uniunii Europene, aplicata deja in Austria, Franta, Danemarca, Finlanda, Italia si Ungaria.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter