In sedinta Guvernului din 20 mai a.c., membrii Executivului au aprobat, printr-o hotarare, unele modificari si completari ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, necesare pentru a actualiza sau clarifica anumite prevederi, avand in vedere transformarile survenite in legislatia fiscala. „Astfel, Guvernul a decis, printre altele, completarea unor prevederi in ceea ce priveste aplicarea impozitului pe constructii, in sensul ca se diminueaza baza acestui impozit cu valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la constructii inchiriate, luate in administrare sau in folosinta, precum si cu valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri. Un alt element de noutate adus de actul normativ vizeaza asigurarea unui tratament fiscal nediscriminatoriu aplicabil veniturilor obtinute din activitati desfasurate in mod independent, in conditiile legii. In acest scop, Hotararea de Guvern elimina exceptia de la reconsiderare ca activitate dependenta, a activitatilor care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si a drepturilor conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. In ceea ce priveste titlul “contributii sociale obligatorii”, actul normativ aduce clarificari asupra modului de stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care nu se mai incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. 29620 din Codul Fiscal. Totodata, s-au stabilit codurile corespunzatoare bunurilor pentru care se va aplica cota redusa de TVA de 9% incepand cu data de 1 iunie 2015, respectiv: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele”, informeaza un comunicat al Executivului.
Achizitiile publice, coordonate de o noua institutie
In alta ordine de idei, in aceeasi sedinta, Guvernul a decis, prin ordonanta de urgenta, o masura care aduce modificari pe piata achizitiilor publice. Astfel, coordonarea si, ulterior, implementarea masurilor ce vor fi stabilite prin strategia nationala in domeniul achizitiilor publice vor fi asigurate de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), o structura stabila si dedicata domeniului achizitiilor publice. „ANAP va functiona ca institutie publica avand personalitate juridica, aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice, finantata integral de la bugetul de stat. Agentia va prelua atributiile, activitatile si personalul Agentiei Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Unitatii pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP) din cadrul Ministerului Finantelor Publice si compartimentelor de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice. Functionarea acestei structuri va fi corelata cu promovarea politicilor guvernamentale pentru indeplinirea obiectivelor Europa 2020 si cu procesul de alocare si utilizare a fondurilor publice, avand in vedere faptul ca politica in domeniul achizitiilor publice trebuie sa fie pentru Romania un instrument pentru crestere economica, dezvoltare si asigurarea unor investitii eficiente si sustenabile. De asemenea, infiintarea ANAP este in concordanta cu Acordul de parteneriat al Romaniei cu Comisia Europeana pentru perioada de programare financiara 2014-2020, document care asigura baza strategica pentru utilizarea Fondurilor Europene Structurale si de Investitii”, explica oficialii guvernamentali.
Potrivit Guvernului, decizia functionarii unei structuri stabile in domeniul achizitiilor publice este in conformitate cu reforma functiilor agreata in cadrul comitetului inter-ministerial pentru achizitii publice si cu concluziile activitatii grupului de lucru care a avut un dialog permanent cu Comisia Europeana. De asemenea, functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in subordinea Ministerului Finantelor Publice este solutia agreata cu oficialii Comisia Europeana, avand in vedere urmatoarele aspecte:
- politica in domeniul achizitiilor publice si, in special, controlul ex-ante in materie reprezinta o parte importanta a procesului de alocare si utilizare a fondurilor publice;
- dezvoltarea rolului Ministerului Finantelor Publice in stabilirea prioritatilor investitionale, in conformitate cu Ordonanta de Urgenta nr. 88/2013, trebuie strans corelata cu dezvoltarea functiilor aferente sistemului de achizitii publice pentru a dezvolta un mecanism unitar care sa asigure eficienta utilizarii banului public;
- Ministerul Finantelor Publice dispune deja de structuri descentralizate ale UCVAP, care asigura realizarea functiilor la nivel teritorial;
- avand in vedere atributiile Ministerului Finantelor Publice in avizarea celorlalte politici sectoriale, se va asigura corelarea politicii in domeniul achizitiilor publice cu obiectivele Europa 2020.
Printre atributiile ANAP, se afla: elaborarea si implementarea strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, in conformitate cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei si de Uniunea Europeana; crearea legislatiei in domeniul achizitiilor publice, in conformitate cu legislatia europeana si asigurarea interpretarilor unitare in domeniu; consilierea metodologica a acelor autoritati contractante cu capacitate administrativa scazuta, care necesita sprijin in procesul de atribuire a contractelor de achizitie publica si de concesiune; controlul privind modul de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si de servicii; monitorizarea si supervizarea functionarii sistemului de achizitii publice in Romania, astfel incat sa poata fi identificate problemele reale din sistem si sa se poata interveni punctual pentru solutionarea aspectelor divergente; initierea si sustinerea politicilor si actiunilor de instruire a personalului implicat in activitati specifice achizitiilor publice prin programe de formare specializate; reprezentarea Romaniei in cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru si al retelelor de comunicare, organizate de Comisia Europeana in domeniul achizitiilor publice. Informatii suplimentare, la www.gov.ro