RO EN
The cart is empty

ACAROM: 72% din manageri gasesc cu greu angajati specializati in industrie

Romania are nevoie stringenta de angajati specializati in industrie, mai ales in domenii precum programarea masinilor automate de productie, a robotilor industriali si a managementului platformelor IoT (Internet of Things). Fara specializarea fortei de munca, competitivitatea industriei autohtone va avea de suferit, in contextul tranzitiei catre Industry 4.0, a patra revolutie industriala, arata rezultatele unui barometru de opinie in randul investitorilor, realizat de Frames si Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania.
8 din 10 manageri sunt in cautarea de angajati specializati, cu certificare in domeniile economice de noua generatie, arata barometrul realizat in perioada 4-8 iulie pe un numar de 450 de manageri si angajati cu functii de raspundere din firmele din Romania.
72% dintre cei intervievati spun ca le este dificil, in prezent, sa gaseasca angajati specializati in piata fortei de munca.
57% dintre ei spun ca reusesc sa gaseasca specialisti abia la 6-9 luni de la anuntul de recrutare. 23% isi gasesc angajatii de care au nevoie dupa 3-6 luni, iar 9% spun ca recruteaza destul de repede, intr-un interval de pana la 3 luni.
Care sunt motivele? Totii ochii sunt atintiti in primul rand asupra invatamantului tehnic care, in opinia a 52% dintre cei intervievati, intarzie sa se adapteze cerintelor de pe piata fortei de munca. In esenta, avem prea putini absolventi de cursuri specializate in noile tehnologii din Industry 4.0.
38% reclama, pe de alta parte, absenta de pe piata a unor cursuri de calificare/recalificare in meseriile cerute de piata, precum “Sales Force Automation”, “Comunicare/colaborare online”, “Digital Customer service”,“Securitate cibernetica”, “Managementul calitatii in Industry 4.0”, “Management energetic cu platforme IoT (Internet of Things)”, “Proiectare CAD a produselor pentru printare 3D” “Programarea masinilor automate de productie CNC”, “Programarea robotilor industriali”.
Un alt motiv, identificat de respondenti, il reprezinta scaderea interesului tinerilor pentru joburile din industrie (18%), in contextul in care promovarea acestor meserii este la un nivel redus in comparatie cu alte domenii.
Pe lista cauzelor se mai afla migratia fortei de munca catre Occident, mentionata de 12% si nivelul salarial considerat nesatisfacator (8%).
,,Romania are nevoie de peste 100.000 de noi angajati in industrie, mai ales in contextul transformarilor fundamentale prin care trece economia. Trecem de la zona manufacturiera la productia digitalizata, la platformele IoT, iar aceasta proces necesita o forta de munca dinamica, specializata, capabila sa foloseasca noile tehnologii’’, afirma Adrian Sandu, secretar general al Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania.
Potrivit datelor European Sector Skills Council, cresterea cererii de locuri de munca in industria auto, de exemplu, este afectata si de situatia demografica. In prezent, 23% dintre angajatii din acest sector au intre 50 si 64 de ani si urmeaza sa iasa la pensie.
Aceasta situatie este prezenta si alte domenii din industrie, mai ales in sectorul de prelucrare a materiilor prime, in combinatele chimice si metalurgice, in fabricile de produse tehnologice, dar si in domenii precum agricultura si transporturile.
Potrivit datelor Institutului National de Statistica, varsta medie in aceste sectoare este in jurul nivelului de 55 ani.
 
Vanatoarea de creiere, de pe bancile scolii
Potrivit datelor Barometrului ACAROM & Frames, 66% dintre managerii intervievati spun ca au ajuns sa isi recruteze viitorii angajati de pe bancile scolii, din universitatile tehnice si scolile profesionale.
Le monitorizeaza evolutia, le ofera practica specializata si apoi contracte de munca cu diverse beneficii.
38% dintre investitori spun ca au dezvoltat sisteme de burse specializate, iar 82% au dezvoltat pachete de angajare care premiaza fidelitatea – cu cat ramai mai mult in jobul contractat, cu atat salariul si beneficiile conexe cresc de la an la an.
,,Dincolo de salarii, de siguranta locului de munca, tot mai multe firme ofera gratuit angajatilor accesul la diverse cursuri de specializare, in tara si strainatate, in domeniile ce tin de noile tehnologii. In conditiile in care inovatia, digitalizarea si serviciile asociate Industry 4.0 cunosc o viteza tot mai mare, sa ai angajati care sa fie tot timpul conectati la schimbarile din industrie a devenit vital pentru competitivitatea companiilor, forta de munca specializata devenind un asset extrem de important in contextul globalizarii ofertei industriale’’, a declarat Ligia Neacsu, manager Best Smart Consulting.
In prezent, potrivit datelor barometrului, cei mai multi dintre angajatori (48%) spun ca isi mentin forta de munca intre 3-5 ani. Numai 23% reusesc sa-si fidelizeze angajatii in asa fel incat sa stea peste 5 ani, iar 8% sunt nevoiti sa isi updateze personalul intre 1-3 ani.
In actualul context al crizei de pe piata muncii si mai ales al evolutiei inflatiei, 54% dintre manageri spun ca sunt dispusi sa ofere o crestere salariala pentru a-si fideliza angajatii.
Ce meserii se cauta in industrie?
Analisti de date, software developers in proiectarea CAD a produselor pentru printare 3D si in programarea robotilor industriali si a masinilor automate de productie CNC, specialisti Big Data, experti in digital transformations si managementul calitatii, profesionisti in digital sales, digital customer service si marketing online, inovation creators, supraveghetori de calitate.
Potrivit expertilor de la Centrul European pentru Dezvoltarea Formarii Profesionale, acestea sunt doar cateva dintre joburile din noul val tehnologic pentru care exista o cerere semnificativa pe piata fortei de munca.
Sunt meserii bine platite, pe care multe dintre companiile romanesti si internationale le ofera si pentru care, din pacate, nu gasesc multi candidati.
Se intampla acest lucru pentru ca, din pacate, pregatirea profesionala continua nu reprezinta o prioritate pentru majoritatea romanilor, arata concluziile barometrului.
Potrivit datelor Eurostat, numai 1,6% dintre angajatii din Romania au urmat, in 2020, forme de formare profesionala. Spre comparatie, in Suedia, procentul este de 37%, in Elvetia de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%. In Bulgaria, procentul angajatilor care au urmat cursuri de pregatire a fost de 2,3%, in Polonia de 7,7%, iar in Ungaria de 7,3%.
O alta statistica Eurostat arata ca, nici macar atunci cand au nevoie de un loc de munca, romanii nu se grabesc sa urmeze cursuri de formare profesionala. Numai 3,4% dintre someri au urmat forme de pregatire profesionala, un nivel similar cu cel din Ungaria (3,4%), dar cu mult sub cel din Polonia (8,2%). In comparatie, 57,5% dintre suedezi s-au pregatit, in 2019, pentru a-si gasi un loc de munca. Media UE este de 14,8%.
Reorientarea profesionala, o prioritate nationala
Potrivit expertilor, reorientarea profesionala in Romania trebuie sa devina o prioritate in conditiile in care mare parte din forta de munca actuala va deveni irelevanta, din perspectiva calificarii, in viitor.
Pana in 2030, potrivit estimarilor McKinsey Global Institute (MCI), la nivel mondial, intre 400 si 800 de milioane de locuri de munca vor fi pierdute din cauza automatizarii, digitalizarii si robotizarii.
,,Vestea buna este ca vor aparea tot mai multe locuri de munca specializate, iar Romania are sansa uriasa de a arde etapele si de a construi un nou contingent de forta de munca bine specializata, capabila sa sustina industria in procesul radical de transformare catre Industry 4.0’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
ACAROM, impreuna cu partenerii Best Smart Digital, Factory 4.0 si Digital Twin au lansat un nou program de pregatire in domeniul industrial, intitulat Fabrica 4.0.
Programul, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020 (COD SMIS 142950), vizeaza analiza potentialului de digitalizare si formare pentru 32 de intreprinderi si organizarea unor cursuri gratuite de formare profesionala si competente digitale, din fonduri europene, pentru 301 angajati in domenii precum “Sales Force Automation”, “Comunicare/colaborare online”, “Digital Customer service”, “Securitate cibernetica”, “Managementul calitatii in Industry 4.0”, “Management energetic cu platforme IoT(Internet of Things)”, “Proiectare CAD a produselor pentru printare 3D” “Programarea masinilor automate de productie CNC”, “Simularea proceselor automatizate si programarea robotilor industriali”, precum si prin organizarea a 10 campanii de informare si constientizare cu privire la importanta formarii profesionale pentru digitalizarea afacerilor.
Un prim eveniment Fabrica 4.0 va avea loc pe 26 iulie, la ora 13.00, online, la care accesul este gratuit, prin intermediul platformei zoom, pe Fabrica40.ro
Barometrul efectuat de compania de consultanta Frames, la comanda Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania si a partenerilor Fabrica 4.0, a fost realizat in perioada 4-8 iulie 2022, prin chestionare online, telefonic si email, pe un esantion reprezentativ de 450 de persoane, manageri si angajati cu functii de raspundere, 58% barbati si 42% femei, cu o varsta medie de 47 de ani.
Focusul grupul a fost reprezentat de persoane active, din diverse domenii de activitate, de la comert, la servicii financiare, agricultura, auto, energie, confectii, IT etc.
Continutul acestui material nu reprezinta pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter