RO EN
The cart is empty

Nicolae Ciuca: Impozitarea progresiva nu poate fi posibila fara un sistem digitalizat

Presedintele PNL, premierul Nicolae Ciuca, a declarat, luni, ca, fara un sistem digitalizat, discutiile despre impozitarea progresiva sunt, in momentul de fata, "fara sustinere tehnica" si ar putea fi reluate cel mai degraba anul viitor.
"Orizontul de timp este dat de capacitatea de introducere a sistemului digitalizat in interiorul Ministerului de Finante astfel incat toate institutiile care gestioneaza finantele sa poata sa aiba o imagine clara asupra constituirii venitului global. Fara un astfel de sistem, discutiile despre impozitarea progresiva, in momentul de fata, sunt fara sustinere tehnica", a afirmat Ciuca, inainte de a participa la Congresul Seniorilor liberali, intrebat despre impozitul asupra venitului global.
El a subliniat ca un sistem integrat digitalizat cu o baza de date coerenta si completa nu exista in momentul de fata.
"Din pacate, sunt inca institutii unde se tine aceasta evidenta in registre, motiv pentru care, desi punctual sunt anumite locatii in care s-a reusit digitalizarea, este cu mult mai mult decat atat, iar procesul dureaza, dupa cum stiti. Am incercat sa rezolvam problema cu factura electronica, de la sistemul de bussines la Guvern, Guvern la Guvern, business la business. De asemenea, radarul marfurilor. Pentru toate aceste elemente este nevoie de un sistem digitalizat integrat complet care cu adevarat sa dea imaginea reala", a explicat prim-ministrul.
Potrivit acestuia, exista vointa politica in acest sens. "Am pornit acest sistem. Este pornit. Din discutiile pe care le-am avut, dureaza de la 9 la 12 luni", a indicat Ciuca.
El a precizat ca discutiile cu privire la impozitarea progresiva ar putea fi reluate cel mai degraba anul viitor.
 
Institutiile de stat trebuie sa scada cu 10% cheltuielile cu bunuri si servicii
Institutiile de stat trebuie sa ia masuri pentru scaderea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri si servici, iar ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu exceptia posturilor unice, va fi suspendata, potrivit Ordonantei privind unele masuri fiscal-bugetare publicata luni de Ministerul Finantelor.
De asemenea, proiectul prevede reducerea cu 50% a numarului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul functiilor de demnitate publica din cadrul administratiei publice centrale.
"Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia de a dispune masurile necesare, in vederea reducerii cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul 2023 la titlul "Bunuri si servicii", exclusiv sumele nerepartizate, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare", se arata in documentul citat.
In primul trimestru al anului 2023, la cheltuielile cu bunuri si servicii la nivelul bugetului general consolidat au fost efectuate plati in suma de 17, miliarde lei, in crestere cu 17,2% fata de aceeasi perioada a anului 2022.
Prin proiectul de act normativ se propune ca Guvernul sa aprobe lunar limite de credite de angajament si credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finantati integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale.
Totodata, autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, inclusiv activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa acestea, li se interzice achizitionarea, preluarea in leasing sau inchirierea de autoturisme, mobilier si aparatura birotica.
Pe de alta parte, in acest an se va suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu exceptia posturilor unice.
"Prin exceptie, in cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, cu justificarea necesitatii si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate cu aceasta destinatie in buget, respectiv prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului, initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile publice locale. Pentru posturile pentru care s-a desfasurat proba scrisa a concursurilor sau examenelor sau, dupa caz, proba practica, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la acea data", se precizeaza in proiectul citat.
Referitor la evolutia numarului de posturi ocupate in autoritatile si institutiile publice indiferent de modul de finantare si subordonare, acesta a crescut cu 9.081 posturi in martie 2023 comparativ acceasi luna a anului 2022.
Proiectul mai propune ca, in anul 2023, persoanele si durata activitatii desfasurate in regim de telemunca sa se stabileasca de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, nemaifiind necesar acordul angajatilor.
De asemenea, angajatii din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de subordonare si de finantare, vor putea exercita cel mult doua mandate de membru al consiliului de administratie si/ sau de membru al consiliului de supraveghere in intreprinderi publice al caror sediu se afla pe teritoriul Romaniei.
In ceea ce priveste sumele necesare pentru achitarea cererilor de decontari ale furnizorilor de energiei, proiectul prevede ca, in cazul in care banii asigurati din Fondul de Tranzitie Energetica nu sunt suficienti, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Energiei, sa poata aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat al masurilor prevazute in proiect va fi, in 2023, de plus 5,33 miliarde lei, se mai precizeaza in Nota de fundamentare.
 
Numarul consilierilor guvernamentali ar putea fi redus la jumatate
Presedintele PNL, premierul Nicolae Ciuca, anunta ca a precizat ca vor fi inghetate angajarile la stat, bineinteles tinand cont ca invatamantul si sanatatea au, in continuare, nevoie de personal", a scris primul ministru, luni, pe Facebook. El arata si ca s-a stabilit ca este necesara o reducere la jumatate a numarului consilierilor din cabinetele demnitarilor din aparatul guvernamental.
De asemenea, premierul anunta ca in sedinta coalitiei s-a decis introducerea lantului scurt de aprovizionare, un sistem cu beneficii de ordin economic, social, de mediu si de sanatate.
"Mai precis, in acest circuit activitatea economica se desfasoara in zona de productie sau in vecinatatea acesteia si se realizeaza prin mijloace ecologice si sustenabile de productie agroalimentara. Concret, prin aceasta masura vanzarea se va face de la un fermier la un consumator prin implicarea unui numar cat mai redus de intermediari. In plus, entitatile publice care desfasoara activitati de alimentatie publica (cantine scolare, unitati militare, cantine spitalicesti etc.) vor achizitiona alimente din vecinatate, conform unor reguli bine stabilite", a mai scris Nicolae Ciuca.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter