Echipamentele de constructii au suferit o transformare tehnologica masiva in ultimul deceniu, de aici rezultand imbunatatiri semnificative ale productivitatii, eficientei, sigurantei si impactului asupra mediului. Cartea alba recent publicata de asociatia americana a producatorilor de echipamente AEM, intitulata ”Beneficiile tehnologiilor echipamentelor de constructii si impactul lor asupra societatii”, aduce in discutie domenii-cheie de progres, si anume: sisteme de control, motoare si solutii de propulsie, dispozitive de control digital si telematica.
In ultimii peste 30 de ani, aceste patru compomente au generat rezultate uimitoare, cum ar fi reducerea cu 79% a accidentelor la locul de munca, diminuarea cu 83% a deceselor asociate echipamentelor, scaderea cu 96% a emisiilor de oxizi de azot si particule, reducerea cu 13% a emisiilor de CO2/ora si echipament. Transformarea tehnologica a adus, de asemenea, imbunatatiri semnificative ale performantei echipamentelor, permitand companiilor de constructii sa finalizeze proiectele mai rapid si mai precis. Acest lucru generat castiguri in avalansa pentru antreprenori, mediu si societate, in ansamblul sau.
In ceea ce priveste telematica masinilor, aceasta constituie un set de tehnologii utilizate pentru urmarirea, monitorizarea si optimizarea de la distanta a utilajelor. Domeniul a evoluat puternic in ultimul deceniu. Activat de alte tehnologii, precum urmarirea prin GPS, conectivitatea la internet cu latime de banda mare, folosirea de senzori inteligenti, imagini si calcul avansat, retele si cloud computing, potentialul telematicii a crescut exponential. Ea poate ajuta, de asemenea, la automatizarea unor sarcini pe care un manager de echipamente trebuie sa le indeplineasca.
O practica cunoscuta sub numele de geofencing (sistemul de definire a unui spatiu virtual folosind GPS, care permite adoptarea unor masuri speciale cand acesta este depasit) este un bun exemplu in acest sens. Cu ajutorul acestuia, managerii pot decide zonele pe care nu doresc ca o masina sa le poata accesa. Avand in vedere aceasta functionalitate, geofencing-ul poate contribui nu numai la imbunatatirea sigurantei si a securitatii, ci si a impactului asupra mediului.
Pe masura ce telematica continua sa se maturizeze, aceasta capata functionalitati suplimentare, ce presupun, de pilda, integrarea unor senzori suplimentari de colectare a datelor, care sa determine cantitatea de combustibil sau de lichid de filtrare a motorinei (DEF – Diesel Exhaust Fluid) de care dispune un utilaj la un moment dat. Pentru a reduce si mai mult amprenta de carbon, telematica ajuta, totodata, companiile de constructii sa diminueze consumul de combustibil, prevenind functionarea excesiva a motorului la relanti.
De asemenea, atunci cand managerii de echipamente au o vizibilitate mai buna asupra modului in care functioneaza masinile, ei pot imbunatati procesele de intretinere (prin asa-numita mentenanta predicitiva), ceea ce genereaza reduceri semnificative ale costurilor.
Telematica are o functionalitate in egala masura de importanta in procesul de gestiune a codurilor de eroare. Diferiti senzori monitorizeaza daca motorul si alte componente ale masinii functioneaza corect, iar sistemul permite efectuarea controlului de la distanta, evitand astfel intreruperile neplanificate ale activitatii. Pentru informatii suplimentare, click aici