Unul dintre angrenajele de importanta majora, ce asigura atat in sens propriu, cat si figurat dinamica sectorului de constructii, este reprezentat de sectorul de utilaje si echipamente. Constituindu-se intr-un veritabil instrument de masura de mare precizie ce modeleaza evolutia domeniului respectiv de activitate, cererea unor astfel de produse este folosita de managerii companiilor pentru a-si configura strategiile de dezvoltare, retelele de distributie, politicile de pret, de produs etc. Practic, modul in care se modifica echilibrul acestei piete este deosebit de util pentru a analiza conjunctura de ansamblu a industriei de profil si pentru a elabora planurile care sa asigure imbunatatirea eficientei economice. In acest context, inovatia are un rol vital, deoarece asigura dinamismul necesar unui domeniu de o importanta maxima, garantand, in acelasi timp, adaptarea la exigentele tot mai stricte ale legislatiei referitoare la sustenabilitate.
Inovatii care vor influenta evolutia domeniului constructiilor
Toate cele mentionate anterior determina ca domeniul respectiv sa se afle permanent in atentia specialistilor, noutatile lansate sa fie analizate si clasificate, iar impactul lor asupra eficientei activitatii sa fie cu mare atentie calculat. Anul 2014 a fost marcat de un numar important de inovatii, dintre care cateva au suscitat atentia expertilor internationali, fiind apreciate si constituindu-se in adevarate repere ce vor fi folosite in viitorul apropiat ca standarde tehnologice. In continuare, sunt prezentate cateva dintre cele mai interesante solutii, propuse de marii furnizori din domeniu.
HILTI: Utilizatorii se confrunta deseori cu problema generarii de praf in timpul actiunilor de perforare cu ajutorul burghielor, procesele conventionale presupunand operatiuni suplimentare, consumatoare de timp, pentru eliminarea particulelor din zona gaurii si din regiunile adiacente acesteia. Problema a fost solutionata de expertii Hilti prin folosirea combinata a unui burghiu ce are prevazuta in structura perforatii laterale si a unui sistem de aspirare a aerului. Sistemul Hollow Dril Bit, disponibil in doua variante (TE-CD si TE-YD) are capacitatea de a extrage praful din orificiul de perforare si de a-l orienta catre de aspirare Hilti VC. Prin aceasta solutie se asigura cresterea fiabilitatii sistemelor adezive de ancorare, fara a implica reducerea performantelor acestora, ducand, totodata, la scaderea timpului de operare si la eliminarea erorilor de instalare. Pentru a se evita ruperea burghiului a fost necesara o proiectare atenta a produsului, in stransa concordanta cu diametrul acestuia.
CUMMINS: Motorul diesel in opt cilindri pozitionati in V, Cummins 5.0L V8, prin greutatea sa scazuta si performantele deosebite demonstrate, reuseste sa revolutioneze inclusiv domeniul utilajelor de constructii. Masina de forta inglobeaza tehnologii deosebite, cum ar fi blocul motor compact realizat din aliaj de otel si grafit, capacele compozite pentru valve si bujiile incandescente din material ceramic. Practic, acestea din urma garanteaza pornirea in mai putin de doua secunde, la temperaturi exterioare de pana la -32 de grade Celsius. In mod suplimentar, motorul include un arbore cotit din fier forjat, capete executate din aliaj de aluminiu de mare rezistenta, arbori cu came duali, sistem de inalta presiune pentru alimentare cu combustibil si turbocompresor cu geometrie variabila. De asemenea, expertii Cummins au proiectat mai multe optiuni de conectare a alternatorului, compresoarelor de aer si aer conditionat, a pompei hidraulice etc. Dintre avantajele majore ale noului produs pot fi amintite cuplul mare si silentiozitatea, zgomotul accentuat fiind o problema des intalnita la motoarele diesel.
KOMATSU: Buldozerul D61i-23 este unul dintre cele mai manevrabile utilaje din gama sa, nivelul de automatizare fiind foarte ridicat. Testele realizate demonstreaza ca echipamentul are capacitatea de a optimiza instantaneu nivelul de incarcare a lamei si poate gestiona inaintarea in zonele de teren accidentat, pentru a obtine o productivitate maxima. Pentru a atinge aceste performante, inginerii de la Komatsu au imbunatatit parametrul de masurare inertiala (IMU), cupland sistemul respectiv la cilindrii hidraulici de cursa si regland unghiul de inclinare a lamei. Demersul respectiv a fost destul de complicat, trebuind depasite o serie de probleme, cum ar fi, de exemplu, pastrarea acuratetei operatiunilor de nivelare atunci cand punctul de sprijin al utilajului este plasat in centrul acestuia, iar elementele clasice de ghidaj al lamei au fost radical modificate. Un alt avantaj al mutarii echipamentului de control al navigatiei in afara lamei este constituit de protectia acestuia de socuri si eventuale defectiuni, a caror reparare reprezinta un proces costisitor.
VOLVO: Echipamentele de excavare cu tren de rulare pe baza de senile EC250E si EC300E au fost dezvoltate prin echiparea cu motoare Tier 4. Gratie respectivei imbunatatiri, sistemul hidraulic a inregistrat o majorare de 5% in ceea ce priveste eficienta consumului de combustibil, modul de operare ECO reducand in mod automat acest parametru, fara a influenta eficacitatea de ansamblu a utilajului. De asemenea, operatorul are optiunea de a controla manual operatiunile, folosind sistemul integrat de lucru. Puterea noului motor atinge 240 CP, la 1.800 rotatii/minut, adancimea maxima de sapare fiind de 7 metri. In ceea ce priveste capacitatea de ridicare, aceasta este de 9,3 tone in cazul primului model, respectiv de 11 tone in cazul celui de-al doilea. Utilajul beneficiaza de un sistem de gestionare a sculelor anexate, care include setari pentru 20 de solutii diferite. De asemenea, la nivelul cabinei panoul de control permite operatorului navigarea facila pe un monitor si selectarea rapida a functiilor speciale necesar sa fie activate, in functie de cerintele fiecarei lucrari.
TEREX: Cea de-a doua generatie de incarcatoare compacte promovate de Terex sub seriile R070T, R160T, R165S, R185S, R190T, R200S, V200S si V230S prezinta mai mult de 100 de imbunatatiri fata de modelele anterioare. Solutiile actuale sunt disponibile atat in varianta cu legaturi de ridicare radiale, cat si in versiunea cu sisteme verticale, ambele prezentand caracteristici de performanta remarcabile si asigurand o crestere semnificativa a productivitatii pentru masinile din aceasta categorie. Capacitatea de ridicare este cuprinsa intre 300 kg si 1.000 kg, iar in perioada urmatoare vor fi lansate echipamente care vor fi capabile de a ridica sarcini de pana la 1.650 kg. Toate utilajele sunt dotate cu motoare de maxima eficienta din punct de vedere al protectiei mediului, din gama Tier 4 Final. Acestea includ solutii ultramoderne de sigilare a cilindrilor si sisteme de presiune de mare performanta, toate furtunurile fiind garantate la un milion de cicluri de functionare. Angrenajul de rulare este similar celui folosit la echipamentele din generatia anterioara, fiind de tip suspendat, din gama Posi-Trak.
MANITOWOC: Macaralele cu deplasare pe senile de 330 de tone, respectiv 650 de tone beneficiaza de inovatia constituita de asa-numitul sistem de pozitionare variabila a contragreutatii (VPC). Acesta faciliteaza adaptarea rapida la specificul sarcinii ce trebuie ridicata, prin miscarea contragreutatii pe un suport rotativ si pozitionarea corecta a ei pe baza modificarilor survenite in ceea ce priveste unghiul pe care bratul utilajului il are fata de directia verticala. Dintre beneficiile obtinute in acest fel se remarca reducerea operatiunilor de pregatire a terenului de sustinere a echipamentului, diminuarea presiunii exercitate de sarcina, reducerea dimensiunilor contragreutatii, toate acestea fiind asigurate fara a se afecta capacitatea de operare a utilajului. In cazul MLC 330 lungimea maxima de extensie a bratului este de 96 metri, existand optiunea instalarii unui prelungitor de 30 metri, in vreme ce MLC 650 are un brat ce se poate extinde pana la 104 metri. Ambele macarale sunt special proiectate pentru utilizare la aplicatii energetice si de infrastructura.