RO EN
Košík je prázdný

ARGGO: Tehnologia nu dicteaza directia de business, ea sustine puternic strategia

Interesul pentru implementarea solutiilor digitale la nivel de companii este, in continuare, ridicat, insa lipsesc strategiile de adoptie si nu sunt cunoscute modurile de abordare a lucrurilor, este de parere Andrei Toma, Digital Business Advisor la ARGGO, companie specializata in consultanta si dezvoltare de software. "Aici intervine rolul consultantilor, iar noi, in Arggo, indrumam oamenii, pentru ca am trecut prin acest proces intr-un mod repetat si, de aceea, este necesara o prima discutie, pentru a cristaliza strategia digitala pliata pe fiecare tip de companie. Strategia digitala se poate adapta la specificul organizatiei, pozitionarea in piata, stilul de management sau componenta echipei. Primul pas in abordare, pe care il avem in momentul in care initiem o discutie cu un potential client, este acela de a putea armoniza strategia de business a companiei cu strategia digitala. Acesta este un factor important si, in mod clar, aceasta discutie are o componenta educationala, pentru ca stabilim metodologia si modul de lucru in care se pot implementa cu succes anumite solutii. Ulterior, ne uitam in zona de procese si de «change management», care sunt, de asemenea, componente importante, pentru ca mai apoi sa intre in scena si tehnologia. Aceasta, surprinzator, nu dicteaza implementarea, ci businessul. Tehnologia ajuta in executia strategiei de business", explica Andrei Toma.
Pentru domeniul constructiilor, Arggo a dezvoltat o aplicatie dedicata, care are ca obiectiv automatizarea santierelor. Aceasta aplicatie poate gestiona zona de comenzi in santier, ulterior consumurile realizate prin raportarea lor directa in aplicatie si, in acelasi timp, pontajul muncitorilor care lucreaza intr-unul sau mai multe santiere, simultan. Totodata, aplicatia include functionalitati de monitorizare a proiectelor prin care companiile pot verifica si vedea in timp real componenta echipelor, gradul lor de incarcare, modul in care reactioneaza si cat de repede raspund la anumite solicitari interne sau externe. 
Sectorul constructiilor este, in esenta traditional, prin urmare sunt pasi destul de mici facuti in aceasta directie, iar implementarile Arggo sunt pentru clienti precum Viarom, Sicor, Baumit, Dedeman, Baneasa Shopping City etc.
 
Solutii adaptate tuturor tipurilor de companii de constructii
Portofoliul Arggo include solutii pregatite pentru a face fata tuturor provocarilor pe care le pot intampina companiile care activeaza in constructii atat in zona de proiectare si ofertare, cat si in zona de executie. 
"Inainte de orice sistem sau aplicatie mobila specifica, este necesar ca fiecare companie sa aiba implementat sistemul Core, reprezentat de solutia Enterprise Resource Planing (ERP). Aceasta are rolul principal de a aduce in acelasi loc activitatea operationala reprezentata de santiere (proiecte), flux de achizitii de la furnizori, de vanzari si facturare catre clientii finali si stocuri de materiale si resurse, urmat de efectul acestor activitati in departamentul financiar-contabil. Noi implementam ERP-ul Dynamics 365 Business Central de la Microsoft, cunoscut anterior ca Navision, fiind o solutie internationala foarte solida, cu o istorie de 35 de ani de implementare la nivel global, validata pe multe piete si industrii avand peste 150.000 de implementari.
Pe langa sistemul informatic central, practica din santier ne-a aratat ca sunt necesare aplicatii specifice, care se efectueaza de catre muncitorii din santiere. In acest sens, aplicatia Arggo dedicata pentru constructii automatizeaza anumite procese din santier: preluarea de comenzi din partea dirigintelui de santier (structura echipei, materiale si utilaje), raportarea a ceea ce s-a consumat, a ceea ce s-a executat in santier si pontajul muncitorilor. Dintre toate companiile cu care am discutat sunt foarte putine cele care au rezolvate aceste trei lucruri", a precizat Andrei Toma.
Pe langa aplicatiile specifice portofoliul Arggo mai include sisteme gata realizate, care pot ajuta, intr-un timp scurt, departamentele conexe. Cateva exemple in acest sens ar fi aplicatia de deconturi, aplicatia de achizitii (PR/PO) sau aplicatia de gestionare a facturilor de la furnizori.
"Dificultatile ridicate ca «obiectii» din partea constructorilor sunt lipsa fortei de munca calificata, instruirea utilizatorilor si gradul lor de competente digitale, la care se adauga faptul ca nu au clienti digitali. Spun «obiectii» pentru ca, de cele mai multe ori, acestea sunt numai pretexte pentru a nu actiona in implementarea de solutii de digitalizare. Exista si provocari reale, cum ar fi slaba colectare a informatiilor din santiere: consumuri si rapoarte corelate cu situatia de lucrari pentru a masura productivitatea din santier. Tocmai din acest motiv, noi am ales sa cream o aplicatie care face exclusiv acest lucru. Apoi vorbim de cresterea preturilor la materialele de constructii, inflatia generalizata care in mod evident nu sunt in controlul nostru individual", a mai precizat reprezentantul Arggo.
 
Orientare catre aplicatii simple, user friendly
Pe termen scurt si mediu, specialistii de la Arggo si-au propus sa lanseze aplicatii simple, "friendly", asa cum este si aplicatia dedicata industriei constructiilor.
"In perioada urmatoare, vom adauga si noi rapoarte in aplicatie. Spre exemplu, un total comandat vs total consumat sau total receptionat vs total executat - cateva date comparative pentru a le fi si mai usor celor care gestioneaza mai multe santiere simultan. O alta zona la care ne gandim este cea de monitorizare a proiectelor/ santierelor. Cu toate ca acestea se pot urmari in ERP, in anumite situatii e necesar sa le putem gestiona cu o solutie independenta.
Pe termen lung, obiectivul nostru este «cetateanul digital». Inseamna ca, in momentul in care exista o maturitate digitala sau un scor crescut al maturitatii digitale in organizatie, personalul de IT sau cel din departamentul digital pot sa-si creeze propriile aplicatii de care au nevoie. Cand discutam despre construirea de aplicatii simple avem si instrumentul potrivit prin care putem face acest lucru, si anume platforma de tip low-code/ no-code, Timeqode. Platforma, fiind low-code, inseamna ca nu necesita cunostinte avansate de programare si permite atat echipei Arggo, cat si oricarui client, sa creeze aplicatii din orice flux de business, indiferent de complexitatea acestuia. Procesele sunt usor de implementat si de administrat, rezultand astfel acele aplicatii user-friendly, care pot fi utilizate de pe orice tip de dispozitiv. Platforma permite, totodata, integrarea cu sistemele interne sau externe implementate, care se regasesc in cadrul oricarei companii. Pe de alta parte, vreau sa va spun ca am testat-o in raport cu alte platforme internationale si stam foarte bine. Acest lucru demonstreaza, inca o data, calitatea si forta noastra in zona de IT. In cadrul platformei avem agregate tehnologii complementare care ne ajuta sa putem raspunde oricarei provocari tehnice: RPA, OCR, semnatura digitala, IOT", a mai explicat Andrei Toma.
In ceea ce priveste solutia ERP - Microsoft Navision, aflata in marea familie Dynamics 365 Business Central, aceasta este acum disponibila cu prioritate de implementare in companiile mici si mijlocii, care pana acum era destul de greu accesibila, fie din motive de finantare, fie din cauza timpului indelungat de implementare. "Acum, aceste bariere sau stachete au fost coborate, adica orice companie va putea avea implementata o solutie de ERP de calibru international. Mai concret, avem pregatite pachete de implementare standard care incep de la cateva saptamani. Avand costuri accesibile, ne asteptam la cresteri substantiale pe acest segment. Mai mult decat atat, cu existenta fondurilor din PNRR, aceste sisteme se califica si sunt eligibile de finantare. Suntem foarte increzatori ca vom avea o contributie importanta la nivel local", a mai spus reprezentantul Arggo.
 
Presiunea preturilor afecteaza si activitatea din IT
In contextul inflatiei care afecteaza intreaga economie, toate planurile, exista o presiune la nivelul costurilor salariale si in cadrul companiilor de IT, presiune dublata de internationalizarea proiectelor, care face foarte atractiva piata muncii din Europa, facand tot mai provocatoare mentinerea oamenilor valorosi in piata de IT din Romania. 
"Uitandu-ne acum si din alt unghi, la fel ca in cazul oricarei investitii, este necesar sa privim o solutie/ sistem informatic/ automatizare in raport cu valoare adaugata pe care o aduce o astfel de implementare. Si aici putem masura productivitatea, din punct de vedere al economiei de timp sau al optimizarii de costuri si, in acel moment, pretul trece in planul 2 sau 3. De asemenea, ne putem gandi la costuri de oportunitate - ce se intampla daca nu fac nimic acum? Voi mai fi relevant/ voi mai fi competitiv? Ce costuri am acum prin faptul ca nu pot fi eficient in a vedea profitabilitatea pe santier/ sau etapa, cum sunt costurile mele acum fata de cele bugetate? sau care este gradul de incarcare a muncitorilor? In cate santiere lucreaza simultan? Sau alt exemplu: ce calificari ale oamenilor sunt necesare in urmatorul proiect si pe cine ma pot baza?
In acelasi timp, este bine sa ne uitam si la «total cost of ownership» pe o anumita perioada de timp (1, 3 sau 5 ani), care este beneficiul total sau cum voi arata eu, ca business, in aceeasi perioada timp. Voi putea reactiona mai bine la modificarile de orice fel, voi ajunge mai repede la urmatorul «milestone», voi fi mai atractiv pentru noile generatii, ca angajator? In acesti termeni consider ca ar fi indicat sa fie judecate toate aceste solutii implementate in cadrul oricarei companii.
Apoi dupa implementare, la fel de important este sa ne uitam la cum masuram eficienta sau sporul de productivitate adus de acea solutie si modul in care a rezolvat problema pe care o aveam inainte de implementare. In general, ca industrie a constructiilor avem multe de recuperat in ceea ce priveste adoptarea solutiilor digitale, fiind o mare oportunitate pentru ca avem privilegiul de a merge pe un drum «asfaltat» sau chiar pe o autostrada", a conchis Andrei Toma.
***
Arggo este o companie de consultanta si dezvoltare de software din Romania, care ofera clientilor sai solutii care sa-i ajute sa se adapteze in mod optim noii paradigme a erei digitale. Firma beneficiaza de aportul unei echipe de specialisti entuziasti si bine pregatiti din punct de vedere profesional. In prezent, Arggo are peste 100 de angajati, mai mult de 200 de clienti si peste 4.000 de utilizatori in cloud, fiind partener Gold al Microsoft.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter