RO EN
Košík je prázdný

TCI CG SA: Sectorul de constructii trebuie sa ramana domeniu strategic al economiei

Compania de constructii TCI Contractor General SA, cu sediul in Cluj-Napoca, a incheiat anul 2020 cu o cifra de afaceri de circa 106 milioane de lei, pentru 2021 conducerea societatii estimand o crestere de 10%-11%, pana la circa 117 milioane de lei. Proiectia este realizata pe baza unui portofoliu de lucrari contractate in valoare totala de 103 milioane de lei, la care se adauga proiecte de 50-60 milioane de lei care ar putea fi contractate pana la finalul acestui an, si care partial vor fi executate si in anul 2022.
Referitor la rezultatele realizate in 2020, ing. Stefan Dorin Oltean, directorul general al TCI CG SA, spune ca societatea si-a atins obiectivele propuse si asumate, intr-o conjunctura politica, sociala si economica mai putin favorabila, ce presupune satisfacerea exigentelor beneficiarilor, respectarea normelor de executie si de calitate, dar si aplicarea legislatiei prin dezvoltarea si crearea unui climat profesionist de lucru si a unui sistem modern de conducere, coordonare si de initiere a personalului tehnic, in cadrul companiei.
Interviu cu ing. Stefan Dorin Oltean (71 de ani), director general, TCI Contractor General SA si specialist cu o experienta profesionala de 46 de ani in industria de constructii.
 
- Ce perspective de dezvoltare vedeti pe piata de constructii in perioada urmatoare?
- Sectorul constructiilor a fost in 2020 si va ramane probabil si in 2021 unul dintre stalpii de rezistenta ai economiei nationale, profund afectata de pandemia de coronavirus. Cred ca sectorul constructiilor ar trebui sa ramana unul din domeniile strategice ale economiei in urmatorul deceniu, indiferent de cadrul politic ce va urma. A fost printre putinele activitati ce nu s-au oprit in aceasta perioada. Potentialul sectorului este evident si, daca investitiile vor fi sustinute, acesta va ramane unul dintre motoarele economiei. In acest sens consider ca statul trebuie sa vina cu investitii majore in infrastructura, agricultura, spitale, scoli cu reparatii si intretinere. De asemenea, perspectivele in acest domeniu sunt amplificate si de fondurile europene disponibile pentru investitii si includerea sectorului intre domeniile de importanta majora cu masuri de sprijinire a companiilor (OUG nr. 114/2018). In ansamblu, perspectivele celor care opereaza pe piata constructiilor sunt optimiste, cei mai multi manageri estimand cresteri ale cifrei de afaceri pentru companiile lor.
 
- Cum ati inceput anul 2021 si ce estimari aveti privind activitatea de constructii?
Inceputul anului 2021 a fost greu, in mod special din punct de vedere financiar, printre cauze aflandu-se mai ales intarzierea exagerata in aprobarea bugetului pentru anul in curs, fapt ce a generat serioase probleme financiare si de lichiditate in cursul primului trimestru. Intarzieri au fost inregistrate, de asemenea, si in aprobarea lucrarilor de investitii din fonduri proprii ale unitatilor administrativ-teritoriale, dar si in asigurarea fondurilor proprii pentru partea de cofinantare la proiectele in derulare, din fonduri europene. Mai mult, in afara unui plafon de credit cu garantie guvernamentala in cadrul actiunii de sprijin pentru perioada de pandemie, nu am simtit niciun ajutor din partea statului pentru aceasta perioada. 
Intrucat societatea TCI si-a diversificat activitatea prin obiective de investitii noi in domeniul serviciilor hoteliere si recreative, anul 2020 ne-a creat mari probleme financiare pe acest sector de activitate, inclusiv in ceea ce priveste mentinerea personalului angajat pentru urmatoarea perioada de timp. La aceasta activitate, societatea noastra a inregistrat si inregistreaza in continuare pierderi deosebite, iar din punct de vedere al mecanismelor care ar trebui sa vizeze recuperarea pierderilor sau redresarea, nu este una care sa ne incurajeze.
Nu in ultimul rand, ne afecteaza foarte mult lipsa unei strategii clare de iesire din pandemie din partea factorilor de decizie, dar si faptul ca autoritatile nu-si asuma o previziune, macar pe perioada medie, in ceea ce priveste dezvoltarea si asumarea de noi investitii.
In acest context, va trebui sa ne concentram, asa cum deja am inceput, asupra unor noi modele de afaceri, pe implementarea tehnologiilor de ultima generatie, pe incurajarea inovatiilor, pe folosirea intensiva a instrumentelor digitale, pentru reducerea incertitudinii si cresterea valorii capitalului de lucru. Practic, selectarea operatiunilor ce pot aduce beneficii financiare maxime, stabilirea unei agende clare si bine configurate in acest sens, vor constitui pentru noi cheia succesului pentru urmatorii ani si aceasta nu se poate face decat cu implicarea totala a tinerei generatii, atasate si loiala societatii.
 
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada?
- Proiectele in executie constau in lucrari complexe in domeniul industrial (constructii industriale, montaj de utilaje), in domeniul civil (sedii administrative, social-culturale, edilitare, locuinte, agrement etc.). Printre cele mai mari obiective la care lucram in prezent se afla, astfel, complexul Catedrala Greco-Catolica, Piata Cipariu fn, din Cluj-Napoca, amenajarea bazei de tratament si agrement in orasul Ocna Mures, extinderea si reabilitarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare din Campia Turzii (CL7) si Turda - zona de nord (CL5), precum si constructia unor facilitati pentru namol, realizarea de trepte tertiare la SEAU Huedin si Cehul Silvaniei si extinderea SEAU Sarmasag (CL25).
De asemenea, lucram la dezvoltarea Centrului Recreativ Legacy (amenajari exterioare, imprejmuire, racorduri/ bransamente la utilitati si amenajarea cailor de acces), la reabilitarea, modernizarea, dotarea si extinderea cinematografului Scala din Zalau, la extinderea, modernizarea si dotarea sectiei UPU - SMURD la Spitalul Judetean de Urgenta Zalau si la constructia unui corp nou pentru depozitare la Biblioteca Centrala Universitara (BCU) “Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. 
Alte obiective la care lucram vizeaza cresterea eficientei energetice a Palatului Administrativ - Zalau, reabilitarea, executia de reparatii capitale, recompartimentari si mansardarea cladirii de birouri din str. Iuliu Maniu nr. 16, din Cluj-Napoca, modernizarea si cresterea eficientei energetice la Colegiul Tehnic Ana Aslan, precum si constructia unei sali de sport (S+P), inclusiv amenajari exterioare si imprejmuire, in comuna Jucu (satul Jucu de Sus).
 
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Prestigiul si renumele unei societati este rezultatul efortului depus de angajatii acesteia, a unor generatii de specialisti care si-au desfasurat sau isi desfasoara activitatea in cadrul acesteia. Asa ca in continuare preocuparea noastra primordiala este de a colabora, in calitate de angajati, cu persoane cu respect fata de munca noastra si un profesionalism ridicat. Obiectivul societatii noastre este ca, prin realizarea unui nivel european de calitate, sa obtinem o pozitie conducatoare pe piata in raport cu concurenta, la parametri care sa fie intotdeauna in conformitate cu asteptarile clientilor nostri.
Investitiile constituie cea de a doua prioritate a dezvoltarii societatii noastre. Ma refer aici, in primul rand, la investitii privind retehnologizarea firmei. In acest sens, urmarim cu mare atentie obtinerea de fonduri europene, dar investim si noi. Am reusit in anii precedenti diversificarea activitatii, prin construirea si punerea in functiune a unui Centru de agrement (TCI Social Club) cu teren de tenis, piscine interioare si exterioare, fitness, restaurant, hotel etc. si a unei cladiri cu 32 apartamente (TCI Apartments) pentru a fi inchiriate in regim hotelier.
Prin obtinerea de fonduri europene, incercam sa dam valoare, prin crearea de noi activitati, bazei de productie si terenurilor pe care le detinem.
 
- Care sunt dificultatile si provocarile pe care le intampinati in lucru?
- Dificultatile intampinate in activitatea noastra le-as imparti in doua: cele interne, generate de nemunca, prin indiferenta, lipsa de loialitate, necunoasterea meseriei, prin fuga sau lipsa de raspundere, prin neglijenta sau rea intentie a unor angajati proprii. Si mai sunt cele externe, pe care, din pacate, nu le putem controla. Dintre acestea din urma, mentionez faptul ca actiunile (putine) ale asociatiilor de profil (patronale si sindicale) in acest domeniu, nu sunt luate in seama de cei ce pretind ca coordoneaza aceasta activitate. In plus, ne lipsesc sau nu ne sunt puse la dispozitie planurile pe termen mediu si lung de dezvoltare a investitiilor, in functie de care societatile de constructii ar avea posibilitatea stabilirii unui plan de lucru, de organizare si de dezvoltare.
Birocratia, la care se adauga controalele din partea organelor statului, sunt deseori duse pana la exces, urmarind cu orice pret incriminarea si sanctionarea celor controlati, fara a tine cont de consecinte si urmari. S-a ajuns ca un conducator de investitie, lucrare, sa fie verificat de 4-5 organe de control ale statului. Adica unul conduce lucrarea si 5 verifica, cu mentiunea expresa ca pregatirea profesionala a celor care verifica este, de multe ori, mult sub cea a celor care sunt verificati, iar salariile acestora cu mult peste a celor din executie.
Pretul cel mai mic stabilit drept criteriu de castigare a licitatiilor, corelat cu nepriceperea si incompetenta unor comisii de licitatii, duce, de cele mai multe ori, la imposibilitatea executiei unor lucrari de calitate corespunzatoare, uneori la falimente cu intarzieri de termene si alteori la pierderea fondurilor alocate. Este foarte clar ca la pretul unei manopere mici, executantul nu va putea beneficia de muncitorii cei mai bine pregatiti tehnic. Asa ca acestia se vor indrepta acolo unde retributia va fi pe masura.
Nu dispunem de muncitori la nivel de ramura, ca nu-i putem plati asa cum o fac altii; nu avem muncitori, pentru ca am desfiintat intreaga retea de scolarizare de meserii, de maistri, tehnicieni. Solutia nu este de a aduce straini care, de multe ori, s-au dovedit ca pregatire mult inferioara celor romani. Solutia este de a-i tine pe ai nostri la scoli de meserii, de a-i plati la nivel european si de a-i educa sa lucreze asa cum o fac cu mare cinste unii dintre ai nostri in tarile vecine, astazi. Solutia este de a executa lucrari la un pret care sa-ti permita realizarea unei investitii de calitate europeana, cu plata de salariu si venituri identice. Acest aspect cred ca ar trebui sa fie cat mai repede clarificat de organele competente ale statului roman.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter