RO EN
Košík je prázdný

C&W: Cresc tranzactiile de pre-inchiriere si scad renegocierile pe piata birourilor

Volumul tranzactiilor de inchiriere pe piata birourilor din Bucuresti s-a ridicat in primul trimestru al anului 2021 la 48.000 de metri patrati, in scadere cu 9% fata de perioada similara a anului precedent, cand pandemia Covid-19 era inca la debut in Europa, releva datele companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
Totusi, fata de cea de-a doua parte a anului precedent, cand piata a inregistrat o activitate redusa a tranzactiilor de inchiriere, companiile amanand pe cat posibil luarea unor decizii importante cu privire la sediul lor de birouri, ceea ce a determinat o scadere anuala a volumului tranzactionat de 40%, se observa primele semne de stabilizare, tinand cont ca ponderea contractelor de reinnoire a fost de 29%, fata de o medie anuala de 45% in 2020. Mai mult, ponderea contractelor de preinchiriere a crescut de la 20% la 46%, ceea ce arata faptul ca unele companii si-au creionat politica de lucru post-pandemie si sunt in pozitia de a-si asuma decizii pe termen mediu si lung.
In ceea ce priveste livrarile, in primul trimestru al anului au fost finalizate cladirile Campus 6.2, parte a proiectului Campus 6 dezvoltat de Skanska in zona Politehnica, si Millo Offices, un proiect realizat de Forte Partners in zona centrala a Bucurestiului, cele doua imobile avand o suprafata cumulata de aproape 30.000 mp. Comparativ, in primul trimestru al anului 2020 au fost date in folosinta in Bucuresti spatii noi de birouri cu o suprafata de 79.000 de metri patrati. Cu toate acestea, livrarile din acest an vor fi peste nivelul din 2020, cand au fost finalizate proiecte de 155.000 mp, tinand cont ca pana la finalul anului in curs sunt asteptate alte noi livrari de spatii de birouri moderne de aproximativ 220.000 de metri patrati.
Stocul comercial (destinat inchirierii) de cladiri de birouri din Bucuresti se ridica la circa 2,98 milioane de metri patrati, alte imobile cu o suprafata de aproximativ 150.000 de metri patrati fiind ocupate de catre proprietari, in vreme ce proiecte cu o suprafata totala de 370.000 de metri patrati se afla in acest moment in constructie, fiind programate pentru livrare in perioada 2021-2023.
In acest context, rata de neocupare (contractuala) a spatiilor se situeaza la 13,5%, remarcandu-se o diferenta semnificativa intre spatiile de clasa A (10,7%) si cele de clasa B (22,1%). Desi asistam la o revenire etapizata a angajatilor la birou, gradul de utilizare a acestora a ramas momentan la un nivel relativ scazut, de circa 40 – 50%, in conditiile in care majoritatea companiilor prefera sa functioneze in continuare in sistem Work from Home sau hibrid.
Madalina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Consideram ca primele trei luni ale anului curent au adus semne pozitive, in sensul in care vedem un numar important de tranzactii de pre-inchiriere ale unor spatii aflate in constructie, dupa un an 2020 marcat in general de consolidari si de amanari ale unor decizii cu privire la ocuparea de spatii noi de birouri. De asemenea, observam o scadere importanta a numarului de infectari cu Covid-19 si o evolutie pozitiva a campaniei de vaccinare, doua elemente cheie ce vor favoriza revenirea la birou a multor angajati ce se vor simti astfel mai in siguranta la locul de munca, factor esential pentru revenirea la o oarecare normalitate.”
Printre cele mai importante proiecte de birouri aflate in constructie regasim One Cotroceni Park, J8 Office Park, Globalworth Square, U Center, Miro Offices, Tiriac Tower, Dacia One, Equilibrium II, @Expo sau Sema London & Oslo, dezvoltatorii avand semnate contracte de preinchiriere pentru circa 60% din spatii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter