RO EN
Košík je prázdný

REI: Finantari de peste doua miliarde euro disponibile pentru companii, in 2021

Companiile cu activitate in Romania, atat start-up-uri, IMM, cat si grupuri de firme sau multinationale, au la dispozitie, pe finalul acestui an, finantari nerambursabile de peste 2 miliarde euro destinate investitiilor directe, reprezentate fie prin finantari europene, fie prin ajutor de stat, arata o analiza a REI Finance Advisors, una dintre cele mai mari companii de consultanta, specializata in atragerea de fonduri nerambursabile, cu 9 birouri in cele mai mari orase din tara si o echipa formata din peste 50 de specialisti.
Anul 2021 a fost unul de tranzitie intre cele doua programe de finantare europeana 2014-2020 si 2021-2027, cu resurse ce au provenit, in cea mai mare parte, din realocari de fonduri ale axelor de finantare mai vechi, dar si un preambul de finantari pentru exercitiul urmator de finantare, care va pune la dispozitia Romaniei circa 80 miliarde euro.
Agricultura, sectorul de productie sau domeniul constructiilor sunt doar cateva dintre ramurile finantabile in perioada urmatoare, cu alocari totale de peste 2 miliarde euro, in proiecte pentru care se poate obtine un sprijin nerambursabil cuprins intre 50 si 95% din valoarea investitiei.
Comisia Europeana a anuntat zilele trecute disponibilitatea imediata de fonduri pentru finantarea mai multor proiecte pentru investitii, iar companiile interesate au la dispozitie o serie de paliere de finantare ce pot ajuta la dezvoltarea afacerilor.
 
1. Actiunea 4.1.1 POC - „Investitii in activitati productive” din cadrul Axei prioritare 4 - Sprijinirea ameliorarii efectelor provocate de criza in contextul pandemiei de COVID-19
Actiunea 4.1.1 „Investitii in activitati productive” este o axa de finantare din REACT-EU, cu o alocare totala de 358 milioane euro , pentru care Comisia Europeana (CE) a validat deja bugetul pentru tara noastra . Ghidul a fost in consultare pana la sfarsitul lunii septembrie si se asteapta Ghidului final la inceputul lunii noiembrie, care va anunta conditiile finale si data deschiderii sesiunii, cel mai probabil in prima parte a lunii decembrie, pe principiul “primul venit, primul servit”.
„Pentru acest palier de finantare este necesar ca aplicantii sa fi inregistrat o scadere a cifrei de afaceri pe bilantul din 2020 raportat la 2019. Grila de punctaj viza chiar o scadere de 30% si investitii de peste 90% in componente de mediu. Dat fiind procentul mare de finantare nerambursabila - de 85% - pentru companii mijlocii, 90% - companii mici si 95% pentru microintreprinderi, coroborat si cu faptul ca se acorda si pe Bucuresti, este eligibila inclusiv achizitia de cladiri in procent de 50% din valoarea investitiei si grantul maxim de 1 milion euro, toate acestea facand din acest proiect de finantare o schema extrem de atractiva. Sugeram antreprenorilor sa inceapa sa defineasca o serie de potentiale investitii, sa adune cate doua oferte ce vizeaza echipamente eficiente energetic sau energie regenerabila care sa deserveasca investitia, sa pregateasca certificatul de urbanism si un deviz pentru o cladire <<verde>>, asta in cazul in care doresc sa solicite fonduri pentru constructie, cum este specificat si in Ghidul publicat de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene”, a declarat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.
Potrivit CE, Schema va fi deschisa IMM care isi desfasoara activitatea in sectoarele afectate in mod deosebit de epidemia de coronavirus, precum industria prelucratoare, constructiile, comertul cu ridicata si cu amanuntul, repararea autovehiculelor si motocicletelor, transportul, depozitarea etc. Pentru a fi eligibile, societatile trebuie sa fi fost infiintate in Romania pana la 31 decembrie 2018 si trebuie sa fi inregistrat profituri din exploatare pe parcursul anului 2019. Se preconizeaza ca Schema va aduce beneficii unui numar de aproximativ 4.000 de societati.
Sunt eligibile companii indiferent de cifra de afaceri sau numarul de angajati. In plus, nu exista o corelare a cifrei de afaceri cu suma solicitata. Prin urmare, o companie cu cifra de afaceri de 10.000 RON poate solicita 1 milion euro daca a inregistrat o scadere a rulajului, iar daca va propune o investitie “verde” va beneficia de un punctaj de minimum 70 puncte si proiectul va putea fi depus in primele minute de la deschiderea sesiunii.
 
2. Ajutorul de stat reglementat de HG 807/2014 - pana la 50% finantare pentru proiecte de minimum 1 milion euro
HG 807/2014 reglementeaza o Schema de Ajutor de Stat, gestionata de Departamentul de Ajutor de Stat din cadrul Ministerului Finantelor, care acorda finantare nerambursabila pentru proiecte de investitii de minimum 4,5 milioane RON (circa 1 mil. EUR), in cuantum de 10%-Bucuresti, 35%-Ilfov si Vest (Timis, Arad, Caras-Severin, Hunedoara) si 50%-restul tarii.
Pot solicita fonduri atat start-up-uri, care nu au mai mult de 3 situatii financiare depuse sau existente, cat si companiile mari, care au inregistrat profit in unul din ultimii 3 ani si nu se afla in dificultate.
Mai mult, alocarea pe aceasta Schema a fost suplimentata cu inca 550 milioane euro in vara acestui an, prin HG 760/2021 , ajungand la un buget total de 1,45 miliarde euro. In plus, au fost incluse pe lista eligibilitatii companiile de constructii care pot acum sa isi achizitioneze si echipamente de tip excavatoare, statii de asfalt, finisoare pe care le pot muta la punctele de lucru unde isi desfasoara activitatea.
„Sesiunea pe acest proiect de finantare este deschisa, iar proiectele se depun la Ministerul de Finante, Departamentul de Ajutor de Stat, atat in format fizic cat si online, iar Acordurile de Finantare se pot obtine intr-un interval cuprins intre 3-6 luni. Sunt eligibile cheltuieli cu achizitia de echipamente sau construirea de spatii de productie sau prestari servicii: depozitare, clinici medicale, hoteluri etc. Principala obligatie a companiilor beneficiare prin HG 807/2014 este de a plati in 5, maxim 7 ani - taxe si impozite (cu noii angajati-strict pe proiect, impozit pe profit-strict pe proiect si taxele la bugetul local pe cladirea finantata) in cuantum egal cu grantul primit. Pentru a fi luate in calcul taxele cu noii angajati este necesara si mentinerea numarului mediu de angajati de pe ultimele 12 luni. In cazul in care la sfarsitul celor 5-7 ani compania nu achita taxe in acelasi cuantum cu grantul, aceasta trebuie sa returneze strict suma neachitata, cu dobanda de 1,7%”, a punctat Roxana Mircea.
 
3. Fonduri europene pentru Submasura 4.1 „Investitii in exploatatii agricole” si 4.2 - “Sprijin pentru investitii in procesarea/marketingul produselor agricole”
Submasura 4.1 „Investitii in exploatatii agricole” este o axa de finantare gestionata de Ministerul Agriculturii, cu o alocare estimata la 760 milioane euro, si contine 8 submasuri care finanteaza in cuantum de pana la 90% proiectele, de la achizitia de tractoare si utilaje agricole pana la construirea si modernizarea de ferme zootehnice, abatoare etc.
Sunt eligibile: Persoana fizica autorizata, Intreprinderea individuala, Intreprinderea familiala, Societatea in nume colectiv - SNC, Societatea in comandita simpla - SCS, Societatea pe actiuni - SA, Societatea in comandita pe actiuni - SCA, Societatea cu raspundere limitata - SRL, Societatea comerciala cu capital privat, Institute de cercetare - dezvoltare, precum si centre, statiuni si unitati de cercetare-dezvoltare si didactice, inclusiv universitati avand in subordine statiuni de cercetare-dezvoltare si didactice (definite potrivit legislatiei nationale in vigoare privind organizarea si functionarea acestora) din domeniul agricol cu personalitate juridica, de drept public sau privat.
In cadrul celor 8 submasuri sunt finantate diferite tipuri de investitii:
- P 4.1.1 - Achizitii simple de utilaje agricole si/sau irigatii, drenaj, desecare la nivelul fermei (vegetal) - pachetul se aplica doar fermelor existente;
- P 4.1.2 - P 4.1.3 - Conditionare si procesare in ferma si marketing-modernizare exploatatie (vegetal si zootehnic, exceptand legumicultura si cartofii) - aceste pachete se aplica doar fermelor existente;
- P 4.1.4 - Tineri fermieri - achizitie utilaje - pachetul se aplica doar fermelor existente;
- P 4.1.5 - P 4.1.6 - Investitii in zootehnie (productie primara, conditionare si marketing) - NATIONAL si MONTAN - aceste pachete se aplica atat fermelor existente cat si celor nou infiintate;
- P 4.1.7 - Legume (inclusiv in spatii protejate) si cartofi (productie primara, conditionare si marketing) - infiintare, extindere, modernizare - pachetul se aplica atat fermelor existente cat si celor nou infiintate;
- P 4.1.8 - Conditionare, procesare si marketing - legume, cartofi - modernizare exploatatie - pachetul se aplica doar fermelor existente;
- Sub-masura 4.2 - “Sprijin pentru investitii in procesarea/marketingul produselor agricole”.
Sesiunile de depunere sunt deschise timp de 3 luni, insa fiecare companie are doar o luna la dispozitie sa depuna proiectul, in functie de punctaj.
Pe sub-masura 4.1 sesiunea s-a deschis pe 25 octombrie si se pot depune proiecte cu minimum 90 puncte, de pe 25 noiembrie se pot depune proiectele cu minimum 60 puncte, iar intre 25 decembrie si 25 ianuarie 2022 - cele cu minimum 30 puncte.
Pe sub-masura 4.2 s-a deschis deja sesiunea in data de 8 octombrie si se va inchide pe 7 ianuarie, fiecare aplicant avand o luna dedicata in care sa depuna proiectul, in functie de punctaj.
„Recomandam companiilor sa pregateasca rapid si riguros proiectele, impreuna cu consultant specializat care isi asuma contractual depunerea unor proiecte corecte si complete, sa depuna proiectul chiar in prima zi sau in primele minute/ore, in special acolo unde avem sesiuni cu termen limita. Actuala alocare pe agricultura, de circa 3 miliarde euro, pe toate masurile, inclusiv infrastructura de drumuri agricole, irigatii, reprezinta aproximativ 35% din viitoarea alocare prin Planul National Strategic (PNS), fonduri ce urmeaza sa fie disponibile din 2023. Prin urmare, companiile cu proiecte care nu vor intra in alocarea financiara au posibilitatea de a redepune proiectele in viitor”, a mai precizat Roxana Mircea.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter