Raspunzand unor intrebari referitoare la evolutia pietei de acoperisuri si sisteme de invelitori, Andrei Sulyok, director general al companiei Lindab, a precizat ca firmele de profil trebuie sa se dezvolte in continuare, de la statutul de «furnizor de produse» la acela de societati care livreaza sisteme si servicii integrate. Totodata, un mare pericol in acest moment este reprezentat de formarea unei piete neconcurentiale, cu practici neloiale (cum ar fi preturile de «dumping»). Pentru a doua parte a anului 2011, odata cu eventuala revenire economica, se estimeaza si o reluare a livrarilor de materiale de constructii.
Andrei Sulyok, director general al companiei Lindab: “Constatam un «dezghet» al pietei, incepand cu al doilea trimestru al anului in curs. Daca primele trei luni au fost mai dificile, afectate si de sezonalitatea pietei constructiilor, in luna aprilie a.c. am inregistrat o evolutie mai buna decat in perioada similara din 2009. Primul segment care da semne de revenire este cel rezidential privat, fie ca este vorba despre constructii noi, fie de renovari.
Unul dintre sectoarele cheie in dezvoltarea Lindab este constituit de sistemele de jgheaburi si burlane, domeniu pe care il abordam independent si nu ca accesoriu pentru invelitorile de acoperis, asa cum se obisnuieste pe piata. De asemenea, impulsionam dezvoltarea canalelor de vanzare, prin lansarea primelor 15 centre Lindab Regional, pentru a fi mai aproape de clientul final in toata tara. Pentru a doua parte a anului 2011, speram ca, odata cu eventuala revenire economica, sa asistam si la reluarea livrarilor de materiale de constructii. Companiile de profil trebuie sa se dezvolte in continuare, de la statutul de «furnizor de produse» la acela de firme care livreaza sisteme si servicii integrate. Totodata, un mare pericol in acest moment este formarea unei piete neconcurentiale, cu practici neloiale. Ma refer, in special, la stabilirea preturilor de «dumping», o tentatie destul de bine conturata pentru anumite societati din bransa, pentru a comercializa marfurile acumulate in stoc.
In ceea ce priveste problemele pe care le intampinam, poate fi amintita, in principal, cresterea pretului la materia prima (otel) din prima jumatate a anului 2010, cauzata de scumpirea minereului de fier cu 80% - 90% fata de cotatia din ultimul trimestru din 2009. In consecinta, estimam ca pretul otelului va creste cu aproximativ 30% - 40% pana la finele anului. Deja am aplicat o majorare a preturilor la produsele Lindab, cuprinsa intre 9% si 15%. Incercam, insa, sa nu ne impovaram clientii si partenerii cu costuri prea mari, prin implementarea unor campanii promotionale.
Suntem preocupati, de asemenea, de situatia segmentului industrial, care este in continuare blocat, afectat de actuala situatie politica, de lipsa proiectelor imobiliare si a unei strategii de redresare. Principala solutie pentru a mentine afacerile companiei este aceea de a acorda o atentie sporita costurilor. Am inceput reducerea acestora inca din 2008, de la primele semne ale crizei economice, aplicand cu strictete programul de reducere a cheltuielilor impus la nivelul intregului grup. In prezent, bugetul pentru fiecare departament este flexibil si discutat punctual. Se aproba doar cheltuieli care se dovedesc a fi investitii ce aduc valoare in companie, preferabil intr-un timp cat mai scurt. In consecinta, am fost una dintre sucursalele care au obtinut cele mai bune rezultate in termeni de restrangere a costurilor operationale. De asemenea, am reusit sa inregistram profit si in 2009, in plin an de recesiune. Cea mai mare pondere in totalul vanzarilor este detinuta de invelitorile de acoperis din tigle metalice, urmate de sistemele de jgheaburi si burlane. Lindab este reprezentata la nivel national, printr-o retea de peste 250 de parteneri, astfel incat livrari importante se consemneaza in mai multe zone geografice (sud, nord-vest si centru). Referitor la strategia de dezvoltare a companiei, urmarim sa castigam cote de piata pe anumite segmente de produse cu potential si sa ne mentinem pozitia de lider pe piata de invelitori de tigla metalica, precum si sa ne inscriem in parametri optimi de profitabilitate. Strategia noastra pentru acest an si in 2011 vizeaza apropierea de clientul final, prin activitati de marketing si consolidarea relatiei cu partenerii din toata tara”.