RO EN
Košík je prázdný

SAF-T Index: Extinderea termenului de gratie, considerata ”binevenita si necesara”

Extinderea termenului de gratie pentru depunerea declaratiei D406 sau Fisierul Standard de Control Fiscal de la trei la sase luni este considerata de majoritatea marilor contribuabili (37%) ”binevenita si necesara, intrucat prima raportare la 28 februarie 2022 ar fi fost un termen dificil de implementat”, arata rezultatele celui mai recent studiu SAF-T Index, prezentat de EY Romania in cadrul unui seminar dedicat. Intr-o proportie si mai importanta (46%), insa, marii contribuabili declara ca si-ar dori o amanare a termenului de raportare cu cel putin 12 luni, pentru a putea pregati implementarea noii raportari, mai arata EY SAF-T Index.
”Nivelul de detaliu al raportarii SAF-T pare sa descurajeze companiile, putine dintre ele intelegand cerintele de raportare in proportie mai mare de 50%. De altfel, asa cum a aratat si studiul nostru, declaratia D406 este perceputa ca fiind complexa si semnificativ mai complicata decat D394 in privinta listarilor operatiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de pana acum”, declara Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY Romania.
Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au inceput etapa de analiza pre-implementare si doar 5% dintre respondenti se afla intr-o etapa avansata, de finalizare a analizei cerintelor si de demarare a procesului de configurare si implementare a solutiei tehnice.
Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimeaza ca ar avea nevoie de cel putin 4-10 luni pentru implementarea raportarii de la publicarea schemei finale SAF-T, in vreme ce 34% cred ca ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun ca le sunt necesare chiar si 18-36 de luni. Pe scurt, se pare ca doar 16% dintre respondenti vor fi pregatiti sa depuna prima lor declaratie SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.
”Este o situatie care poate fi explicata prin impedimentele pe care companiile le identifica si le si indica in sondajul nostru: informatiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile in totalitate in sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerintelor de raportare si mapare a datelor sau pentru implementarea unei solutii tehnice care sa permita generarea declaratiei SAF-T, tranzitia catre noi sisteme ERP sau faptul ca sunt in asteptarea unor solutii de localizare a generarii SAF-T din partea furnizorilor de ERP”, precizeaza Georgiana Iancu.
Prin urmare, privind retrospectiv la experienta implementarii unei alte raportari complexe, Declaratia 394, si a intervalului de timp necesar pentru pregatirea automatizarii acestei listari locale, putem constata din raspunsurile primite ca in aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat intre 2-4-10-12 luni. Insa,15% dintre respondenti nu au reusit inca, la 4 ani de la implementare, sa automatizeze complet raportarea locala si utilizeaza in prezent munca manuala si corelatii in afara sistemului.
Astfel, considerand ca SAF-T este de cel putin doua ori mai complex decat listarea locala, se poate explica, intr-adevar, feedback-ul primit din partea respondentilor cu privire la acordarea unui termen de pregatire mai extins.
”Experienta EY, atat pe baza proiectelor aflate in derulare in Romania, cat si in alte tari, mai ales din Polonia, arata ca exista doua puncte critice in implementarea cu succes a SAF-T: intelegerea cerintelor de raportare si solutia tehnica aleasa, care trebuie sa fie cat mai bine adaptata sistemelor informatice de evidenta financiara si gestiune (ERP), cat mai integrata si capabila sa asigure o procesare usoara a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul in care sunt gestionate datele, fie ca este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, exista solutii capabile sa extraga, sa pregateasca datele, precum si sa testeze rezultatele si sa produca xml-urile necesare raportarii catre ANAF”, subliniaza Georgiana Iancu.
In acest sens, EY a pus la punct o solutie agnostica, ce poate fi implementata indiferent de ERP-ul utilizat de client in procesele de contabilitate statutara si pregatire a declaratiilor fiscale. Aplicatia asigura validarea tehnica a datelor extrase din diverse surse si generarea fisierelor SAF-T. „Solutia EY va salva si pastra toate declaratiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declaratiile rectificative). Compania va avea la dispozitie baza de date cu toate fisierele sursa si cu toate declaratiile SAF-T trimise autoritatilor”, arata, la randul sau, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globala si raportare, EY Romania.
Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o solutie care poate fi integrata in sistemul ERP si adaptata fiecarui client. ”Nu propunem o solutie unica pentru toti clientii si, cu toate ca vorbim despre acelasi ERP, este nevoie sa o adaptam la nevoile individuale si configurarile specifice fiecarui client, fara a face insa modificari in sistemul sursa. Cu ajutorul ei, cream rapoarte bazate pe date si procese de baza in SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificam. Un alt atu al acestei solutii este ca implementarea ei nu necesita modificari in sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinationalele care au procese unificate pentru entitatile din intreaga lume, pentru ca orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare si necesita teste de afaceri amanuntite”, puncteaza Georgiana Iancu.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter