O parte importanta a membrilor Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR) si a Uniunii Arhitectilor din Romania (UAR) au luat cunostinta, cu surprindere si vadita ingrijorare, de faptul ca in Centrul Civic al Municipiului Satu Mare au fost demarate lucrari de "reabilitare" a platformei pietonale si a unor elemente de mobilier urban, fara consultarea mediului profesional si in totala contradictie cu conceptia initiala.
Facem cunoscut reprezentantilor administratiei publice locale si opiniei publice faptul ca Centrul Civic al Municipiului Satu Mare, lucrare proiectata in perioada 1975-1986 de cunoscutul arhitect Nicolae Porumbescu, constituie una dintre cele mai valoroase amenajari urbanistice si lucrari de arhitectura realizate in anii 1980 din intregul areal al Europei de Est. Aceasta investitie, gandita si executata cu un remarcabil profesionalism, marcand o conceptie originala, folosind un limbaj arhitectural unitar si consecvent intentiilor realizatorilor, a fost apreciata in mod deosebit de mediul profesional din tara si strainatate.
"Reabilitarea" platformei pietonale si a altor componente ale Centrului Civic folosind materiale inadecvate si rezolvari care intra in contradictie cu conceptia si intentiile atent puse in opera de autorul si realizatorul ansamblului constituie o agresiune la adresa patrimoniului arhitectural si urbanistic national si un demers anticultural, neprofesionist si condamnabil.
In mod evident, este o scapare din punct de vedere al reglementarilor legislative faptul ca sunt prea putin sau deloc protejate de interventii neavenite si mutilante o serie de lucrari de certa valoare realizate in perioada contemporana si care ar trebui clasate ca monumente de arhitectura.
OAR si UAR apreciaza in mod deosebit fondul urbanistic al municipiului Satu Mare realizat in sec. XIX sau inceputul sec. XX, cat si cele realizate in a doua jumatate a secolului XX.
In contextul in care OAR si UAR au solicitat inceperea procedurii de clasare in Lista Nationala a Monumentelor Istorice a ansamblului si a obiectivelor componente, facem un apel catre autoritatile locale adresandu-ne Consiliului Local al Municipiul Satu Mare si domnului Primar Kereskenyi Gabor, cu rugamintea sa reanalizeze situatia si sa ia masurile necesare pentru oprirea unor interventii cu daune ireparabile, iar reabilitarea dorita sa aiba un sens real si profesional corect.
Intelegand oportunitatea atragerii fondurilor europene in vederea modernizarii spatiului urban al "Centrului nou" si de extindere a traseelor pietonale, consideram ca valentele arhitecturale si urbanistice ale Ansamblului proiectat de Nicolae Porumbescu impun o abordare de tip reabilitare, cu pastrarea configuratiei volumetrice si planimetrice a conceptului, materialelor si detaliilor originale, incluzand si elementele de mobilier urban, fara de care complexitatea, unicitatea si coerenta creatiei de arta totala, ideala, de tip Gesamtkunstwerk a autorului isi pierde definitiv acest caracter esential.
Ca atare, propunem subordonarea si adaptarea "din mers" a solutiilor tehnice si a materialelor utilizate conceptului initial, fiind ferm convinsi ca, printr-o restaurare de tip consensual, cu subordonarea necesara in raport cu valorile proiectului original, se pot implini atat dezideratul primar al reabilitarii si modernizarii, fara periclitarea finantarii, cat si obiectivul pastrarii autenticitatii acestei opere unice a arh. Porumbescu, insuficient protejate de lege si de reglementarile urbanistice.
Motivam demersul prin cateva repere care atesta valoarea arhitecturala deosebita a acestui ansamblu, urmand ca OAR si UAR sa sprijine elaborarea documentatiei necesare pentru clasarea definitiva a ansamblului pe parcursul unui an, timp in care ansamblului si partilor componente ar urma sa i se confere statutul de monument istoric, conform procedurilor legale.
Autorul, arhitectul Nicolae Porumbescu, este detinatorul mai multor premii ale UAR, fiind considerat unul dintre cei mai valorosi arhitecti contemporani ai acestei tari. El a fost apreciat si remarcat in mod public, inca din anii '60 ai secolului trecut, de insusi presedintele Uniunii Internationale a Arhitectilor (UIA), Sir Robert Matthew, pentru Casa de Cultura din Suceava, datorita mijloacelor de expresie specifice si limbajului arhitectural al obiectivelor din Centrul Civic din Satu Mare.
Creator si profesor arhitect, existenta lui Nicolae Porumbescu si-a gasit sensul deplin intr-o profesie deopotriva de bogata in frumusete si dificultati, o profesie care nu-i rasplateste decat pe cei ce o traiesc cu vocatie si cu intensitatea pasiunii.
Opera sa se individualizeaza prin originalitate, forta, unitate stilistica si coerenta, ca expresie autentica a spiritualitatii romanesti, ca parte integranta a celei universale.
Aceste aspecte au fost in centrul preocuparilor sale de arhitect, dupa cum marturiseste intr-un interviu: "Am lucrat pentru o arhitectura contemporana romaneasca, m-am straduit sa-mi formez un mod de gandire, sa asimilez sensibilitatea, trairea lirica a poporului meu [..] a ne manifesta in cadrul umanitatii, cu ceea ce este cel mai profund adevar al poporului nostru, este datoria, deci necesitatea luptei de a fi noi insine, de a ne afirma personalitatea. In contextul vietii contemporane careia ii apartinem, specificitatea nu este o problema de conjunctura, ci o nevoie imperioasa de a nu intra intr-o entropie generala spirituala [...]. Bartok muzicianul vorbeste de intoarceri la izvoare tocmai in sensul de a gasi filoanele comune ale umanitatii. In arhitectura noastra populara sunt prezente aceste filoane, in plus incarcate cu poezie, cu lirism stapanit, cald si invaluitor, care face comunicarea posibila, dar posibila si trairea lirica cea mai intensa" (Interviu Nelu Ionescu - in Ziarul Flacara, preluat in revista "Repere" nr. 19 din 2014).
Activitatea arhitectului Porumbescu se intinde pe o perioada de aproape cincizeci de ani, timp in care lumea a cunoscut framantari si convulsii, sperante si deceptii. A fost implicat in toate momentele importante pe care le-a cunoscut profesia de arhitect in a doua parte a secolului trecut in tara noastra.
Arhitect complet, a realizat proiecte de cladiri, studii si proiecte de urbanism si amenajari exterioare, proiecte de mobilier. A trecut prin episodul arhitecturii formaliste a anilor ‘50, dupa care a fost printre cei ce au contribuit la reintrarea arhitecturii romanesti in modernitate, a imbogatit valorile acesteia cu cele mai semnificative opere ale interpretarii traditiei, din anii '60 - '70, printre care se numara Casele de Cultura din Suceava si Baia Mare, cladirea filialei Academiei si corpurile de cladire ale Facultatilor de Constructii si Arhitectura din Iasi, si si-a incheiat cariera cu marile proiecte ale ansamblului de la Satu Mare si studiile pentru noul centru civic al capitalei.
Intre aceste realizari se remarca prin complexitate, amploare si forta, ansamblul Centrului Nou din Satu Mare, compus din urmatoarele obiective: Palatul Administrativ, Casa de Cultura, Magazinul Universal, Blocuri locuinte, Amenajarea Pietei Publice.
Centrul Nou din Satu Mare este una dintre cele mai importante realizari de acest fel din Romania, care a fost incredintat unui singur autor de importanta si capacitatea profesionala a arhitectului Nicolae Porumbescu. Ansamblul are calitati indiscutabile: compozitie urbanistica de exceptie, unitate stilistica. Obiectele de arhitectura se disting prin volumetria sculpturala a volumelor, prin subtilitatea realizarii spatiilor interioare si prin maiestria dozarii luminii, caracteristicile arhitecturii unice, originale ale lui Nicolae Porumbescu. In cadrul compozitiei, pozitia centrala o ocupa Palatul Administrativ, cea mai inalta constructie din Romania acelei perioade, unica si indrazneata realizare tehnica si structurala, al carui corp elansat, in spiritul inaltelor turle ale bisericilor maramuresene, constituie si astazi un semnal urban de mare forta, un reper identitar autentic al orasului.Ca la toate proiectele sale, arhitectul Nicolae Porumbescu s-a ocupat de detalierea tuturor componentelor ansamblului, fapt vizibil si in amenajarea pietei publice: pardoselile decorative, obiectele de mobilier urban, care sunt deopotriva realizari remarcabile. Coerenta si armonia detaliilor leaga prin limbajul formal distinctiv toate elementele compozitiei, realizand o fluenta unitara intre plastica spatiului interior, expresia fatadelor si amenajarea urbana care leaga corpurile ansamblului. Valoarea arhitecturii lui Nicolae Porumbescu a fost recunoscuta si consemnata in lucrari despre repere importante ale arhitecturii romanesti si mondiale:
● Vais, Dana, "SOS Brutalism: A Global Survey" - Catalog DAM + Wurstenrot Foudation, Zurch (Park Books) 2017;
● Lexicon ilustrat de Arhitectura moderna (traducere din limba germana din 1969), Editura tehnica, Bucuresti;
● Melicson, Marcel, Arhitectura moderna. Oameni si idei, curente si tendinte, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1975;
● Curinschi Vorona, Gheorghe, Istoria arhitecturii in Romania, Editura Tehnica, Bucuresti, 1981.
In concluzie, realizarile arhitectului Nicolae Porumbescu, apreciate pentru calitatea si unicitatea lor in Romania, pentru stilul in care transpare o autentica dragoste pentru cultura traditionala, o permanenta cautare a identitatii si esentelor, sunt deopotriva reprezentative si semnificative pentru arhitectura moderna mondiala. Ordinul Arhitectilor din Romania si Uniunea Arhitectilor din Romania militeaza ca aceste lucrari sa fie conservate, protejate de interventii care distrug detalii, deturneaza conceptia spatiala a cladirilor sau modifica volumetria si fatadele si considera ca se impune de urgenta necesitatea clasarii lor.
Multumim pentru contributia la redactarea acestui punct de vedere dr. arh. Cristina Andrei, arh. Ioan Andriu si dr. arh. Radu Andrei.
Articol semnat de Eugen Vaida, Coordonator GdL Patrimoniu al OAR, Alexandru Gavozdea, presedinte OAR si Ileana Tureanu, presedinte UAR.