O buna parte din marfurile de origine rusa sunt supuse in prezent diverselor restrictii, intrarea lor pe piata din Uniunea Europeana fiind interzisa. Cu toate acestea, exista si exceptii. Mai precis, marfuri care pot fi importate in continuare, chiar daca au origine nepreferentiala rusa (de ex. semifabricate/materii prime pentru industria siderurgica). Atat restrictiile, cat si exceptiile aplicabile diverselor marfuri pot fi identificate de catre importatori prin consultarea bazei de date TARIC, pornind de la codul tarifar din Nomenclatura Combinata.
Restrictiile impuse de Uniunea Europeana nu se opresc doar la nivel de produs (a marfurilor comercializate), ele se extind si asupra entitatilor juridice care comercializeaza respectivele marfuri. Cu alte cuvinte, chiar daca anumite marfuri de origine rusa ar putea fi importate ca atare pe motiv ca importul de acest tip de marfa este permis ca regula generala, conform bazei de date TARIC, putem fi pusi in situatia unei interdictii la import pe motiv ca entitatea care le comercializeaza face, la randul ei, obiectul sanctiunilor impuse de Uniunea Europeana. In aceste cazuri, operatorii economici importatori trebuie sa se asigure ca nu incalca prevederile regulamentelor UE prin care au fost stabilite sanctiuni aditionale (de ex. inghetarea fondurilor si a resurselor economice apartinand persoanelor/companiilor aflate pe listele de restrictii).
Pentru ca importatorii sa se poata asigura de respectarea obligatiilor privind masurile restrictive, Comisia Europeana recomanda in ghidul publicat in acest sens realizarea de activitati de “due diligence” (atat la inceputul colaborarii cu un partener comercial, cat si pe parcursul relatiei comerciale – monitorizare continua), lasand totodata la latitudinea agentilor economici modul in care aceasta se va realiza. Cu alte cuvinte, importatorii trebuie sa colecteze si sa analizeze informatiile juridice, fiscale, financiare ale partenerilor de afaceri inainte de efectuarea importurilor pentru a se asigura ca acesti furnizori sau persoanele care ii controleaza direct sau indirect nu apar pe lista sanctiunilor internationale.
Drept urmare, chiar daca in prezent, anumite marfuri rusesti pot patrunde pe piata din UE fara interdictii de import, nu inseamna ca importatorii europeni au scapat de expunerea la riscuri. Romania pedepseste nerespectarea sanctiunilor internationale cu amenda de la 10.000 lei, la 30.000 lei, precum si cu confiscarea bunurilor. De asemenea, autoritatile de control pot aplica si sanctiuni complementare, cum ar fi suspendarea activitatii companiei pe o perioada intre 1-6 luni.
In concluzie, pentru a evita amenzile si aplicarea de sanctiuni nedorite, importatorii trebuie sa investeasca timp si resurse suplimentare in aceste verificari de tip “due dilligence”. Fara cunostintele si tehnica necesara, pentru companiile importatoare, este foarte dificil sa identifice proprietarii furnizorilor pentru a verifica daca vreunii dintre acestia au fost sanctionati. Echipa de consultanta dedicata comertului international a EY Romania a asistat cu succes societati din Romania care sa gestioneze importul de marfuri in astfel de situatii. S-a putut evita, astfel, aplicarea de contraventii nedorite sau suspendarea activitatii acestora.
Autori: Mihai Petre (foto), Director, Consultanta Comert International, EY Romania si Cosmin Dinca, Manager, Comert International, EY Romania