Dupa aceasta criza fara precedent in istoria recenta estimam o adevarata prapastie intre comunicare si actiune. O despartire de un trecut definit de norme consacrate si intalnirea cu un viitor definit de o noua normalitate care vine cu restructurarea ordinii sociale si economice. Economia post-COVID ne provoaca.
Ca sa converteasca aceasta criza in oportunitati, companiile e bine sa actioneze in cinci etape, care sa le conduca de la criza de acum la noua normalitate, cea post-COVID:
Cele cinci etape sunt:
Rezolvare
Multe companii se confrunta cu incetinirea sau chiar stoparea operatiunilor lor, in timp ce unii incearca sa accelereze pentru a raspunde cererii mari din industriile de baza care acopera produse alimentare, consumabile casnice si produse de igiena personala. Sunt necesare eforturi pentru inlaturarea dificultatilor de aprovizionare, continuitatea activitatii in conditii de siguranta si stabilirea functiunilor care pot lucra de la distanta. Rezolvarea depinde de aprecierea corecta a anvergurii, ritmului si profunzimii actiunilor necesare pentru a asigura continuitatea activitatii companiei, acolo unde este permisa.
Rezistenta
Criza de sanatate se transforma intr-o criza financiara, intrucat incertitudinea cu privire la dimensiunea, durata si forma reculului PIB, atestata de recitificarea bugetara si a cresterii solicitarilor de somaj tehnic submineaza ceea ce ramane din increderea in afaceri. Actiunile pe termen scurt de asigurare a numerarului si a solvabilitatii sunt clar esentiale. Insa, dupa aceea, companiile vor trebui sa actioneze pe planuri de rezilienta mai largi, deoarece socul va incepe sa erodeze stuctura industriilor, resetand pozitiile competitive poate pentru totdeauna.
Revenire
Majoritatea industriilor vor trebui sa isi reactiveze intregul lant de aprovizionare si, in acelasi timp, sa il recalibreze. Veriga cea mai slaba din lant va influenta succesul revenirii la reangajari si la atingerea nivelurilor anterioare ale productivitatii. Multe sectoare de activitate vor vedea comportamente de cumparare puternic modificate, cerinte de digitalizare, disparitia/aparitia unor produse sau servicii. Repornirea companiilor de importanta strategica, cu angajati multi si contributii semnificative in conditii de respectarea sigurantei sanitare va conta in reactivarea companiilor de suport din acele industrii si deblocarea economiilor.
Reimaginare
Un soc la aceasta scara va crea o schimbare a preferintelor si asteptarilor indivizilor ca cetateni, angajati si consumatori. Companiile care se reinventeaza, pentru a profita la maxim de aceasta experienta si anticipeaza tendintele, pe masura ce preferintele evolueaza, vor avea un succes garantat. S-ar putea sa asistam la sfarsitul globalizarii lantului de aprovizionare, daca productia si aprovizionarea se muta cat mai aproape de utilizatorul final. S-ar putea sa vedem un moment al unicornilor din e-health care pot aparea pe fondul nevoii de preventie si securitate. Domeniul educatiei va cunoaste o reformatare a mijloacelor de transfer al cunostintelor si reimaginare a interactiunii cu studentii, a evaluarii, a abordarii pedagogice.
Reformare
Aceasta criza ne va oferi oportunitatea de a invata dintr-o multitudine de inovatii si experimente sociale, de la munca de acasa si instruirea la distanta la respectarea distantei sociale si modalitatea de cumparare. Se va decide ce inovatii sunt adoptate permanent; care ar putea asigura bunastarea economica si sociala si care dintre acestea ar putea inhiba dezvoltarea societatii, chiar daca au fost de ajutor in stoparea sau limitarea raspandirii virusului.Ar putea fi ocazia restructurarii personalului pentru unele companii de la prima linie de angajati pana la varf. Ar putea fi relansate linii de productie care nu mai aveau justificare economica. Reinstruirea personalului angajat sau optimizarea utilizarii acestuia prin telemunca ar putea modifica gradul de ocupare al cladirilor de birou. Sistemele colaborative de lucru online vor redefini managementul echipei in multe industrii. Recrutarea si strategiile de motivare si evaluare se vor modifica in functie de forma de colaborare: angajat full-time la birou sau online, program flexibil la birou si acasa, freelancer.
Patru componente esentiale pentru decidenti
1. Actiunea rationala - Activarea atentiei si gandirii critice si strategice.
2. Evitarea compararii negative - Submineaza starea de spirit prin comparatii irelevante. Acum este timpul analizei pertinete si a actiunii curajoase.
3. Abordarea operationalade tip ”aici si acum” - Nu putem avea planuri clare pe termen mediu si lung in incertitudine, dar putem face totul exemplar aici si acum.
4. Adaptabilitatea - Trecutul glorios nu este obligatia succesului in viitor. Increderea in sine si in echipa conteaza. Atentia la noi oportunitati si disponibilitatea pentru transformare sunt importante.
Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si tehnologii emergente